Nutriční labyrint - institucionální, expertní a laické cesty
Název práce v češtině: | Nutriční labyrint - institucionální, expertní a laické cesty |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Nutritional labyrinth - institutional, expert and lay paths |
Klíčová slova: | školní jídelny, normativita, ontonormy, jídlo, tělesnost, stravování, hodnocení |
Klíčová slova anglicky: | school canteens, normativity, ontonorms, food, materiality, eating, valuing |
Akademický rok vypsání: | 2021/2022 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Program Antropologická studia (24-KOA) |
Vedoucí / školitel: | doc. Mgr. Tereza Stöckelová, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý![]() |
Datum přihlášení: | 01.07.2022 |
Datum zadání: | 01.07.2022 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 30.06.2023 |
Datum proběhlé obhajoby: | 26.09.2023 |
Předmět: | Obhajoba diplomové práce (YMODP0) |
Oponenti: | PhDr. Jaroslav Klepal, Ph.D. |
Předběžná náplň práce |
Diplomová práce se zabývá etnografií pole nutričního poradenství a porozuměním,
přijetím a užíváním výživových doporučení jejich laickými adresáty – strávníky v Česku. Teoreticky práce vychází z konceptu a analýzy ontonorem, které Annemarie Mol (2012) rozpracovala v rámci svého výzkumu nutričního poradenství v Nizozemí. To, jak jsou normy „správného“ stravování utvářeny, je výrazně ovlivněno společenským, kulturním a historickým kontextem a významem, který je jídlu přisuzován. (Mol, 2012). Diplomová práce studuje různé faktory a hodnoty ovlivňující praxi výživy stejně jako její mnohočetnou ontologii. Na základě analýzy institucionálních doporučení, mediálních diskurzů, expertních názorů i postojů a praxe laické veřejnosti se práce snaží o porozumění tomu, jak různé výživové koncepty vznikají a jaký je jejich vliv na praxi i uvažování lidí o stravování. |