Role a využití baletního souboru v pořadech Československé televize v 70. a 80. letech 20. století
Název práce v češtině: | Role a využití baletního souboru v pořadech Československé televize v 70. a 80. letech 20. století |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | The role and utilization the ballet company in the Czechoslovak television in 70s and 80s of the 20th century |
Klíčová slova: | Československá televize, baletní soubor, tanec, televizní žánr, zábava, normalizace |
Klíčová slova anglicky: | Czechoslovak Television, ballet company, dance, television genre, entertainment, normalization |
Akademický rok vypsání: | 2022/2023 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra mediálních studií (23-KMS) |
Vedoucí / školitel: | prof. MgA. Martin Štoll, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý![]() |
Datum přihlášení: | 06.10.2022 |
Datum zadání: | 06.10.2022 |
Datum a čas obhajoby: | 19.09.2023 09:00 |
Místo konání obhajoby: | Hollar, H012, 12, Hollar - místn. č. 012 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 31.07.2023 |
Datum proběhlé obhajoby: | 19.09.2023 |
Oponenti: | PhDr. Petr Bednařík, Ph.D. |
Seznam odborné literatury |
BALAŠ, Radek. Tance 20. století. Olomouc: Nakladatelství Hanex, 2003, 87 s. ISBN 80-85783-40-1. BEDNAŘÍK, Petr, Barbora KÖPPLOVÁ a Jan JIRÁK. Dějiny českých médií. Od počátku do současnosti. Praha: Grada, 2019, 456 s. ISBN 978-80-271-0553-3. CYSAŘOVÁ, Jarmila. Československá televize v období zániku komunistického režimu a vítězství demokratické revoluce 1985–1990. Praha: Ústav pro soudobé dějiny AV ČR, 1999. FERBAR, Zdeněk. Stereotyp v televizní zábavě. In: LIČKOVÁ, Eva. Stereotyp ano i ne: formy a funkce stereotypu v televizním programu. Praha: Československá televize, 1982. 156 s. HANNA, Judith, Lynne. To Dance is Human. USA: The University of Chicago Press, 1982, 350 s. ISBN 978-0226315492. HENDL, Jan. Kvalitativní výzkum: základní teorie, metody a aplikace. Praha: Portál, 2016, 440 s. ISBN 978-80-7367-485-4. HOLEŇOVÁ, Jana. Český taneční slovník. Tanec, balet, pantomima. Praha: Divadelní ústav, 2001, 382 s. ISBN ISBN 80-7008-112-0. HORA-HOŘEJŠ, Petr., Jiřina BOHDALOVÁ. Měla jsem štěstí na lidi. Praha: Nakladatelství́ a vydavatelství́ Mountfield, a.s., 2006, 252 s. ISBN 80-903837-0-X. JIRÁK, Jan, Barbara KÖPPLOVÁ. Masová média. Praha: Portál, 2015, 392 s. ISBN 978-80-262-0743-6. JEŘÁBKOVÁ, Jarmila. Taneční průprava. Praha: NIPOS-ARTAMA Národní informační a poradenské středisko pro kulturu, 2004, 163 s. ISBN 80-7068-181-0. JOST, François. Realita/Fikce – říše klamu. Praha: Akademie múzických umění, 2006, 107 s. ISBN 80-7331-056-2. KAZÁROVÁ, Helena. Tanec a balet v Čechách, Čechy v tanci a baletu. Praha: Akademie múzických umění, 2016, 111 s. ISBN 9788073313715. KLOUBKOVÁ, Ivana. Výrazový tanec v ČSR: Praha, Brno (1918 - 1945). Praha: Statní pedagogické nakladatelství, 1989, 47 s. ISBN (brož.) KONČELÍK, Jakub, Petr ORSÁG a Pavel VEČEŘA. Dějiny českých médií 20. století. Praha: Portál, 2010, 344 s. ISBN 978-80-7367-698-8. KRUML, Milan: Televize? Televize! Procházka prvními šesti dekádami televizního vysílání u nás pro začátečníky i pokročilé. Praha: Česká televize, 2013, 296 s. ISBN 978-80-7404-165-5. KURKOVÁ, Libuše. Tanec a hudba. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1987, 204 s. ISBN 14-487-87. MCQUAIL, Denis. Úvod do teorie masové komunikace. Praha: Portál, 1999, 448 s. ISBN 80-7178-200-9. OPLUSTIL, Gustav. Za humorem cestou necestou. Praha: Nakladatelství XYZ, 2009, 400 s. ISBN 978-80-7388-085-9. ORLEBAR, Jeremy. Kniha o televizi. Praha: Akademie múzických umění, 2012. 340 s. ISBN 978-80-7331-246-6. POSTMAN, Neil. Ubavit se k smrti. Praha: Mladá fronta, 1999. 160 s. ISBN 80-204-0747-2 POTFAJOVÁ, Olʹga a Jan HARTMANN. Aplikácia techniky Marthy Grahamovej vo výchove interpreta amatérskeho súboru. Bratislava: Národné osvetové centrum, 1994. ISBN 978-807-1210-634. ŘEHÁK, Miloš. Skladba programu u nás a jinde: květen 1970 - listopad 1971. Praha: Československá televize, 1972. SEDLÁKOVÁ, Renata. Výzkum médií: Nejužívanější metody a techniky. Praha: Grada, 2014, 539 s. ISBN 978-80-247-3568-9. |
Předběžná náplň práce |
Tato diplomová práce se zabývá rolí a využitím baletního souboru v pořadech Československé televize v 70. a 80. letech 20. století. Autorka nejprve uvádí čtenáře do kontextu zvoleného tématu. Pomocí literární rešerše představuje odbobí normalizace a fungování Českoskoslovenské televize v té době, dále zachycuje různé definice a dělení tance nebo charakteristiky televizních žánrů, konkrétněji zábavy jako televizního žánru.
V analytické části autorka mapuje vznik a fungování baletního souboru a jeho roli v pořadech ČST. Jedná se o pořady Televarieté nebo Kabaret u dobré pohody. V analýze autorka věnovala prostor také proměně tance jako prvku televizní zábavy. Informace, které byly potřeba ke zpracování této práce byly dostupné primárně ve Spisovém archivu a programových fondech České televize. Mimo to autorka využila platformu iVysílání. |
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce |
This thesis deals with the role and utilization of the ballet company in Czechoslovak Television programmes in the 1970s and 1980s. The author first introduces the reader to the context of the chosen topic. Using literary research, she introduces the period of normalization and the functioning of Czechoslovak Television at that time, and then captures the various definitions and divisions of dance or the characteristics of television genres, more specifically entertainment as a television genre. In the analytical part, the author traces the origin and functioning of the ballet company and its role in ČST programmes. The programmes in question are Televarieté or Kabaret u dobré pohody. In the analysis, the author also devotes space to the transformation of dance as an element of television entertainment. The information needed for this thesis was available primarily in the Czech Television's archive and programme funds. In addition, the author made extensive use of the iVysílání platform. |