Vzdělávání ukrajinských žáků na ZŠ v ČR
Název práce v češtině: | Vzdělávání ukrajinských žáků na ZŠ v ČR |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Education of Ukrainian pupils at primary school in the Czech Republic |
Klíčová slova: | inkluzivní vzdělávání, jazyková bariéra, odlišný mateřský jazyk, peer pomoc, učitel, ukrajinský žák |
Klíčová slova anglicky: | different mother tongue, inclusive education, language barrier, peer support, Ukrainian pupil, primary school teacher |
Akademický rok vypsání: | 2021/2022 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra preprimární a primární pedagogiky (41-KPPP) |
Vedoucí / školitel: | PhDr. Helena Hejlová, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý![]() |
Datum přihlášení: | 15.09.2022 |
Datum zadání: | 15.09.2022 |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 11.04.2024 |
Datum a čas obhajoby: | 21.05.2025 08:30 |
Místo konání obhajoby: | Celetná 13, Praha 1, C107, 30 míst u lavice + 10 míst židličky se "stolečkem" |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 14.04.2025 |
Datum proběhlé obhajoby: | 21.05.2025 |
Předmět: | Obhajoba diplomové práce (OSZD005) |
Oponenti: | Mgr. Blanka Zemanová |
Zásady pro vypracování |
Práce bude mít teoreticko-empirický charakter.
Cíl: Popsat, jak se učitelé na 1. stupni ZŠ na vybraných školách vyrovnávají s výukou ukrajinských žáků po stránce vzdělávací i socializační. Vyhledat příklady dobré praxe. Časové omezení na kalendářní rok 2022. |
Seznam odborné literatury |
KOSTELECKÁ, Yvona. Žáci – cizinci v základních školách: fakta, analýzy, diagnostika. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2013, 179 s. ISBN 978-80-7290-630-7.
HÁJKOVÁ, Eva. Žák-cizinec v hodinách češtiny na základní škole. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2014, 137 s. ISBN 978-80-7290-809-7. KENDÍKOVÁ, Jitka. Česká škola a žáci ze zahraničí: průvodce vzdělávání českých žáků v zahraničí a cizinců na českých školách. Praha: Raabe, c2012, 124 s. ISBN 978-80-87553-62-6. LECHTA, Viktor. Základy inkluzivní pedagogiky: dítě s postižením, narušením a ohrožením ve škole. Praha: Portál, 2010, 435 s. ISBN 978-80-7367-679-7. RADOSTNÝ, Lukáš. Žáci s odlišným mateřským jazykem v českých školách. Praha: Meta sdružení pro příležitosti mladých migrantů, 2011, 76 s. ISBN 978-80-254-9175-1. BENDA, Martin, Zuzana VODŇANSKÁ, Kristýna TITĚROVÁ, et.al. Dvojjazyční asistenti pedagoga: příběhy úspěšné integrace. Praha: Meta – Společnost pro příležitosti mladých migrantů, 2016. ČECHOVÁ, M., ZIMOVÁ, L. Začleňování žáků jinojazyčného původu do výuky češtiny. In: Český jazyk a literatura 40, 1999-2000, s. 214 – 219. HÁDKOVÁ, M. Čeština z druhé strany. Ústí nad Labem : UJP, 2008. HÁJKOVÁ, E. Příprava učitelů na práci s žákem s cizím mateřským jazykem v běžné ZŠ. In: Pedagogická orientace 2/2005, ISSN 1211-4669. ŠINDELÁŘOVÁ, M. Čeština jako cizí jazyk v evropském kontextu. Ústí nad Labem : UJP, 2008 |
Předběžná náplň práce |
V teoretické části zpracovat téma: společné vzdělávání, žák s odlišným mateřským jazykem, uprchlictví jako fenomén válečného konfliktu a jeho vliv na žáky na 1. stupni ZŠ.
V praktické části sledovat příklady dobré praxe začleňování ukrajinských žáků do běžné třídy. Výzkum bude kvalitativní, součástí bude akční učitelský výzkum. |