Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
V úterý 2.7.2024 v době mezi 20:00 a 22:00 proběhne odstávka Studijního informačního systému z důvodu údržby databázového serveru.
Pojmotvorný proces v geometrii prostřednictvím hry SOVA
Název práce v češtině: Pojmotvorný proces v geometrii prostřednictvím hry SOVA
Název v anglickém jazyce: Concpet building process in geometry using the game OWL
Klíčová slova: Didaktická hra, pojmotvorný proces v geometrii, analýza učebnic, komunikace, rozvoj geometrického jazyka
Klíčová slova anglicky: Didactical game, concept buidlding process in geometry, analysis of textbooks, communication, geomatrical language development
Akademický rok vypsání: 2021/2022
Typ práce: diplomová práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra matematiky a didaktiky matematiky (41-KMDM)
Vedoucí / školitel: doc. RNDr. Darina Jirotková, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno vedoucím/školitelem
Datum přihlášení: 29.09.2022
Datum zadání: 28.10.2022
Datum a čas obhajoby: 06.09.2023 13:30
Místo konání obhajoby: R302, 302, Knihovna KMDM, 3. patro, vpravo
Datum odevzdání elektronické podoby:21.07.2023
Datum proběhlé obhajoby: 06.09.2023
Předmět: Obhajoba diplomové práce (OSZD005)
Oponenti: Mgr. Milena Kvaszová, Ph.D.
 
 
 
Zásady pro vypracování
Diplomová práce má těžiště v experimentech se žáky, jejichž cílem bude zmapovat, jaké mají žáci představy o geometrických objektech, jejich průvodních jevech a vztazích mezi nimi. Nástrojem experimentu bude didaktická komunikační hra SOVA a její modifikace. Na experiment se student připraví řešerší odborné literatury a analýzou dostupných učebnic matematiky z hlediska budování představ o geometrických pojmech. Experiment bude připraven podrobným scénářem. Pro experiment budou vybráni komunikativní žáci 1. st. ZŠ. Experimenty budou evidovány pokud možno videozáznamem a řádně zaprotokolovány. Následně bude provedena hluboká jevová analýza, to znamená identifikace jevů týkajíích se geometrických představ žáka a jejich vysvětlení. Identifikované jevy budou klasifikovány např. na kognitivní, komunikační, interaktivní atd. a budou porovnány s očekávanými výstupy v daném ročníku.
Seznam odborné literatury
- Učebnice matematiky pro 1. stupeň
- Průcha, J: Moderní pedagogika
- Hejný, M., Kuřina, F.: Dítě, škola a matematika: Konstruktivistické přístupy k vyučování
- Jirotková, D.: Cesty ke zkvalitňování výuky geometrie
- Rendl, M., Vondrová, N.: kritická místa matematiky na základní škole očima učitelů.
další literatura bude upřesněna
Předběžná náplň práce
- Rešerše odborné literatury, analýza učebnic matematiky pro 1. stupeň ZŠ z hlediáska pojmotvorného procesu v geometrii,
- Příprava série úloh, jejichž nástrojem je didaktická hra Sova.
- Příprava a realizace před-experimentu, reflexe a modifikace scénáře experimentu.
- Příprava experimentů, jejich realizace a vypracování protokolů.
- Hluboká jevová analýza experimentu.
- Identifikace jevů týkajících se pojmotvorného procesu žáků 1. stupně ZŠ.
- Kompletace diplomové práce.

Předběžná náplň práce v anglickém jazyce
- Research of professional literature, analysis of mathematics textbooks for the primary school from the point of view of the concept-building process in geometry,
- Preparation of series of tasks, the tool of which is the didactic game Owl.
- Preparation and implementation of the pre-experiment, reflection and modification of the experiment scenario.
- Preparation of experiments, their implementation and elaboration of protocols.
- Deep phenomenon analysis of the experiment.
- Identification of phenomena related to the concept-building process of primary school pupils.
- Completion of the thesis.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK