V úterý 2.7.2024 v době mezi 20:00 a 22:00 proběhne odstávka Studijního informačního systému z důvodu údržby databázového serveru. |
Pojmotvorný proces v geometrii prostřednictvím hry SOVA
Název práce v češtině: | Pojmotvorný proces v geometrii prostřednictvím hry SOVA |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Concpet building process in geometry using the game OWL |
Klíčová slova: | Didaktická hra, pojmotvorný proces v geometrii, analýza učebnic, komunikace, rozvoj geometrického jazyka |
Klíčová slova anglicky: | Didactical game, concept buidlding process in geometry, analysis of textbooks, communication, geomatrical language development |
Akademický rok vypsání: | 2021/2022 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra matematiky a didaktiky matematiky (41-KMDM) |
Vedoucí / školitel: | doc. RNDr. Darina Jirotková, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno vedoucím/školitelem |
Datum přihlášení: | 29.09.2022 |
Datum zadání: | 28.10.2022 |
Datum a čas obhajoby: | 06.09.2023 13:30 |
Místo konání obhajoby: | R302, 302, Knihovna KMDM, 3. patro, vpravo |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 21.07.2023 |
Datum proběhlé obhajoby: | 06.09.2023 |
Předmět: | Obhajoba diplomové práce (OSZD005) |
Oponenti: | Mgr. Milena Kvaszová, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
Diplomová práce má těžiště v experimentech se žáky, jejichž cílem bude zmapovat, jaké mají žáci představy o geometrických objektech, jejich průvodních jevech a vztazích mezi nimi. Nástrojem experimentu bude didaktická komunikační hra SOVA a její modifikace. Na experiment se student připraví řešerší odborné literatury a analýzou dostupných učebnic matematiky z hlediska budování představ o geometrických pojmech. Experiment bude připraven podrobným scénářem. Pro experiment budou vybráni komunikativní žáci 1. st. ZŠ. Experimenty budou evidovány pokud možno videozáznamem a řádně zaprotokolovány. Následně bude provedena hluboká jevová analýza, to znamená identifikace jevů týkajíích se geometrických představ žáka a jejich vysvětlení. Identifikované jevy budou klasifikovány např. na kognitivní, komunikační, interaktivní atd. a budou porovnány s očekávanými výstupy v daném ročníku.
|
Seznam odborné literatury |
- Učebnice matematiky pro 1. stupeň
- Průcha, J: Moderní pedagogika - Hejný, M., Kuřina, F.: Dítě, škola a matematika: Konstruktivistické přístupy k vyučování - Jirotková, D.: Cesty ke zkvalitňování výuky geometrie - Rendl, M., Vondrová, N.: kritická místa matematiky na základní škole očima učitelů. další literatura bude upřesněna |
Předběžná náplň práce |
- Rešerše odborné literatury, analýza učebnic matematiky pro 1. stupeň ZŠ z hlediáska pojmotvorného procesu v geometrii,
- Příprava série úloh, jejichž nástrojem je didaktická hra Sova. - Příprava a realizace před-experimentu, reflexe a modifikace scénáře experimentu. - Příprava experimentů, jejich realizace a vypracování protokolů. - Hluboká jevová analýza experimentu. - Identifikace jevů týkajících se pojmotvorného procesu žáků 1. stupně ZŠ. - Kompletace diplomové práce. |
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce |
- Research of professional literature, analysis of mathematics textbooks for the primary school from the point of view of the concept-building process in geometry,
- Preparation of series of tasks, the tool of which is the didactic game Owl. - Preparation and implementation of the pre-experiment, reflection and modification of the experiment scenario. - Preparation of experiments, their implementation and elaboration of protocols. - Deep phenomenon analysis of the experiment. - Identification of phenomena related to the concept-building process of primary school pupils. - Completion of the thesis. |