V sobotu dne 19. 10. 2024 dojde k odstávce některých součástí informačního systému. Nedostupná bude zejména práce se soubory v modulech závěrečných prací. Svoje požadavky, prosím, odložte na pozdější dobu. |
Souvislosti motorického a kognitivního vývoje u dětí předškolního věku
Název práce v češtině: | Souvislosti motorického a kognitivního vývoje u dětí předškolního věku |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Association between Motor and Cognitive Development in Preschool Children |
Klíčová slova: | kognitivní vývoj|motorický vývoj|předškolní věk|Stoddenův model |
Klíčová slova anglicky: | Cognitive development|Motor development|Preschool age|Stodden model |
Akademický rok vypsání: | 2021/2022 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra psychologie (21-KPS) |
Vedoucí / školitel: | doc. PhDr. Martin Musálek, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
Datum přihlášení: | 27.07.2022 |
Datum zadání: | 27.07.2022 |
Schválení administrátorem: | zatím neschvalováno |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 04.10.2022 |
Datum a čas obhajoby: | 11.09.2023 00:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 22.07.2023 |
Datum proběhlé obhajoby: | 11.09.2023 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná studentem a finalizovaná |
Oponenti: | PhDr. Alice Maulisová, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
Cílem práce je sledovat a ověřit možné souvislosti motorického a kognitivního rozvoje u dětí předškolního věku. Výzkumná otázka: Bude úroveň motorického vývoje významně korelovat s výsledky kognitivních testů u dětí předškolního věku? Obsahem teoretické části bude shrnutí poznatků o vývoji dítěte předškolního věku z psychologického hlediska. Speciální pozornost bude věnována podrobnějšímu přehledu vývojových mezníků v rámci motorického a kognitivního vývoje u dětí předškolního věku a způsobům jejich rozvoje. V návaznosti budou představeny oblasti, ve kterých dochází ke střetu těchto dvou domén. Dále se bude práce věnovat vymezení poznatků o vlivu kognice na celkový psychosociální vývoj jedince. V práci bude věnován prostor také shrnutí a kritickému zhodnocení dosavadních výzkumů a jejich výsledků. Závěrem bude prozkoumán stav poznání o vztahu dětského motorického a kognitivního vývoje. Pro výzkumnou část budou použita data z longitudinálního výzkumu k predikci vývoje kognice u dětí předškolního věku. Po dobu dvou let budou sledovány děti ve věku čtyř a pěti let. Na základě analýzy výsledků testování ve čtyřech letech bude vytvořena predikce pro vývoj kognitivní úrovně při měření v pěti letech. Testovací metodou k měření kognice budou využity subtesty diagnostické baterie Intelligent and Development Scale (IDS-P)(Grob et al., 2018) pro děti ve věku tři až pěti let. Děti ve věku šesti let, budou testovány baterií IDS (Grob et al., 2013), která je verzí metody pro starší děti. V rámci motoriky budou sledovány čtyři motorické konstrukty (motorické kompetence, tělesná zdatnost, pohybová aktivita, a základní pohybové dovednosti). Motorické kompetence budou měřeny baterií Motor Competence Assessment (MCA)(Luz et al., 2016), která hodnotí aspekty fyzické připravenosti a projevy komplexní motorické koordinace. Testy tělesné zdatnosti jsou součástí MCA, nicméně jsou orientované výhradně do oblasti tzv. energetického konstruktu zahrnující svalovou sílu a kardiorespirační vytrvalost. Pro hodnocení základních pohybových dovedností bude použita testová baterie Test of Gross Motor Development (TGMD-2) (Ulrich, 2000). Ta je koncipována jako procesuálně orientovaná testová baterie, která sleduje provedení motorického úkolu. TGMD-2 je rozdělena do dvou hodnotících oblastí z nichž první je manipulace a druhou je lokomoce. Pohybová aktivita bude monitorována dle standardního protokolu po dobu 7 dní aktigrafem GTX9 (Hibbing et al., 2018). Pro relevantní vyhodnocení objemu moderate to vigorous physical activity, což je parametr určený World Health Organization (World Health Organization, 2020) budou použity 5s epochy snímání pohybové aktivity, které reflektují specifičnost pohybového profilu předškolního věku. Etická stránka výzkumu byla úspěšně posouzena Fakultou tělesné výchovy a sportu Univerzity Karlovy číslo jednací 250/2020. K testování dětí jsou udělovány souhlasy rodičů, na základě kterých bude testování prováděno. Dítě a jeho rodiče mají možnost vyjádřit svůj nesouhlas s testováním kdykoliv v průběhu testování. Výsledky budou v rámci studie anonymizovány. Každý rodič má právo nahlédnout do výsledků s možností konzultace. Výsledky výzkumu přispějí k osvětlení důležitosti jednotlivých konstruktů motoriky ve vztahu k vývoji jednotlivých sub oblastí kognitivních funkcí dětí. Tyto informace jsou velmi důležité z hlediska přípravy a tvorby programu pro děti v preprimárním vzdělávacím systému a mohou výrazně přispět k rozvoji a osvojení pohybové gramotnosti, která se ukazuje jako významný mediátor pozdější školní úspěšnosti školních dětí. |
Seznam odborné literatury |
Becker, D, B., McClelland, M, M., Loprinzi, P. & Trost S, G. (2014) Physical Activity, Self-Regulation, and Early Academic Achievement in Preschool Children. Early Education and Development, 25(1), 56-70. https://doi.org/10.1080/10409289.2013.780505 Feuerstein, R., Falik, L, J., Feuerstein, R, S. & Rand, Y. (2014). Vytváření a zvyšování kognitivní modifikovatelnosti. Karolinum. Grob, A., Meyer, Ch, S. & Hagmann-von Arx, H. (2013). IDS - Inteligenční a vývojová škála pro děti ve věku 5–10 let. Hogrefe–Testcentrum. Grob, A., Reimann, G., Gut, J. & Frischnecht, M, -C. (2018). IDS-P - Inteligenční a vývojová škála pro předškolní děti. Hogrefe- Testcentrum. Hibbing, P. R., Lamunion, S. R., Kaplan, A. S., & Crouter, S. E. (2018). Estimating Energy Expenditure with ActiGraph GT9X Inertial Measurement Unit. Medicine and science in sports and exercise, 50(5), 1093-1102. Losquadro, L, T. (2018). Why Motor Skills Matter: Improve Your Child's Physical Development to Enhance Learning and Self-Esteem. Koehler Books. Luz, C., Rodrigues, L. P., Almeida, G., & Cordovil, R. (2016). Development and validation of a model of motor competence in children and adolescents. Journal of science and medicine in sport, 19(7), 568–572. https://doi.org/10.1016/j.jsams.2015.07.005 Piek, J, P., Dawson, L., Smith, L, M. & Gasson, N. (2008). The Role of Early Fine and Gross Motor Development on Later Motor and Cognitive Ability. Human Movement Science, 27 (5), 668- 681. https://doi.org/10.1016/j .humov.2007.11.002 Sternberg, R, J. (2002). Kognitivní psychologie. Portál. Thorová, K. (2015). Vývojová psychologie. Portál. Ulrich, D, A. (2000). TGMD-2 - Test of Gross Motor Development, Second Edition. Pro-ed. World Health Organization. (2020, 26. listopadu). Physical aktivity. https://www.who.int/news-room/fact-sheets/detail/physical-activity. |