Pohledy na mediální gramotnost v České republice
Název práce v češtině: | Pohledy na mediální gramotnost v České republice |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Perspectives on the Media Literacy in the Czech Republic |
Klíčová slova: | Mediální gramotnost, mediální výchova, rozhovory, rámcové vzdělávací programy, doporučené očekávané výstupy, vzdělávací programy |
Klíčová slova anglicky: | Media literacy, media education, interviews, framework educational programs, recommended expected outcomes, educational programs |
Akademický rok vypsání: | 2020/2021 |
Typ práce: | bakalářská práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra žurnalistiky (23-KZ) |
Vedoucí / školitel: | PhDr. ThMgr. Mgr. Karol Lovaš, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
Datum přihlášení: | 29.09.2021 |
Datum zadání: | 29.09.2021 |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 18.10.2022 |
Datum a čas obhajoby: | 16.06.2023 08:30 |
Místo konání obhajoby: | Hollar, H110, Hollar - místn. č. 110 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 03.05.2023 |
Datum proběhlé obhajoby: | 16.06.2023 |
Oponenti: | PhDr. Jana Čeňková, Ph.D. |
Seznam odborné literatury |
Doporučené očekávané výstupy: Metodická podpora pro výuku průřezových témat v gymnáziích. Praha: Národní ústav pro vzdělávání, školské poradenské zařízení a zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků, 2011. ISBN 978-80-87000-77-9
Doporučené očekávané výstupy: Metodická podpora pro výuku průřezových témat v základních školách. Praha: Výzkumný ústav pedagogický v Praze, 2011. ISBN 978-80-87000-76-2 FERJENČÍK, Ján. Úvod do metodologie psychologického výzkumu: Jak zkoumat lidskou duši. Praha: Portál, 2000. ISBN 80-7178-367-6 HALADA, Jan (ed.) a Barbora OSVLADOVÁ (ed.). Slovník žurnalistiky: Výklad pojmů a teorie oboru. Praha: Karolinum, 2017. ISBN 978-80-246-3752-5 JIRÁK, Jan, Helena PAVLIČIKOVÁ a kol. Média pod lupou: Mediální výchova jako téma celoživotního vzdělávání. Praha: Powerprint, 2013. ISBN 978-80-87415-70-2 JIRÁK, Jan a Radim WOLÁK. Mediální gramotnost: nový rozměr vzdělávání. Praha: Radioservis, 2007. ISBN 978-80-86212-58-6 Opatření ministra školství, mládeže a tělovýchovy, kterým se mění Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Praha, 2021. Dostupné také z: https://www.msmt.cz/file/56005/ OSVALDOVÁ, Barbora a Radim KOPÁČ. Rozhovory o interview. Praha: Karolinum, 2009. ISBN 978-80-246-1618-6 PASTOROVÁ, Markéta, Jan JIRÁK a kol. K integraci mediální výchovy. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2015. ISBN 978-80-244-4624-0 Rámcový vzdělávací program pro gymnázia. Praha: Výzkumný ústav pedagogický v Praze, 2007. ISBN 978-80-87000-11-3, str. 77-81 ŠVARCOVÁ, Iva. Základy pedagogiky pro učitelské studium. Praha: Vysoká škola chemicko-technologická v Praze, 2005. ISBN 80-7080-573-0 |
Předběžná náplň práce |
Bakalářská práce je tvořena dvěma částmi. Částí teoretickou, která vysvětluje pojmy použité k realizaci práce a popisuje její teoretický základ, a částí praktickou ve formě psaných rozhovorů s respondenty z oblasti mediálního vzdělávání. Teoretická část představuje žánr rozhovoru a popisuje jeho možné metody, přibližuje požadavky mediální výchovy obsažené v rámcových vzdělávacích programech a doporučených očekávaných výstupech a představuje projekty zaměřené na mediální gramotnost. Praktickou část práce tvoří rozhovory s Přemyslem Dandou, PhDr. Janem Jirákem PhD., Michalem Kaderkou a PhDr. Radimem Wolákem. |
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce |
The bachelor thesis consists of two parts. A theoretical part that explains the terms used to implement the work and describes its theoretical basis, and a practical part in the form of written interviews with respondents from the field of media education. The theoretical part introduces the interview genre and describes its possible methods, approximates the requirements of media education contained in the framework educational programs and recommended expected outputs, and presents projects focused on media literacy. The practical part of the work consists of interviews with Přemysl Danda, PhDr. Jan Jirák PhD., Michal Kaderka and PhDr. Radim Wolák. |