Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 372)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Vyrovnávání šancí žactva v českém vzdělávání prostřednictvím sociálních pedagogů, sociálních pracovníků a dalších liniových pracovníků
Název práce v češtině: Vyrovnávání šancí žactva v českém vzdělávání prostřednictvím sociálních pedagogů, sociálních pracovníků a dalších liniových pracovníků
Název v anglickém jazyce: Equalising opportunities for pupils in the Czech educational system through the work of social pedagogues, social workers and other street-level bureaucrats.
Klíčová slova: rovné šance ve vzdělávání, koncept byrokracie první linie, linioví pracovníci, sociální pedagogika, sociální práce, podpora sociálně znevýhodněného žactva, podpora liniových pracovníků
Klíčová slova anglicky: equal opportunities in education, street-level bureaucracy, street-level bureaucrats, social pedagogy, social work, support for socially disadvantaged pupils, support for street-level bureaucrats
Akademický rok vypsání: 2022/2023
Typ práce: diplomová práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra veřejné a sociální politiky (23-KVSP)
Vedoucí / školitel: Mgr. Silvie Pýchová, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno vedoucím/školitelem
Datum přihlášení: 30.09.2022
Datum zadání: 31.07.2023
Datum a čas obhajoby: 11.09.2023 09:00
Místo konání obhajoby: Jinonice - U Kříže 8, Praha 5
Datum odevzdání elektronické podoby:01.08.2023
Datum proběhlé obhajoby: 11.09.2023
Oponenti: doc. Jan Kohoutek, Ph.D.
 
 
 
Seznam odborné literatury
HAVLÍKOVÁ, Jana. Sociální práce na základních školách a ve školských
poradenských zařízeních: analýza současného stavu v České republice. Praha:
VÚPSV, v.v.i., výzkumné centrum Brno, 2018. ISBN 978-80-7416-332-6.

HORÁKOVÁ, Markéta a Pavel HORÁK. Role liniových pracovníků ve veřejné
politice. Sociologický časopis: Sociologický ústav AV ČR [online]. 2009, , 369 - 395
[cit. 2021-10-30]. Dostupné z: https://sreview.soc.cas.cz/pdfs/csr/2009/02/08.pdf

ČESKÁ ŠKOLNÍ INSPEKCE. Zjištění z mezinárodního šetření PISA 2018:
Programme for international student assessment (PISA) results from PISA 2018 -
ČESKÁ REPUBLIKA [online]. [cit. 2021-10-30]. Dostupné z:
https://www.csicr.cz/Csicr/media/Prilohy/PDF_el._publikace/Publikace/PISA_2018_c
ountry_note.pdf

Nerovnosti ve vzdělávání jako zdroj neefektivity. PAQ Research | Daniel
Prokop [online]. Dostupné z:  https://www.paqresearch.cz/post/nerovnosti-
vevzd%C4%9Bl%C3%A1v%C3%A1n%C3%AD-jakozdroj-neefektivity

Matulayová, T. et al. 2017. Role sociálního pracovníka ve školství. Sešit sociální práce
č. 1. Praha: MPSV. ISBN 978_80_7421-136-2

Matulayová, T. – Pešatová, I.  Social Worker in School. In Sociální práce/Sociálna
práca, 2013, č. 5, s. 64-72. ISSN1213-6204
Skyba, M.  2014. Školská sociálna práca. Prešov : FF PU v Prešove. ISBN 978-80-
555-1153-5

Tokárová, A. - Matulayová, T. Sociální práce ve škole. In Encyklopedie sociální
práce. Praha: Portál, 2013.

Sociální nerovnosti v českém školním vzdělávání | Průcha | Pedagogická
orientace. Časopisy Masarykovy univerzity [online]. Dostupné
z:  https://journals.muni.cz/pedor/article/view/988/801

Kompetence školních speciálních pedagogů a školních sociálních pracovníků v
inkluzivním školství v České republice: Repozitář vědeckých prací [online]. Dostupné
z:  https://repozitar.cz/publication/17929/cs/Kompetence-skolnich-specialnich-
pedagogu-a-skolnich-socialnich-pracovniku-v-inkluzivnim-skolstvi-v-Ceske-
republice/Pesatova-Matulayova


Strategie vzdělávací politiky ČR do roku 2030+, MŠMT ČR. MŠMT ČR [online].
Copyright ©2013 [cit. 30.10.2021]. Dostupné
z:  https://www.msmt.cz/vzdelavani/skolstvi-v-cr/strategie-2030
POTŮČEK, Martin. Veřejná politika. V Praze: C.H. Beck, 2016. ISBN 978-80-7400-
591-6.

The University of Chicago Press: Journals [online]. Dostupné
BASL, Josef, MATĚJŮ, Petr, Jana STRAKOVÁ a Arnošt VESELÝ, ed. Nerovnosti
ve vzdělávání: od měření k řešení. Praha: Sociologické nakladatelství (SLON), 2010.

Studie (Sociologické nakladatelství). ISBN 978-80-7419-032-2.

Franklin C, Kim JS, Tripodi SJ. A Meta-Analysis of Published School Social Work
Practice Studies: 1980-2007. Research on Social Work Practice. 2009;19(6):667-677.
doi: 10.1177/1049731508330224

TABERY, Paulína, Martin BUCHTÍK, Daniel PROKOP, Tomáš DVOŘÁK a Matouš

PILNÁČEK. Rozděleni svobodou: Česká společnost po 30 letech [online]. 2019 [cit.
2021-10-30]. Dostupné z:
https://www.irozhlas.cz/sites/default/files/documents/4cb643625998e931d8f0a9aa34b
bb254.pdf
Předběžná náplň práce
Výzkumný problém této práce se odvíjí od skutečnosti, že Česká republika má oproti zemím
OECD naprůměrný vliv socio-ekonomického zázemí žáků na jejich úspěchy ve vzdělávání.
Navíc dlouhodobě roste. Ukazuje to pravidelně Program mezinárodního hodnocení žáků,
který OECD realizuje. 1 Mezi faktory patří například bytová nouze rodin, nižší vzdělanostní
aspirace rodičů, které se přenáší na děti, nebo dokonce nižší motivace učitelů při práci na
druhých stupních základních škol, odkud odchází velký podíl žáků na víceletá gymnázia. 2Silný vliv zázemí dítěte na jeho šance na úspěch ve vzdělávání ztěžuje v části společnosti
vzdělanostní mobilitu – tedy překonání dosaženého vzdělání rodičů, 3 a tím zapříčiňuje nižší
budoucí kvalitu života pro znevýhodněné děti a pro stát nebo zbytek společnosti s sebou nese
negativní externality například v podobě nižších vybraných daní a naopak vyšších nákladů
pro stát například v sociální oblasti. 4
V České republice samozřejmě funguje síť sociálních služeb a systém sociálního
zabezpečení, které by měli jednotlivcům i rodinám v různých složitých životních situacích
pomoct a jejich sociální problémy řešit 5 a stejně tak resort školství deklaruje, že považuje za
prioritní situaci znevýhodnění žáků řešit. 6 Jde ale o problém tzv. meziresortní a nabízí se
proto otázka, zda by nebylo efektivní i k jeho řešení využívat nástroje propojující obě oblasti?
Naléhavost takové otázky může ještě zesilovat fakt, že při řešení jiných problémů, jako je
duševní zdraví, už takový přístup využíváme. 7 Mezi nástroje veřejné politiky patří například
podle Potůčka poznávání, programové dokumenty, právo, veřejná správa, ekonomické
nástroje, veřejné sociální služby, mocenské nástroje, informační a komunikační prostředky. 8V desítkách zemí minimálně jeden z těchto nástrojů – konkrétně veřejná sociální služba – za
účelem snižování nerovností v přístupu ke vzdělání funguje. Jde o školní sociální práci. 9
V České republice existují školy, ve kterých díky působí například sociální pedagog a
vykonává podobné úkoly, jako jsou úkoly školního sociálního pracovníka v zahraničí. 10 A
některé neziskové organizace například díky spolupráci s krajem samy nabízí školám pomoc
externích sociálních pracovníků. 11 Nejde ale o systémově využívaný nástroj, který by mohla
využít každá škola podle potřeby a sociální nebo vzdělávací politika by s ním systematicky
pracovala pro dosažení svých cílů. Vláda si ale ve své vzdělávací strategii pro aktuální
desetiletí stanovila, že do škol, kde se koncentrují žáci ze znevýhodněného prostředí, zacílí
vyšší finanční a metodickou podporu zaměřenou například na financování podpůrných profesí
včetně sociálních pedagogů. 12 Výzkumným problémem této práce proto je potenciál
využití školní sociální práce jako nástroje pro snižování nerovností v přístupu ke
vzdělávání v České republice.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK