Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Zjišťování rodičovských strategií regulace užívání obrazovek z pohledu žáků mladšího školního věku – pilotní studie
Název práce v češtině: Zjišťování rodičovských strategií regulace užívání obrazovek z pohledu žáků mladšího školního věku – pilotní studie
Název v anglickém jazyce: Attitudes toward parental strategies for regulating the use of screens in primary school children – a pilot study
Klíčová slova: Rodičovská kontrola, závislostní chování na internetu, digitální média, rodičovská regulace užívání obrazovek, rodina
Klíčová slova anglicky: Parental control, screen addictions, digital addictions, excessive screen use, digital media, media parenting, family
Akademický rok vypsání: 2022/2023
Typ práce: bakalářská práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Klinika adiktologie 1. LF UK a VFN (11-00611)
Vedoucí / školitel: Mgr. Kateřina Lukavská, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno vedoucím/školitelem
Datum přihlášení: 12.10.2022
Datum zadání: 12.10.2022
Datum a čas obhajoby: 19.06.2023 09:00
Datum odevzdání elektronické podoby:23.04.2023
Datum proběhlé obhajoby: 19.06.2023
Předmět: Obhajoba bakalářské práce (B02036)
Oponenti: Mgr. Jaroslav Vacek, Ph.D.
 
 
 
Zásady pro vypracování
Moderní digitální média jsou dnes již běžnou součástí každodenního života, a to i u dětí mladšího školního věku. Právě tento věk je jedním z rizikových faktorů v rozvoji závislostního chování. Způsob výchovy, rodinné prostředí i přístup rodičů k digitálním médií / elektronickým obrazovkám – to vše jsou důležité komponenty podílející se na tom, jaký postoj dítě k digitálním médiím zaujme a jak je bude užívat. Způsobů, kterými mohou rodiče regulovat užívání obrazovek u svých dětí je vícero, a jsou dobře zmapované v současné literatuře. Otázkou zůstává, jak děti na jednotlivé rodičovské postupy reagují, což je faktor podstatně určující efektivitu těchto postupů. Cílem práce je pomocí dotazníkového šetření zmapovat způsoby, kterými rodiče regulují užívání obrazovek u svých dětí, pokud to vůbec dělají, a zároveň zjistit, jak děti jednotlivé strategie vnímají. Práce zároveň bude mapovat povědomí dětí o rizicích spojených s nadužíváním moderních technologií.
Dílčí úkoly budou zahrnovat (1) vytváření dotazníku (konkrétně adaptaci české škály mediálního rodičovství z rodičovské do dětské verze, navržení nových položek zkoumajících reakce dětí na jednotlivé rodičovské postupy a nových položek zjišťujících povědomí (awareness) dětí o rizicích spojených s nadužíváním obrazovek), (2) sběr dat mezi dětmi 3.-5.ročník na vybrané ZŠ v Praze, (3) statistickou analýzu sebraných dat (základní deskriptivní statistika, psychometrické ověření nově vytvořených nástrojů, případně explorace vztahů mezi zjišťovanými koncepty).
Předběžná náplň práce
Moderní digitální média jsou dnes již běžnou součástí každodenního života, a to i u dětí mladšího školního věku. Právě tento věk je jedním z rizikových faktorů v rozvoji závislostního chování. Způsob výchovy, rodinné prostředí i přístup rodičů k digitálním médií / elektronickým obrazovkám – to vše jsou důležité komponenty podílející se na tom, jaký postoj dítě k digitálním médiím zaujme a jak je bude užívat. Způsobů, kterými mohou rodiče regulovat užívání obrazovek u svých dětí je vícero, a jsou dobře zmapované v současné literatuře. Otázkou zůstává, jak děti na jednotlivé rodičovské postupy reagují, což je faktor podstatně určující efektivitu těchto postupů. Cílem práce je pomocí dotazníkového šetření zmapovat způsoby, kterými rodiče regulují užívání obrazovek u svých dětí, pokud to vůbec dělají, a zároveň zjistit, jak děti jednotlivé strategie vnímají. Práce zároveň bude mapovat povědomí dětí o rizicích spojených s nadužíváním moderních technologií.
Dílčí úkoly budou zahrnovat (1) vytváření dotazníku (konkrétně adaptaci české škály mediálního rodičovství z rodičovské do dětské verze, navržení nových položek zkoumajících reakce dětí na jednotlivé rodičovské postupy a nových položek zjišťujících povědomí (awareness) dětí o rizicích spojených s nadužíváním obrazovek), (2) sběr dat mezi dětmi 3.-5.ročník na vybrané ZŠ v Praze, (3) statistickou analýzu sebraných dat (základní deskriptivní statistika, psychometrické ověření nově vytvořených nástrojů, případně explorace vztahů mezi zjišťovanými koncepty).
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce
Nowadays, modern digital media are a common part of everyday life, even among children of younger school age. Children of this age are known to be vulnerable for the development of addiction. Parenting strategies, the family environment and the attitude of parents toward digital media / electronic screens are important components that contribute to the attitude of a child toward digital media and its usage. There are different methods parents could adopt to regulate the use of screens in their children, that are well described in the currently available literature. However, little is known about child’s reaction to these parental strategies, which might be important factor affecting their efficiency. The aim of the thesis is to conduct survey among children that would assess media parenting strategies of their parents, and also assess how children perceive these strategies. At the same time, the thesis will explore children's awareness of the risks associated with the overuse of modern technologies.
Student’s main responsibilities will include (1) the development of a questionnaire (i.e., the adaptation of the Czech media parenting scale for parent to the version usable in children; the development of new items examining children's reactions to parenting media regulation strategies and also new items investigating children's awareness of the risks associated with overuse of screens), (2) collection of data among 3rd-5th graders at selected elementary school in Prague, (3) statistical analysis of collected data (basic descriptive statistics, psychometric verification of newly created tools, and exploration of relationships between measured concepts).
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK