Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Digitální technologie pro první ročníky druhého stupně – modelové hodiny prostřednictvím Datové Lhoty
Název práce v češtině: Digitální technologie pro první ročníky druhého stupně – modelové hodiny prostřednictvím Datové Lhoty
Název v anglickém jazyce: Digital technologies for Grade 6 and 7 - educational materials using an animated series
Akademický rok vypsání: 2024/2025
Typ práce: bakalářská práce
Jazyk práce:
Ústav: Katedra softwaru a výuky informatiky (32-KSVI)
Vedoucí / školitel: doc. Mgr. Cyril Brom, Ph.D.
Řešitel:
Zásady pro vypracování
Jedním ze čtyř okruhů vzdělávací oblasti Informatika jsou podle aktualizovaného RVP „digitální technologie“. Pro druhý stupeň existuje v současné době pro tento okruh jen minimum výukových materiálů.

Datová Lhota je animovaný výukový seriál pro děti od ČT :D, MFF UK a CZ.NIC. K první sérii seriálu existují modelové hodiny (celkový rozsah: 8 x 45 min) pro výuku okruhu „digitální technologie“ na prvním stupni (https://decko.cz/datova-lhota/ve-skole). V současné době je ve výrobě druhá série Datové Lhoty, která otevírá možnost připravit náročnější témata pro začátek druhého stupně.

Cílem práce je pomocí kombinace akčního a konstrukčního výzkumu připravit a vyzkoušet alespoň jednu modelovou hodinu (minimální rozsah: 1 x 45 min) pro oblast „digitální technologie“ pro začátek druhého stupně. Hodina může stavět na seriálu Datová Lhota. Jako vhodná témata se jeví například: cloud, (re)start počítače a automatické spouštění aplikací, hackování a podvodné útoky, cílená reklama a personalizace obsahu internetu, vestavěné systémy a IoT, RAM paměť apod. Teoretický rámec bude vycházet z a) Piagetova konstruktivistického pojetí poznávání a navazujících teorií konceptuální změny („conceptual change“), b) modelu výuky prostřednictvím analogií („The Teaching-With-Analogies Model“).
Seznam odborné literatury
1. ČESKÁ TELEVIZE. Datová Lhota – modelové hodiny [online] Dostupné z: https://decko.ceskatelevize.cz/datova-lhota/ve-skole
2. DICKINS, R. Počítače a programování: podívej se pod okénko. Praha: Svojtka & Co., 2016. ISBN 978-80-256-1793-9.
3. DISESSA, Andrea A. a R. Keith SAWYER. A History of Conceptual Change Research. SAWYER, R. Keith, ed. The Cambridge Handbook of the Learning Sciences [online]. Cambridge: Cambridge University Press, 2014, s. 88-108. DOI: 10.1017/CBO9781139519526.007. ISBN 9781139519526.
4. DROBNÁ, A. Základy fungování počítačů – didaktické materiály pro 1. stupeň ZŠ. Diplomová práce, PedF UK 2021
5. ELLEDEROVÁ, Eva. Konstrukční výzkum ve vzdělávání. Pedagogická orientace [online]. 2017, 27(3), 419-448 [cit. 2020-01-09]. DOI: 10.5817/PedOr2017-3-419. ISSN 1805-9511.
6. GLYNN, Shawn. (2007). The Teaching-with-Analogies Model: Build Conceptual Bridges with Mental Models. Science and Children.
7. JANÍK, T. Teorie konceptuální změny a učebnice. In: Učebnice pod lupou : Brno, Paido 2006 80-7315-124-3
8. MŠMT. Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání [online]. Praha. Dostupné z: http://www.nuv.cz/t/rvp-pro-zakladni-vzdelavani
9. PRŮCHA, J. Moderní pedagogika. Šesté, aktualizované a doplněné vydání. Praha: Portál, 2017. ISBN 978-80-262-1228-7.
10. THOROVÁ, K. Vývojová psychologie: proměny lidské psychiky od početí po smrt. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0714-6.
11. TREAGUST, David F. a Reinders DUIT. Conceptual change: a discussion of theoretical, methodological and practical challenges for science education. Cultural Studies of Science Education [online]. 2008, 3(2). DOI: 10.1007/s11422-008-9090-4. ISSN 1871-1502.
12. VÁGNEROVÁ, M. Vývojová psychologie I.: dětství a dospívání. Praha: Karolinum, 2005. ISBN 80-246-0956-8.
13. YAGHOBOVÁ, A. Prekoncepce žáků druhého stupně o fungování internetu. Diplomová práce, MFF UK 2021
Předběžná náplň práce
Jedním ze čtyř okruhů vzdělávací oblasti Informatika jsou podle aktualizovaného RVP „digitální technologie“. Pro druhý stupeň existuje v současné době pro tento okruh jen minimum výukových materiálů.

Datová Lhota je animovaný výukový seriál pro děti od ČT :D, MFF UK a CZ.NIC. K první sérii seriálu existují modelové hodiny (celkový rozsah: 8 x 45 min) pro výuku okruhu „digitální technologie“ na prvním stupni (https://decko.cz/datova-lhota/ve-skole). V současné době je ve výrobě druhá série Datové Lhoty, která otevírá možnost připravit náročnější témata pro začátek druhého stupně.

Cílem práce je pomocí kombinace akčního a konstrukčního výzkumu připravit a vyzkoušet alespoň jednu modelovou hodinu (minimální rozsah: 1 x 45 min) pro oblast „digitální technologie“ pro začátek druhého stupně. Hodina může stavět na seriálu Datová Lhota. Jako vhodná témata se jeví například: cloud, (re)start počítače a automatické spouštění aplikací, hackování a podvodné útoky, cílená reklama a personalizace obsahu internetu, vestavěné systémy a IoT, RAM paměť apod. Teoretický rámec bude vycházet z a) Piagetova konstruktivistického pojetí poznávání a navazujících teorií konceptuální změny („conceptual change“), b) modelu výuky prostřednictvím analogií („The Teaching-With-Analogies Model“).
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK