Binge-watching jako kulturní milník: změny diváckého chování v době streamování
Název práce v češtině: | Binge-watching jako kulturní milník: změny diváckého chování v době streamování |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Binge-watching as a cultural milestone: changes in audience behavior in the era of streaming |
Klíčová slova: | video-on-demand, VOD, Netflix, HBO Max, Disney+, binge-watching, rewatching, fandom, divácké chování, streaming |
Klíčová slova anglicky: | video-on-demand, VOD, Netflix, HBO Max, Disney+, binge-watching, rewatching, fandom, audience behaviour, streaming |
Akademický rok vypsání: | 2022/2023 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra mediálních studií (23-KMS) |
Vedoucí / školitel: | PhDr. Milan Kruml |
Řešitel: | skrytý![]() |
Datum přihlášení: | 03.10.2022 |
Datum zadání: | 03.10.2022 |
Datum a čas obhajoby: | 02.02.2024 09:00 |
Místo konání obhajoby: | Hollar |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 03.01.2024 |
Datum proběhlé obhajoby: | 02.02.2024 |
Oponenti: | prof. MgA. Martin Štoll, Ph.D. |
Seznam odborné literatury |
AKASS, K. & MCCABE, J. (2018). HBO and the Aristocracy of Contemporary TV Culture: affiliations and legitimatising television culture, post-2007. Mise au point, 10(10). Dostupné z: https://doi.org/10.4000/map.2472
ANG, I. (1982). Watching Dallas: Soap Opera and the Melodramatic Imagination. Routledge. Dostupné z: https://doi.org/10.4324/9781315002477 BRAUN, V., & CLARKE, V. (2019). Successful qualitative research: A practical guide for beginners. SAGE Publications Ltd. ISBN 9781847875822. BURROUGHS, B. (2018). House of Netflix: Streaming media and digital lore. The International Journal of Media and Culture, 17(1):1-17. Dostupné z: https://doi.org/10.1080/15405702.2017.1343948 CLARKE, M. J. (2009). Lost and Mastermind Narration. Television & New Media, 11(2). Dostupné z: https://doi.org/10.1177/1527476409344435 DAMICO, A. M. & QUAY, S. E. (2016). 21st-Century TV Dramas: Exploring the New Golden Age. Bloomsbury Academic. ISBN 1440833443. DOBROW, J. R. (1990). Social and Cultural Aspects of VCR Use. Routledge. ISBN 9780203052327. Dostupné z: https://doi.org/10.4324/9780203052327 FIALA, J. (2012). Nelegálně distribuované video z hlediska mediální etnografie. Mediální studia, 6(1):60-75. ISSN 1801-9978. FLAYELLE, M. & MAURAGE, P. (2020). Binge-Watching: What Do we Know So Far? A First Systematic Review of the Evidence. Current Addiction Reports, 7:44-60. HALLINAN, B. & STRIPHAS, T. (2014). Recommended for you: The Netflix Prize and the production of algorithmic culture. New Media & Society, 18(1):117-137. Dostupné z: https://doi.org/10.1177/1461444814538646 HENDL, J. (2008). Kvalitativní výzkum: základní metody a aplikace. 4. rozšířené vydání. Portál. ISBN 978-80-262-0982-9. HOBSON, D., 2007. Housewives and the mass media. In CCCS Selected Working Papers: 103-112. Routledge. JOHNSON, B. K. & ROSENBAUM, J. E. (2017). (Don’t) Tell Me How It Ends: Spoilers, Enjoyment, and Involvement in Television and Film. Media Psychology, 21(4):582-612. Dostupné z: https://doi.org/10.1080/15213269.2017.1338964 KATZ, E., BLUMBER, J. G. & GUREVITCH, M. (1973). Uses and Gratifications Research. The Public Opinion Quarterly, 37(4):509-523. Dostupné z: https://www.jstor.org/stable/2747854 KOZINETS, R. V. (2001). Utopian Enterprise: Articulating the Meanings of Star Trek's Culture of Consumption. Journal of Consumer Research, 28(1):67-88. Dostupné z: https://doi.org/10.1086/321948 LAPAN, S. D., QUARTAROLI, M. T. & RIEMER, F. J. (2011). Qualitative Research: An Introduction to Methods and Designs. Jossey-Bass. ISBN 9781118118856. LAVERY, D. (1995). Full of Secrets: Critical Approaches to Twin Peaks. Wayne State University Press. ISBN 0814325068. LEA, W. (1994). Video on Demand: Research Paper 94/68. House of Commons Library. LUSIN, C. & HAEKEL, R. (2019). Community, Seriality, and the State of the Nation: British and Irish Television Series in the 21st Century. Narr Francke Attempto Verlag. ISBN 3823392492. MARLING, K. A. (1994). As seen on TV: The Visual Culture of Everyday Life in the 1950s. Harvard University Press. ISBN 0674048830. MATRIX, S. (2014). The Netflix Effect: Teens, Binge Watching, and On-Demand Digital Media Trends. Jeunesse Young People Texts Cultures, 6(1):119-138. MATTELART, T. (2009). Audio-visual piracy: towards a study of the underground networks of cultural globalization. Global Media and Communication, 5(3):308-326. MCQUAIL, D. (1997). Audience Analysis. SAGE Publications, Inc. Dostupné z: https://doi.org/10.4135/9781452233406 MCQUAIL, D. (2010). McQuail's mass communication theory. SAGE Publications, Inc. ISBN 1446244024. NAPOLI, P. (2010). Audience Evolution: New Technologies and the Transformation of Media Audiences. Columbia University Press. ISBN 9780231520942. NELSON, R. (2007). State of play: Contemporary 'high-end' TV drama. Manchester University Press. ISBN 0719073111. NEWMAN, M. Z. & LEVINE, E. (2012). Legitimating Television: Media Convergence and Cultural Status. Routledge. ISBN 9780415880268. PATTON, M. Q. (2014). Qualitative research & evaluation methods: Integrating theory and practice. Čtvrté vydání. SAGE Publications, Inc. ISBN 9781412972123. Dostupné z: https://doi.org/10.1016/bs.aesp.2016.02.002 POSTMAN, N. (1987). Amusing Ourselves to Death. Methuen Publishing Ltd. ISBN 0413404404. REIFOVÁ, I. (2015). A study in the history of meaning-making: Watching socialist television serials in the former Czechoslovakia. European Journal of Communication, 30(1):79-94. Dostupné z: https://doi.org/10.1177/0267323114565744 REICHEL, J. (2009). Kapitoly metodologie sociálních výzkumů. Grada Publishing. ISBN 978-80-247-3006-6. ROBINSON, J. P. (1969). Television and Leisure Time: Yesterday, Today, and (maybe) Tomorrow. Public Opinion Quarterly, 33(2):210-222. Dostupné z: https://doi.org/10.1086/267692 RUBENKING, B. & BRACKEN, CH. C. (2020). Binge Watching: Motivations and Implications of Our Changing Viewing Behaviors. Peter Lang Inc. ISBN 978-1433161902. SPARROW, A. (2007). Film and television distribution and the Internet: a legal guide for the media industry, Aldershot: Gower. ISBN 978-0-566-08736-3. STANKOVIĆ, M. (2018). TV Series or Not? Časopis za studije umetnosti, 17:1-13. STOLE, I. (2010). Televised Consumption: Women, Advertisers and the Early Daytime Television Industry. Consumption Markets & Culture 6(1):65-80. Dostupné z: https://doi.org/10.1080/10253860302700 STRAUSS, A. L. & CORBINOVÁ, J. (1999). Základy kvalitativního výzkumu: postupy a techniky metody zakotvené teorie. Sdružení podané ruce. ISBN 9788085834604. THOMPSON, R. (1997). Television's Second Golden Age: From Hill Street Blues to ER, Syracuse University Press. TRYON, C. (2013). On-Demand Culture: Digital Delivery and the Future of Movies, Rutgers University Press. TV and Media 2015: The empowered TV and media consumer’s influence. Ericson.com [online]. 2015 [cit. 2023-11-25]. Dostupné z: https://www.ericsson.com/assets/local/news/2015/9/ericsson-consumerlab-tv-media-2015.pdf YALKIN, C. (2019). TV series: marketplace icon. Consumption Markets & Culture, 24(2):217-224. Dostupné z: https://doi.org/10.1080/10253866.2019.1669569 |
Předběžná náplň práce |
Tato diplomová práce s názvem Binge-watching jako kulturní milník: změny diváckého chování v době streamování se zabývá chováním publik v rámci využívání streamovacích platforem. Práce zkoumá jak nejvýraznější trendy v rámci konzumace mediálních obsahů s využitím streamovacích platforem, tak změny tohoto chování zapříčiněné právě streamovacími platformami.
V teoretické části je představen kontext streamovacích platforem dostupných v České republice, vývoj seriálové tvorby a vývoj způsobů konzumace seriálových obsahů s ohledem na dostupné technologie. Práce představuje i výrazné aktuální trendy v rámci diváckého chování. Výzkum je zaměřen na uživatele streamovacích služeb a jejich divácké návyky při sledování filmů a seriálů. Jeho cílem bylo definovat faktory, které ovlivňují chování publik, motivace diváků při sledování a změny tohoto chování při přechodu od konzumace mediálních obsahů skrze televizní vysílání a nelegální pirátské webové stránky k využívání VOD služeb. Jako metoda výzkumu byla zvolena zakotvená teorie, na jejímž základě bylo provedeno několik úrovní kódování a následná tematická analýza. V praktické části jsou představeny kategorizované tematické celky, které vznikly na základě kódování a následně představeny výsledky práce. Výsledky ukazují výrazné změny chování publik ve věkové skupině 20 až 30 let, především pak výrazný nárůst opakovaného sledování oblíbených seriálů, které s ohledem na vícenásobné sledování nevyžadují diváckou pozornost. |
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce |
This diploma thesis, entitled Binge-watching as a cultural milestone: changing audience behaviour in the streaming era, examines audience behaviour in the context of streaming platform use. The thesis examines both the most prominent trends in the consumption of media content using streaming platforms and the changes in this behaviour caused by streaming platforms.
The theoretical part presents the context of streaming platforms available in the Czech Republic, the development of series production and the evolution of ways of consuming series content with respect to available technologies. The thesis also presents significant current trends in viewing behaviour. The research focuses on users of streaming services and their audience habits when watching films and series. Its aim was to define the factors that influence audience viewing behaviour, audience motivations for viewing and changes in this behaviour as they move from consuming media content through broadcast television and illegal pirate websites to using VOD services. Grounded theory was chosen as the research method, based on which several levels of coding and subsequent thematic analysis were conducted. The practical part presents the categorised thematic units that emerged from the coding and then presents the results of the work. The results show significant changes in the behaviour of audiences in the 20 to 30 year age group, in particular a significant increase in the repeated viewing of popular series that do not require the viewer's attention due to multiple viewing. |