Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 390)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Rodičovské úvahy a rozhodování v oblasti odkladu školní docházky
Název práce v češtině: Rodičovské úvahy a rozhodování v oblasti odkladu školní docházky
Název v anglickém jazyce: Parental considerations and decision-making in the area of postponement of school attendance
Klíčová slova: školní zralost, odklad školní docházky, rodiče, základní škola, první třída, strategie rozhodování
Klíčová slova anglicky: school maturity, postponement of school attendance, parents, basic school, first class, decision making strategies
Akademický rok vypsání: 2022/2023
Typ práce: diplomová práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra psychologie (41-KPSY)
Vedoucí / školitel: PhDr. Ida Viktorová, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno vedoucím/školitelem, čeká na schválení garantem
Datum přihlášení: 01.11.2022
Datum zadání: 01.11.2022
Datum a čas obhajoby: 15.09.2023 09:00
Datum odevzdání elektronické podoby:10.07.2023
Datum proběhlé obhajoby: 15.09.2023
Předmět: Obhajoba diplomové práce (OSZD105PS)
Oponenti: PhDr. Pavla Presslerová, Ph.D.
 
 
 
Zásady pro vypracování
Diplomová práce bude rozdělena na teoretickou a praktickou část.
V teoretické části se budeme věnovat představení oblasti školní připravenosti a zralosti, popisu problematiky odkladu školní docházky, vytváření postojů a strategie při rozhodování. Vedle toho pak tématy, která vyvstanou z rozhovorů s rodiči.
Empirická část bude založena na kvalitativním výzkumu prostřednictvím 8–10 polostrukturovaných rozhovorů. Rodiče jsou pak dále rozděleni do dvou skupin, tzn. rodičů uvažující spíše směrem k OŠD a rodičů, kteří možnost OŠD odmítají.
Cílem diplomové práce je zmapovat rodičovské uvažování nad tématem, zachytit faktory, které jejich rozhodování ovlivnilo.
Seznam odborné literatury
FONTANA, D. Psychologie ve školní praxi. Praha, Portál 2003.

GREGER, D., SIMONOVÁ, J., STRAKOVÁ J., Spravedlivý start. Praha, Karolinum 2015.

KROPÁČKOVÁ, J. Budeme mít prvňáčka. Praha, Portál 2008.

KUCHARSKÁ, A., ŠVANCAROVÁ, D., Test rizika poruch čtení a psaní pro malé školáky, Praha, DYS - centrum 2012.

MATĚJČEK, Z., Prvních 6 let ve vývoji a výchově dítěte. Praha, Grada 2005.

MATĚJČEK, Z., Co děti nejvíce potřebují. Praha, Portál 1994.

MERTIN, V., GILLERNOVÁ, I., Psychologie pro učitelky mateřské školy. Praha, Portál 2003.

Předběžná náplň práce v anglickém jazyce
The diploma thesis will be divided into theoretical and practical parts.
In the theoretical part, we will introduce the area of school readiness and maturity, describe the issue of postponement of school attendance, create attitudes and strategies for decision-making. In addition, topics that arise from conversations with parents.
The empirical part will be based on qualitative research through 8-10 semi-structured interviews. Parents are then further divided into two groups, i.e. parents who think more in the direction of postponing school attendance and parents who reject the possibility of postponing school attendance.
The aim of the thesis is to map parental thinking over the topic, to capture the factors that influenced their decision-making.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK