Cestovatelská tvorba v éře nových médiích se zaměřením na Youtube
Název práce v češtině: | Cestovatelská tvorba v éře nových médiích se zaměřením na Youtube |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Travel publicistic journalism in the era of new media and multimedia platforms |
Klíčová slova: | Cestovatelská tvorba obsahu, Sociální média, Vlog, Travel Vlog, Influencer, Influencer marketing, Tvorba obsahu, Cestování a Turismus, Youtube, Instagram, Facebook, Reklama, Monetizace obsahu, Kyberprostor, Web 2.0 |
Klíčová slova anglicky: | Travel content creation, Social media, Vlog, Travel Vlog, Influencer, Influencer marketing, Content Creation, Travel and Tourism, Youtube, Instagram, Facebook, Ads, Content Monetization, Cyperspace, Web 2.0 |
Akademický rok vypsání: | 2020/2021 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra žurnalistiky (23-KZ) |
Vedoucí / školitel: | doc. PhDr. Jan Halada, CSc. |
Řešitel: | skrytý![]() |
Datum přihlášení: | 13.10.2022 |
Datum zadání: | 13.10.2022 |
Datum a čas obhajoby: | 24.01.2023 09:00 |
Místo konání obhajoby: | Hollar - Smetanovo nábřeží 6,Praha 1, H108, Hollar - místn. č. 108 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 03.01.2023 |
Datum proběhlé obhajoby: | 24.01.2023 |
Oponenti: | PhDr. Mgr. Bc. Jan Jirků, Ph.D. |
Seznam odborné literatury |
Cocking, Ben. Travel Journalism and Travel Media: Identities, Places and
Imaginings. Palgrave Macmillan UK, 2020. ❖ Fürsich, Elfriede, and Folker Hanusch, editors. Travel Journalism: Exploring Production, Impact and Culture. Palgrave Macmillan, 2014. ❖ Hendl, Jan. Kvalitativní výzkum: základní teorie, metody a aplikace. 978-80-7367-485-4, Portál, 2008. ❖ Vyhnánková, Eliška, and Michelle Losekoot. Jak na sítě: ovládněte čtyři principy úspěchu na sociálních sítích. 978-80-7555-084-2, Jan Melvil Publishing, 2019. ❖ Youngs, Tim. The Cambridge Introduction to Travel Writing. Cambridge University Press, 2013, ISBN 9780521697392 ❖ Blanton, Casey. Travel Writing: The Self and the World. Routledge, 2002, ISBN 0415938937 9780415938938 ❖ Gosch, Stephen Spencer, et al. Premodern Travel in World History. Routledge, ISBN 2008978-0-203-92695-6. ❖ Pirolli, Bryan. Travel Journalism: Informing Tourists in the Digital Age. Routledge, 2018, ISBN 9781138086975 ❖ Urry, John. The Tourist Gaze: Leisure and Travel in Contemporary Societies. Sage Publications, 1990, ISBN 0803981821. ❖ Jarboe, Greg. YouTube and Video Marketing: An Hour a Day. Wiley, 2011, ISBN 9780470945018. ❖ Ladislav Zibura: Všechny krásy světa (čtyřbox), 2020, ISBN 978-80-265-0956-1 Odborné publikace a online publikace ❖ Wildman, Obar. “Social Media Definition and the Governance Challenge - An Introduction to the Special Issue.” 2015, https://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id=2663153. Accessed 01 11 2022. ❖ Derks, Roos. “On the Institutionalization of YouTube and the status of the "broadcast yourself"potential.”2012, 134 https://www.academia.edu/5474958/On_the_Institutionalization_of_YouTube_and_th e_status_of_the_broadcast_yourself_potential. Accessed 15 11 2022. ❖ Beomjoo, Kim. “The impact of YouTube travel vlogs on destination image and viewer's travel intention : the difference between high and low trip involvement groups.” MOspace Home, 2020, https://mospace.umsystem.edu/xmlui/handle/10355/78266. Accessed 3 January 2022. [cit. 2021-10-17]. ❖ Carvajal-Trujillo, E. “[PDF] Influence of trust and perceived value on the intention to purchase travel online: Integrating the effects of assurance on trust antecedents.” Semantic Scholar, 1 April 2015, https://www.semanticscholar.org/paper/Influence-of-trust-and-perceived-value-on-the -to-of-Ponte-Carvajal-Trujillo/b9d7f810d76ed60a669fea9a7372508242281c6f. [cit. 2021-09-28]. ❖ Česká televize, creator. Život cestovatelů Jiřího Hanzelky a Miroslava Zikmunda podle Hany Pinkavové. 1995,https://www.ceskatelevize.cz/porady/901990-genus/29532323534/. ❖ Crowel, Hailey, and Gribben. “Travel content takes off on YouTube.” Think with Google,https://www.thinkwithgoogle.com/consumer-insights/consumer-trends/travel�contet-takes-off-on-youtube/. ❖ Frobenius. “Audience design in monologues: How vloggers involve their viewers.” 2014, https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0378216614000460. [cit. 2021-12-28] ❖ Fürsich, Elfriede, and Anandam P. Kavoori. “Mapping a critical framework for the study of travel journalism.” 2001, https://www.researchgate.net/publication/249743994_Mapping_a_critical_framework _for_the_study_of_travel_journalism. [cit. 2021-09-12] ❖ Ghandour, R, and R. Bakalova. “Social media influence on the holiday decision making process in the UK (Generation Y) : WestminsterResearch.” WestminsterResearch, https://westminsterresearch.westminster.ac.uk/item/v37v1/social-media-influence-on-t he-holiday-decision-making-process-in-the-uk-generation-y. ❖ He, Jihong. “Travel vlogging practice and its impacts on tourist experiences.” Researchgate, 2021, https://www.researchgate.net/publication/354166764_Travel_vlogging_practice_and_ 135 its_impacts_on_tourist_experiences. [cit. 2021-10-13]. ❖ Lange-Faria, and Statia Elliot. “[PDF] Understanding the role of social media in destination marketing.” Semantic Scholar, https://www.semanticscholar.org/paper/Understanding-the-role-of-social-media-in-La nge-Faria-Elliot/3546ebf3f3237d6ef100f4e5a9dc99e519c83430. [cit. 2021-12-20]. ❖ Nácalová, Zuzana. “Vývoj cestovního ruchu obyvatel České republiky před rokem 1989 a po něm - Bakalářská práce.” 2018. ❖ “Odborný článek: Mediální technologie - Tištěná média.” Metodický portál RVP.CZ, 18 May 2006, https://clanky.rvp.cz/clanek/c/ZVOF/548/MEDIALNI-TECHNOLOGIE---TISTENA�MEDIA.html. [cit. 2021-12-23].. ● Richterová, Daniela. “Online fundraising a mikrofinancování v sociální síti a na Webu 2.0 | Digitální repozitář UK.” Digitální repozitář UK, 19 September 2011, https://dspace.cuni.cz/handle/20.500.11956/47973. Accessed 2 January 2022. [cit. 2021-11-16]. ● SALÁKOVÁ, Tereza. “Komparace publicistických pořadů s cestovatelskou tematikou v Česku a zahraničí.” 2021. https://theses.cz/id/lufutn/Salakova_Bakalarska_prace_finalni.pdf [cit. 2021-11-29] ● Stevenson, Roy. “Digital Versus Print Travel Media: Which Is Winning?” LinkedIn, 20 May 2021, https://www.linkedin.com/pulse/digital-versus-print-travel-media-which-winning-roy�stevenson. [cit. 2021-10-25]. ● VOGT, NANCY. “Crowdfunded Journalism: A Growing Addition to Publicly Driven News.” Pew Research Center, 20 January 2016, https://www.pewresearch.org/journalism/2016/01/20/crowdfunded-journalism/. [cit. 2022-12-17]. Webové stránky 1. Instagram.com [cit. 2022-12-30] 2. Facebook.com [cit. 2022-12-30] 3. https://business.facebook.com/ [cit. 2022-12-30] 4. Youtub.com [cit. 2022-12-30] 5. Youtubestudio.com [cit. 2022-12-30] 136 6. KAM - Dovolená v Čechách, na Moravě, ve Slezsku a příhraničí, https://www.kampocesku.cz/. [cit. 2021-11-14] 7. Ladislav Zibura, www.zibura.cz [cit. 2022-11-24] 8. Indigo Traveller, www.indigotraveller.com [cit. 2021-10-18] 9. Youtube Data, www.youtube.com [cit. 2022-11-18] 10. Česká televize - pořady https://www.ceskatelevize.cz/porady 11. Cestování rubrika www.mujrozhlas.cz 12. Lesenský PR, www.lesensky.cz Internetové články a ostatní 1. Washington, Arís. “Television 2.0: YouTube and the Emergence of Homecasting.” 2007,https://www.academia.edu/632021/Television_2_0_YouTube_and_the_Emerge nce_of_Homecasting. Accessed 25 12 2022. 2. Chen a spol. “How Travel Vlogs on YouTube Influence Consumer Travel Behavior in Indonesia: Empirical Evidence from fsQCA.” https://ieeexplore.ieee.org/document/9874227. Accessed 23 10 2022 3. Simon, Caruana, and Jordan Caruana. “Instagram: The Travelogue for Generation Z’s Travellers. The Impact that Influencers and Content Creators Leave Through Their Generated Content.” 2022, https://link.springer.com/chapter/10.1007/978-3-030-92491-1_52. Accessed 2 10 2022. 4. AARF Publications Journals. “USEFULNESS OF ONLINE TRAVEL COMMUNITIES | AARF Publications Journals.” Academia.edu, https://www.academia.edu/42016858/USEFULNESS_OF_ONLINE_TRAVEL_COMM UNITIES. Accessed 15 10 2022 5. Ribeiro, Henrique. “Travel content creation.” 2014, https://www.academia.edu/91290834/Travel_content_creation. Accessed 3 10 2022 6. “The Ultimate Guide to Travel Content.” Greatcontent, https://greatcontent.com/travel-content/. Accessed 1 January 2023 7. Lalicic, Lidija. “Users' Creativity in Mobile Computing Travel Platforms.” https://www.academia.edu/29069472/Users_Creativity_in_Mobile_Computing_Travel _Platforms. Accessed 23 10 2022 8. Bosangit, Carmela, McCabe, Scott and Hibbert, Sally (2009) ‘What is Told in Travel Blogs? Exploring Travel Blogs for Consumer Narrative Analysis’, in Wolfram Hopken, Ulrike Gretzel and Rob Law (eds), Information and Communication Technologies in Tourism 2009. New York: Springer 137 9. Scott, Chanel C. N. “The Influence of Social Media on Travel Motivations.” https://www.semanticscholar.org/paper/The-Influence-of-Social-Media-on-Travel-Moti vations-Scott-Curtin/6a8cf9c6394392d5249d9743c7dc17df455f431d. Accessed 10 11 2022. 10. “Content Creators Vs. Influencers: What's The Difference?” Dash Hudson, 6 December 2022, https://www.dashhudson.com/blog/influencer-marketing-content-creator-social-media -strategy-brand-marketing. Accessed 3 January 2023 11. Lenkert, Erika. “What Is a Content Creator?” Adobe, 12 2022, https://www.adobe.com/express/learn/blog/content-creator. Accessed 29 January 2022. 12. Hannigan, Tim. “Travel writing is changing in the 21st century. Here's what it looks like.” National Geographic, 2 September 2021, https://www.nationalgeographic.co.uk/travel/2021/09/travel-writing-is-changing-in-the�21st-century-heres-what-it-looks-like. Accessed 1 01 2023. 13. Blaer, Magdalene. “Contemporary Travel Writers in the Digital Age.” https://www.researchgate.net/publication/311586895_Contemporary_Travel_Writers_ in_the_Digital_Age. Accessed 19 11 2022. 14. “Jak na YouTube vysílat živě - Jak funguje YouTube.” YouTube, https://www.youtube.com/intl/ALL_cz/howyoutubeworks/product-features/live/#discov ering-live-content. Accessed 1 12 2023. 15. Fisher, Nick. “Indigo Traveller.” Indigo Traveller - YouTube, https://www.youtube.com/c/IndigoTraveller/videos. Accessed 3 January 2022. [cit. 2021-11-23] 16. Lidé a země. “Lidé a Země | Cestování, cestopisy a průvodce.” Reflex, https://www.reflex.cz/lideazeme. 17. Daňková, Magdalena. “Z influencerů si dělám srandu, skaut mi v mnohém pomohl, říká cestovatel z Mostu | Aktuálně.cz.” Magazín - Aktuálně.cz, 6 May 2019, https://magazin.aktualne.cz/cestovani/z-infuenceru-si-delam-srandu-na-cestach-mi-po mahaji-znalosti/r~1c2ed85e6d7611e9b2a00cc47ab5f122/. [cit. 2021-11-30] 18. Brotherton, Laine. “Looking back on 'All Gas No Brakes.'” The Michigan Daily, 28 March 2021, https://www.michigandaily.com/digital-culture/looking-back-on-all-gas-no-brakes/. [cit. 2021-11-29] 19. Milan Švihálek, Miroslav Kačor, Marek Hýža, Zapomenuté výpravy, 138 https://audioteka.com/cz/audiobook/zapomenute-vypravy [cit. 2021-10-29] a [cit. 2022-01-02] 20. Arun Sundararajan,From Zipcar to the Sharing Economy , 2013, https://hbr.org/2013/01/from-zipcar-to-the-sharing-eco [cit. 2022-01-04] 21. Vogt ,Crowdfunded Journalism: A Small but Growing Addition to Publicly Driven Journalism , 2016 https://www.pewresearch.org/journalism/2016/01/20/crowdfunded-journalism[cit. 2022-01-03] 22. Kovalyova, Artificial Intelligence in media: Automated content opportunities and risks, 2021 https://whatsnewinpublishing.com/artificial-intelligence-in-media-automated-content�opportunities-and-risks/ [cit. 2022-01-03] 23. https://www.youtube.com/watch?v=84WIaK3bl_s&ab_channel=CaseyNeistat. 24. He, Jihong. “Travel vlogging practice and its impacts on tourist experiences.” https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/13683500.2021.1971166, 2021, 25. Trowbridge, Alexander. “Everything you need (and more) to shoot great selfie video.” Nieman Reports, 5 May 2021, 26. Everything you need (and more) to shoot great selfie video https://niemanreports.org/stories/field-testing-video-series-how-to-shoot-great-elfie-vi deo/. Accessed 3 May 2022 Diplomové a bakalářské práce 1. Vosecký, Ondřej. Audiovizuální produkce - Youtube a video na internetu. https://vskp.vse.cz/40943_audiovizualni_produkce___youtube_avideo_na_internetu. Accessed 14 11 2022. 2. Borýsek, Jan. Reklama na YouTube a její význam na českém trhu. 15 10 2014, https://vskp.vse.cz/46544_reklama_na_youtube_ajeji_vyznam_na_ceskem_trhu. Accessed 11 11 2022. 3. MACHÁŇOVÁ, Markéta. Ladislav Zibura, autor současného cestopisu - bakalářská práce. UNIVERZITA JANA EVANGELISTY PURKYNĚ V ÚSTÍ NAD LABEM, 2019. https://theses.cz/id/yt0pm6/MARKETA_MACHANOVA_-_BP_-_LADISLAV_ZIBU RA_AUTOR_SOUCASNEHO.pdf [cit. 2022-01-02] |
Předběžná náplň práce |
Tato diplomová práce se věnuje aktuálnímu fenoménu cestovatelské tvorby na
sociálních médiích, v originále termínu travel content creation on social media, která vzniká především v digitální formě a v prostoru zkoumaných sociálních sítí, tedy Youtube, Instagram a Facebook. Věnuje se samotným sociálním sítím, jejich fungování a jejich významu jak pro tvorbu obsahu (content creation) obecně, tak pro cestovatelskou tvorbu konkrétně. Bližší pozornost věnuje monetizaci a marketingu daného obsahu, pokládá si otázku, jak sociální sítě umožňují publikovat daný obsah a monetizovat ho. Přínos oboru této diplomové práce je tedy i v metodologii monetizace, metodologii reklamy na sociálních sítích a fungování samotných platforem. Věnuje se tématu influencerů na sociálních sítí a influencer marketingu a uvádí rozdíly, ale i společné prvky pro influencery a tvůrce obsahu. Uvádí možnosti spolupráce, které tvůrci cestovatelského obsahu mohou skrze sociální sítě uskutečnit. Diplomová práce nezůstává pouze u zjištění z literárních, či internetových zdrojů, ale obsahuje dokonce 4 rozhovory s odborníky v cestovatelské tvorbě obsahu příbuzným profesním oblastem (marketing, publicistika, influencer marketing, tvorba obsahu), z nichž jsou 3 rozhovory součástí praktické části. Jedná se například o rozhovor s Tomášem Šapalovem, známým cestovatelským publicistou, pořadatelem cestovatelských festivalů a autorem podcastu Kvízy z Dlouhé, nebo s cestovatelským projektem Just Trippers, který se dlouhodobě profesně věnuje tvorbě obsahu na sociální síti Youtube a Instagram. Rozhovory jsou součástí smíšeného výzkumu, který dále obsahuje kvantitativní výzkum formou dotazníku. Jak otázky v dotazníku, tak otázky v rozhovorech na sebe navzájem navazují a snaží se harmonicky přiblížit výzkumné téma, otázky a zaměření diplomové práce. Zjištění z rozhovorů jsou využita i v teoretické části diplomové práce, kde doplňují ostatní text. Jedna z hlavních výzkumných otázek je zjištění nakolik je cestovatelský obsah na sociálních sítích zdrojem informací pro uživatele, zda stírá rozdíl mezi tvůrci a uživateli a jaký je význam vlogového travel videa pro cestovatelskou tvorbu obsahu. Diplomová práce je konstruována metodou “přesýpacích hodin, tedy od obecného ke konkrétnímu. Teoretická část začíná vysvětlením prostoru sociálních sítích a končí formami cestovatelské tvorby obsahu. Obsahuje 4 hlavní kapitoly - sociální sítě, tvorba obsahu, cestovatelská tvorba a praktická část. Praktická část je vystavena ze 3 kvalitativních rozhovorů, kvantitativního dotazníku a kvalitativní případové studii youtubových vlog videí známého tvůrce vlogového obsahu Caseyho Neistata. |
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce |
This thesis focuses on the current phenomenon of travel content creation on social
media, which is mainly created in digital form and in the space of evaluated social networks - Youtube, Instagram and Facebook. It focuses on social media itself, its functioning and its importance for content creation in general and for travel content creation in particular. It pays closer attention to the monetization and marketing of the content in question, asking how social networks enable content to be published and monetized. Thus, the contribution of this thesis field is also in the methodology of monetization, the methodology of advertising on social networks and the methodology of It deals with the topic of social media influencers and influencer marketing and presents the differences but also the common elements for influencers and content creators. Provides opportunities for collaboration that travel content creators can make happen through social media. The thesis does not only stay with findings from literature or internet sources, but even includes 4 interviews with experts in travel content creation-related professional fields (marketing, journalism, influencer marketing, content creation), 3 of which are part of the practical part. These include an interview with Tomas Šapalov, a well-known travel publicist, travel festival organizer and the author of the podcast Kvízy z Dlouhé, or with Just Trippers, a travel project that has been professionally creating content on YouTube and Instagram for a long time. The interviews are part of mixed-method research that also includes quantitative research in the form of a questionnaire. Both the questions in the questionnaire and the questions in the interviews build on each other and attempt to harmoniously approximate the research topic, questions and focus of the thesis. The findings from the interviews are also used in the theoretical part of the thesis where they complement the rest of the text. One of the main research questions is to determine to what extent travel content on social media is a source of information for users, whether it blurs the distinction between creators and users, and what is the importance of vlog travel videos for travel content creation. The thesis is constructed using the hourglass method, i.e. from the general to the specific. The theoretical part begins with an explanation of the space of social media and ends with explaining forms of travel content creation. It contains 4 main chapters - social networking, content creation, travel creation and a practical part. The practical part is built out of 3 qualitative interviews, a quantitative questionnaire and a qualitative case study of YouTube vlog videos by well-known vlog content creator Casey Neistat. |