Prezentace žen-političek na Facebooku z pohledu genderové perspektivy
Název práce v češtině: | Prezentace žen-političek na Facebooku z pohledu genderové perspektivy |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Presentation of female politicians from a gender perspective on Facebook |
Klíčová slova: | Sebeprezentace; političky; gender; genderové stereotypy; politická komunikace; sociální média; personalizace; celebritizace. |
Klíčová slova anglicky: | Self-presentation; female politicians; gender; gender stereotypes; political communication; social media; personalisation; celebritisation. |
Akademický rok vypsání: | 2022/2023 |
Typ práce: | bakalářská práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra marketingové komunikace a public relations (23-KMKPR) |
Vedoucí / školitel: | Mgr. Ing. Jana Rosenfeldová, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý![]() |
Datum přihlášení: | 11.10.2022 |
Datum zadání: | 11.10.2022 |
Datum a čas obhajoby: | 20.06.2023 08:20 |
Místo konání obhajoby: | Hollar, H011, Hollar - místn. č. 011 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 01.05.2023 |
Datum proběhlé obhajoby: | 20.06.2023 |
Oponenti: | Mgr. Anna Shavit, Ph.D. |
Seznam odborné literatury |
HUDDY, Leonie; TERKILDSEN, Nayda. Gender stereotypes and the perception of male and female candidates. American journal of political science, 1993, 119-147.
KRIPPENDORFF, Klaus. Content analysis: An introduction to its methodology. Sage publications, 2018. KŘEČEK, Jan. Politická komunikace: od res publica po public relations. Praha: Grada, 2013, 169 stran : ilustrace ; 21 cm. ISBN 978-80-247-3536-8. MACKOVÁ, Alena. Nová média v politické komunikaci Politici, občané a online sociální sítě. Masarykova univerzita, 2017, 1 online zdroj (242 stran). ISBN 978-80-210-9131-3. OAKLEY, Ann, Milena POLÁČKOVÁ, Martin POLÁČEK a Marie ČERMÁKOVÁ. Pohlaví, gender a společnost. Praha: Portál, 2000, 171 stran : ilustrace, grafy. ISBN 80-7178-403-6. |
Předběžná náplň práce |
Účast žen v politice je ve vyspělých demokratických zemích považována nejen za zcela legitimní, ale rovněž za žádoucí a nutnou (Maříková, 1997). Ženy-političky se však ve sféře, které po dlouhou dobu dominovali muži, musejí potýkat s řadou genderových stereotypů. Jedním z přetrvávajících přesvědčení, které ohledně žen-političek panuje, je jejich větší odbornost i zaměření na tzv. femininní témata (např. oblast vzdělávání, sociální sféra, pečující profese…) a menší kompetence v tzv. tématech maskulinních (např. ekonomická oblast či oblast obrany). Práce se zaměří na prezentaci žen-političek na sociální síti Facebook. Bude analyzovat příspěvky, které zvolené političky publikovaly ve vymezeném časovém období na zmíněné platformě, a bude zkoumat, zda se v nich ženy-političky zaměřovaly na femininní či maskulinní témata.
V teoretické části se práce bude zajímat o to, jakým způsobem využívají političky sociální média jako nástroj politické komunikace, a popíše fenomény, které se v souvislosti s politickou komunikací v online prostředí objevují (celebritizace politiky, personalizace politiky apod.). Pozornost bude v této části věnována také genderovým rolím a s nimi spojeným genderovým stereotypům, které se objevují v souvislosti s politikou. Práce se rovněž zaměří na koncept politické participace žen a na současnou situaci ohledně účasti žen v politice v rámci České republiky. Teoretická část 1. Genderové stereotypy v politickém prostředí 1.1. Genderové role a stereotypy 1.2. Genderové stereotypy v politice 2. Politická komunikace žen-političek 2.1. Politická komunikace a její aktéři 2.2. Etapy politické komunikace 2.3. Politická komunikace a nová média 2.4. Politická komunikace žen-političek na sociálních sítích 3. Současná reprezentace žen v Parlamentu České republiky Výzkumná část 4. Metodologie 5. Sběr dat 6. Analýza 7. Souhrnné vyhodnocení analýzy 8. Diskuse 9. Závěr |
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce |
Women's participation in politics is considered not only legitimate, but also desirable and necessary in developed democratic countries (Maříková, 1997). However, women politicians have to deal with a number of gender stereotypes in a sphere that has long been dominated by men. One of the persistent beliefs about women politicians is their greater expertise and focus on so-called feminine topics (e.g. education, social sphere, caring professions...) and less competence in so-called masculine topics (e.g. economic or defence). The work will focus on the presentation of women politicians on the social network Facebook. It will analyse the posts that the elected women politicians published on the platform in a defined period of time and will examine whether the posts focused on feminine or masculine topics.
In the theoretical part, the thesis will be interested in how women politicians use social media as a tool of political communication and will describe the phenomena that appear in the context of political communication in the online environment (celebritization of politics, personalization of politics, etc.). Attention will also be paid to gender roles and related gender stereotypes that emerge in the context of politics. The thesis will also focus on the concept of women's political participation and the current situation regarding women's participation in politics within the Czech Republic. Theoretical part 1. Gender stereotypes in the political environment 1.1 Gender roles and stereotypes 1.2 Gender stereotypes in politics 2. Political communication of women politicians 2.1 Political communication and its actors 2.2 Stages of political communication 2.3 Political communication and new media 2.4 Political communication of women politicians on social networks 3. Current representation of women in the Parliament of the Czech Republic Research part 4. Methodology 5. Data collection 6. Analysis 7. Summary evaluation of the analysis 8. Discussion 9. Conclusion |