Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 390)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Ne-místné místo člověka (Giovanni Pico della Mirandola, Blaise Pascal, Søren Kierkegaard, Max Picard)
Název práce v češtině: Ne-místné místo člověka (Giovanni Pico della Mirandola, Blaise Pascal, Søren Kierkegaard, Max Picard)
Název v anglickém jazyce: Human’s Un-placed Place (Giovanni Pico della Mirandola, Blaise Pascal, Søren Kierkegaard, Max Picard)
Klíčová slova: Giovanni Pico della Mirandola, Blaise Pascal, Søren Kierkegaard, Max Picard
Klíčová slova anglicky: Giovanni Pico della Mirandola, Blaise Pascal, Søren Kierkegaard, Max Picard
Akademický rok vypsání: 2021/2022
Typ práce: diplomová práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Program Filosofie v kontextu humanitních věd (24-FI)
Vedoucí / školitel: doc. Mgr. Aleš Novák, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno vedoucím/školitelem
Datum přihlášení: 02.09.2022
Datum zadání: 02.09.2022
Datum odevzdání elektronické podoby:03.05.2023
Datum proběhlé obhajoby: 25.05.2023
Předmět: Obhajoba diplomové práce (YMFH504)
Oponenti: doc. PhDr. Ladislav Benyovszky, CSc.
 
 
 
Předběžná náplň práce
Tato diplomová práce sleduje téma postavení člověka a z něj plynoucí nárok na vedení svého života skrze výkon volby z možností, jak být. V jejím názvu, Ne-místné místo člověka, zaznívá, že postavení člověka nemá povahu nějakého předem určeného a neměnného místa. Člověk vedením svého života své místo spolu-určuje a nachází. Tato práce je propojením souvisejících myslitelských témat a jejich vypracování u Giovanniho Pika z Mirandoly, Blaise Pascala, Sørena Kierkegaarda a Maxe Picarda (v tomto pořadí). Na úvod je předestřena myšlenka „středového postavení člověka“. Ta ukáže, že člověk na rozdíl od jiných jsoucen musí svůj život vést, jelikož mu nebylo předem přiděleno pevné místo v kosmu, a tak jej musí určovat sám. Následně je artikulován důraz na potřebu poznávání sebe sama a přicházení k sobě jako jednotlivci, na což záhy navazuje konstituce „já“ a možnosti zoufalství plynoucí z faktu „jáství“. Paralelně jsou promýšleny fenomény útěků před sebou jako reakce na tento specificky lidský typ postavení ve světě. A také skutečnost, že úplný útěk před sebou (ani před Bohem) člověk ve své moci nemá.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK