Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 390)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Vzdělávání ukrajinských žáků na ZŠ v ČR
Název práce v češtině: Vzdělávání ukrajinských žáků na ZŠ v ČR
Název v anglickém jazyce: Education of Ukrainian pupils at primary school in the Czech Republic
Klíčová slova: inkluzivní vzdělávání, jazyková bariéra, odlišný mateřský jazyk, peer pomoc, učitel, ukrajinský žák
Klíčová slova anglicky: different mother tongue, inclusive education, language barrier, peer support, Ukrainian pupil, primary school teacher
Akademický rok vypsání: 2021/2022
Typ práce: diplomová práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra preprimární a primární pedagogiky (41-KPPP)
Vedoucí / školitel: PhDr. Helena Hejlová, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 15.09.2022
Datum zadání: 15.09.2022
Datum potvrzení stud. oddělením: 11.04.2024
Datum a čas obhajoby: 21.05.2025 08:30
Místo konání obhajoby: Celetná 13, Praha 1, C107, 30 míst u lavice + 10 míst židličky se "stolečkem"
Datum odevzdání elektronické podoby:14.04.2025
Datum proběhlé obhajoby: 21.05.2025
Předmět: Obhajoba diplomové práce (OSZD005)
Oponenti: Mgr. Blanka Zemanová
 
 
 
Zásady pro vypracování
Práce bude mít teoreticko-empirický charakter.
Cíl: Popsat, jak se učitelé na 1. stupni ZŠ na vybraných školách vyrovnávají s výukou ukrajinských žáků po stránce vzdělávací i socializační. Vyhledat příklady dobré praxe. Časové omezení na kalendářní rok 2022.
Seznam odborné literatury
KOSTELECKÁ, Yvona. Žáci – cizinci v základních školách: fakta, analýzy, diagnostika. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2013, 179 s. ISBN 978-80-7290-630-7.
HÁJKOVÁ, Eva. Žák-cizinec v hodinách češtiny na základní škole. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2014, 137 s. ISBN 978-80-7290-809-7.
KENDÍKOVÁ, Jitka. Česká škola a žáci ze zahraničí: průvodce vzdělávání českých žáků v zahraničí a cizinců na českých školách. Praha: Raabe, c2012, 124 s. ISBN 978-80-87553-62-6.
LECHTA, Viktor. Základy inkluzivní pedagogiky: dítě s postižením, narušením a ohrožením ve škole. Praha: Portál, 2010, 435 s. ISBN 978-80-7367-679-7.
RADOSTNÝ, Lukáš. Žáci s odlišným mateřským jazykem v českých školách. Praha: Meta sdružení pro příležitosti mladých migrantů, 2011, 76 s. ISBN 978-80-254-9175-1.
BENDA, Martin, Zuzana VODŇANSKÁ, Kristýna TITĚROVÁ, et.al. Dvojjazyční asistenti pedagoga: příběhy úspěšné integrace. Praha: Meta – Společnost pro příležitosti mladých migrantů, 2016.
ČECHOVÁ, M., ZIMOVÁ, L. Začleňování žáků jinojazyčného původu do výuky češtiny. In:
Český jazyk a literatura 40, 1999-2000, s. 214 – 219.
HÁDKOVÁ, M. Čeština z druhé strany. Ústí nad Labem : UJP, 2008.
HÁJKOVÁ, E. Příprava učitelů na práci s žákem s cizím mateřským jazykem v běžné ZŠ. In:
Pedagogická orientace 2/2005, ISSN 1211-4669.
ŠINDELÁŘOVÁ, M. Čeština jako cizí jazyk v evropském kontextu. Ústí nad Labem : UJP,
2008
Předběžná náplň práce
V teoretické části zpracovat téma: společné vzdělávání, žák s odlišným mateřským jazykem, uprchlictví jako fenomén válečného konfliktu a jeho vliv na žáky na 1. stupni ZŠ.

V praktické části sledovat příklady dobré praxe začleňování ukrajinských žáků do běžné třídy. Výzkum bude kvalitativní, součástí bude akční učitelský výzkum.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK