Vliv dětských knih o přírodě na přírodovědnou gramotnost žáků a studentů
Název práce v češtině: | Vliv dětských knih o přírodě na přírodovědnou gramotnost žáků a studentů |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | The influence of children's books about nature on the science literacy of pupils and students |
Akademický rok vypsání: | 2022/2023 |
Typ práce: | bakalářská práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra učitelství a didaktiky biologie (31-180) |
Vedoucí / školitel: | RNDr. Jan Mourek, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
Datum přihlášení: | 05.10.2022 |
Datum zadání: | 28.11.2022 |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 14.02.2023 |
Seznam odborné literatury |
Carol M. Butzow & John W. Butzow (1990)Science through Children's Literature: An Integrated Approach,Science Activities, 27:3, 29-38. Jančaříková, K. (2021).Chybovost v knihách o přírodě pro děti jako překážka rozvoje přírodovědné gramotnosti.Biologie-Chemie-Zeměpis,30(2), 34-46. Royce C. A. & Wiley D. A. (1996). Children's Literature and the Teaching of Science: Possibilities and Cautions,The Clearing House: A Journal of Educational Strategies, Issues and Ideas, 70:1, 18-20 Strouse, G. A., Nyhout, A., & Ganea, P. A. (2018). The role of book features in young children's transfer of information from picture books to real-world contexts. Frontiers in psychology, 9, 50. Yılmaz, M. M., Ozen Uyar, R., & Aslan, D. (2020).Misrepresentation of science concepts in Turkish picture books.Issues in Educational Research,30(3), 1183-1203. Zambo, D. M. (2006).Learning from Picture Book Characters in Readaloud Sessions for Students with ADHD.Teaching Exceptional Children Plus,2(4), n4. |
Předběžná náplň práce |
Dětské knihy o přírodě, včetně beletrie, mohou sehrát důležitou roli při probuzení zájmu dětí o přírodu a přírodní vědy a mohou přispět k rozvoji jejich přírodovědné gramotnosti. Protože dětské knihy mají obvykle určitou dějovou linii, děti mohou sledovat a zapamatovat si jejich myšlenky snáze, než aby pochopily fakta z učebnic (Butzow et Butzow, 1990). Na druhou stranu řada studií poukazuje na fakt, že text a ilustrace v dětských knihách často obsahují velké množství nepřesných informací (Yilmaz et al., 2020; Jančaříková, 2021). Někteří rodiče a učitelé nemusí být schopni tyto chyby v knihách rozpoznat a opravit a děti mohou mít problém správně přenést informace z obrázkových knih do reálného světa (Strouse et al., 2018). Nesprávná nebo nepřesná prezentace přírodních fenoménů v dětských knihách by mohla u dětí vést k mylným představám (miskoncepcím) a ztížit pochopení přírodovědného učiva (Yilmaz et al., 2020) a výchovný účinek používání obrázkové knihy tak může být nejednoznačný (Royce et Wiley, 1996). Cílem bakalářské práce je proto vytvořit rešerši původních vědeckých prací, které zkoumají vliv dětských knih o přírodě na vznik a formování přírodovědné gramotnosti žáků a studnetů o přírodě a identifikovat hlavní faktory, které se na tomto procesu podílejí. |