Vyrovnávání šancí žactva v českém vzdělávání prostřednictvím sociálních pedagogů, sociálních pracovníků a dalších liniových pracovníků
Název práce v češtině: | Vyrovnávání šancí žactva v českém vzdělávání prostřednictvím sociálních pedagogů, sociálních pracovníků a dalších liniových pracovníků |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Equalising opportunities for pupils in the Czech educational system through the work of social pedagogues, social workers and other street-level bureaucrats. |
Klíčová slova: | rovné šance ve vzdělávání, koncept byrokracie první linie, linioví pracovníci, sociální pedagogika, sociální práce, podpora sociálně znevýhodněného žactva, podpora liniových pracovníků |
Klíčová slova anglicky: | equal opportunities in education, street-level bureaucracy, street-level bureaucrats, social pedagogy, social work, support for socially disadvantaged pupils, support for street-level bureaucrats |
Akademický rok vypsání: | 2022/2023 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra veřejné a sociální politiky (23-KVSP) |
Vedoucí / školitel: | Mgr. Silvie Pýchová, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno vedoucím/školitelem |
Datum přihlášení: | 30.09.2022 |
Datum zadání: | 31.07.2023 |
Datum a čas obhajoby: | 11.09.2023 09:00 |
Místo konání obhajoby: | Jinonice - U Kříže 8, Praha 5 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 01.08.2023 |
Datum proběhlé obhajoby: | 11.09.2023 |
Oponenti: | doc. Jan Kohoutek, Ph.D. |
Seznam odborné literatury |
HAVLÍKOVÁ, Jana. Sociální práce na základních školách a ve školských
poradenských zařízeních: analýza současného stavu v České republice. Praha: VÚPSV, v.v.i., výzkumné centrum Brno, 2018. ISBN 978-80-7416-332-6. HORÁKOVÁ, Markéta a Pavel HORÁK. Role liniových pracovníků ve veřejné politice. Sociologický časopis: Sociologický ústav AV ČR [online]. 2009, , 369 - 395 [cit. 2021-10-30]. Dostupné z: https://sreview.soc.cas.cz/pdfs/csr/2009/02/08.pdf ČESKÁ ŠKOLNÍ INSPEKCE. Zjištění z mezinárodního šetření PISA 2018: Programme for international student assessment (PISA) results from PISA 2018 - ČESKÁ REPUBLIKA [online]. [cit. 2021-10-30]. Dostupné z: https://www.csicr.cz/Csicr/media/Prilohy/PDF_el._publikace/Publikace/PISA_2018_c ountry_note.pdf Nerovnosti ve vzdělávání jako zdroj neefektivity. PAQ Research | Daniel Prokop [online]. Dostupné z: https://www.paqresearch.cz/post/nerovnosti- vevzd%C4%9Bl%C3%A1v%C3%A1n%C3%AD-jakozdroj-neefektivity Matulayová, T. et al. 2017. Role sociálního pracovníka ve školství. Sešit sociální práce č. 1. Praha: MPSV. ISBN 978_80_7421-136-2 Matulayová, T. – Pešatová, I. Social Worker in School. In Sociální práce/Sociálna práca, 2013, č. 5, s. 64-72. ISSN1213-6204 Skyba, M. 2014. Školská sociálna práca. Prešov : FF PU v Prešove. ISBN 978-80- 555-1153-5 Tokárová, A. - Matulayová, T. Sociální práce ve škole. In Encyklopedie sociální práce. Praha: Portál, 2013. Sociální nerovnosti v českém školním vzdělávání | Průcha | Pedagogická orientace. Časopisy Masarykovy univerzity [online]. Dostupné z: https://journals.muni.cz/pedor/article/view/988/801 Kompetence školních speciálních pedagogů a školních sociálních pracovníků v inkluzivním školství v České republice: Repozitář vědeckých prací [online]. Dostupné z: https://repozitar.cz/publication/17929/cs/Kompetence-skolnich-specialnich- pedagogu-a-skolnich-socialnich-pracovniku-v-inkluzivnim-skolstvi-v-Ceske- republice/Pesatova-Matulayova Strategie vzdělávací politiky ČR do roku 2030+, MŠMT ČR. MŠMT ČR [online]. Copyright ©2013 [cit. 30.10.2021]. Dostupné z: https://www.msmt.cz/vzdelavani/skolstvi-v-cr/strategie-2030 POTŮČEK, Martin. Veřejná politika. V Praze: C.H. Beck, 2016. ISBN 978-80-7400- 591-6. The University of Chicago Press: Journals [online]. Dostupné BASL, Josef, MATĚJŮ, Petr, Jana STRAKOVÁ a Arnošt VESELÝ, ed. Nerovnosti ve vzdělávání: od měření k řešení. Praha: Sociologické nakladatelství (SLON), 2010. Studie (Sociologické nakladatelství). ISBN 978-80-7419-032-2. Franklin C, Kim JS, Tripodi SJ. A Meta-Analysis of Published School Social Work Practice Studies: 1980-2007. Research on Social Work Practice. 2009;19(6):667-677. doi: 10.1177/1049731508330224 TABERY, Paulína, Martin BUCHTÍK, Daniel PROKOP, Tomáš DVOŘÁK a Matouš PILNÁČEK. Rozděleni svobodou: Česká společnost po 30 letech [online]. 2019 [cit. 2021-10-30]. Dostupné z: https://www.irozhlas.cz/sites/default/files/documents/4cb643625998e931d8f0a9aa34b bb254.pdf |
Předběžná náplň práce |
Výzkumný problém této práce se odvíjí od skutečnosti, že Česká republika má oproti zemím
OECD naprůměrný vliv socio-ekonomického zázemí žáků na jejich úspěchy ve vzdělávání. Navíc dlouhodobě roste. Ukazuje to pravidelně Program mezinárodního hodnocení žáků, který OECD realizuje. 1 Mezi faktory patří například bytová nouze rodin, nižší vzdělanostní aspirace rodičů, které se přenáší na děti, nebo dokonce nižší motivace učitelů při práci na druhých stupních základních škol, odkud odchází velký podíl žáků na víceletá gymnázia. 2Silný vliv zázemí dítěte na jeho šance na úspěch ve vzdělávání ztěžuje v části společnosti vzdělanostní mobilitu – tedy překonání dosaženého vzdělání rodičů, 3 a tím zapříčiňuje nižší budoucí kvalitu života pro znevýhodněné děti a pro stát nebo zbytek společnosti s sebou nese negativní externality například v podobě nižších vybraných daní a naopak vyšších nákladů pro stát například v sociální oblasti. 4 V České republice samozřejmě funguje síť sociálních služeb a systém sociálního zabezpečení, které by měli jednotlivcům i rodinám v různých složitých životních situacích pomoct a jejich sociální problémy řešit 5 a stejně tak resort školství deklaruje, že považuje za prioritní situaci znevýhodnění žáků řešit. 6 Jde ale o problém tzv. meziresortní a nabízí se proto otázka, zda by nebylo efektivní i k jeho řešení využívat nástroje propojující obě oblasti? Naléhavost takové otázky může ještě zesilovat fakt, že při řešení jiných problémů, jako je duševní zdraví, už takový přístup využíváme. 7 Mezi nástroje veřejné politiky patří například podle Potůčka poznávání, programové dokumenty, právo, veřejná správa, ekonomické nástroje, veřejné sociální služby, mocenské nástroje, informační a komunikační prostředky. 8V desítkách zemí minimálně jeden z těchto nástrojů – konkrétně veřejná sociální služba – za účelem snižování nerovností v přístupu ke vzdělání funguje. Jde o školní sociální práci. 9 V České republice existují školy, ve kterých díky působí například sociální pedagog a vykonává podobné úkoly, jako jsou úkoly školního sociálního pracovníka v zahraničí. 10 A některé neziskové organizace například díky spolupráci s krajem samy nabízí školám pomoc externích sociálních pracovníků. 11 Nejde ale o systémově využívaný nástroj, který by mohla využít každá škola podle potřeby a sociální nebo vzdělávací politika by s ním systematicky pracovala pro dosažení svých cílů. Vláda si ale ve své vzdělávací strategii pro aktuální desetiletí stanovila, že do škol, kde se koncentrují žáci ze znevýhodněného prostředí, zacílí vyšší finanční a metodickou podporu zaměřenou například na financování podpůrných profesí včetně sociálních pedagogů. 12 Výzkumným problémem této práce proto je potenciál využití školní sociální práce jako nástroje pro snižování nerovností v přístupu ke vzdělávání v České republice. |