Vnímání kulturních rozdílů ve školním kolektivu žáky prvního stupně
Název práce v češtině: | Vnímání kulturních rozdílů ve školním kolektivu žáky prvního stupně |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Perception of cultural differences in a school group by first graders |
Klíčová slova: | Dítě, žák, spolužák, třída, základní škola, asistent pedagoga, cizinec, národnost, odlišný mateřský jazyk |
Klíčová slova anglicky: | Child, pupil, classmate, class, primary school, teaching assistant, foreigner, nationality, different native languague |
Akademický rok vypsání: | 2021/2022 |
Typ práce: | bakalářská práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | HTF - Katedra učitelství (28-08) |
Vedoucí / školitel: | PhDr. Lukáš Urban, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý![]() |
Datum přihlášení: | 22.06.2022 |
Datum zadání: | 22.06.2022 |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 22.06.2022 |
Datum a čas obhajoby: | 19.09.2023 09:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 06.08.2023 |
Datum proběhlé obhajoby: | 19.09.2023 |
Oponenti: | Mgr. Matěj Král, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
Práce je vypracována v souladu s požadavky fakulty a s etickými zásadami vedení výzkumu. (Veškeré informované souhlasy jsou archivovány a bylo dle v nich obsažených zásad i postupováno.)
Bakalářská práce sestává z teoretické části a teoretického bádání, dále pak z části pratické. Ta stojí na kvalitativním výzkumu realizovaném pomocí zúčstěného pozorování a polostrukturovaných hloubkových rozhovorů a jejich následné textové analýzy. Cílem této bakalářské práce je popsat pohled českých dětí na jejich spolužáky s odlišným mateřským jazykem, jejich vzájemné vztahy, kulturní rozdíly a pozitivní přínos i negativní vliv cizinců. Teoretická část: - Definuje hlavní pojmy. - Pojednává o národnostních menšinách v České republice a možným formám jejich odmítání. - Věnuje se popisu vývojového období odpovídajícímu věku zkoumaného vzorku z hlediska vývojové psychologie. Praktická část: - Popisuje konkrétní výzkum a jeho metodologii. - Interpretuje výsledky. - Shrnuje je a propojuje s teorií. |
Seznam odborné literatury |
ČERNÍK, Jan. Číňané v ČR: Symbolická komunita na cestě ke skutečnému společenství. [online] Praha: Portál pro kritickou diskuzi o migraci, 15.7.2003. [cit. 7.7.2023]. Dostupné z:https://migraceonline.cz/cz/e-knihovna/cinane-v-cr-symbolicka-komunita-na-ceste-ke-skutecnemu-spolecenstvi
DANIELOVÁ, Kateřina. Rasismus a xenofobie v České republice, diplomová práce. [online] Praha: Portál pro kritickou diskuzi o migraci, 1.12.2003. [cit. 29.7.2023]. Dostupné z:https://migraceonline.cz/cz/e-knihovna/rasismus-a-xenofobie-v-ceske-republice DONG, Shan Ye a Vendula KOUTNÁ. Obtíže čínských žáků. Praha, 24.1.2023, ústně, nepublikováno. Evropská komise. Sdělení komise evropskému parlamentu, radě, evropskému hospodářskému a sociálnímu výboru a výboru regionů. [online] Brusel, 18.9.2020. [cit. 29.7.2023]. Dostupné z:https://eur-lex.europa.eu/legal-content/CS/TXT/PDF/?uri=CELEX:52020DC0565&from=IT Evropský parlament. Nesnášenlivost vůči Romům: poslanci chtějí ukončit diskriminaci. [online] 24.10.2017. [cit. 4.8.2023]. Dostupné z:https://www.europarl.europa.eu/news/cs/headlines/society/20170925STO84606/nesnasenlivosti-vuci-romum-poslanci-chteji-ukoncit-diskriminaci FISCHER, Slavomil a Jiří ŠKODA. Sociální patologie. Vyd. druhé, rozšířené a aktualizované. Praha: Grada, 2014. ISBN 978-80-247-5046-0. JANOŠOVÁ, Pavlína. Sociální skupina, normy, role, status, skupinová dynamika a sociální klima třídy. [online] Praha: Sociální psychologie, kurz, 2019. [cit. 30.7.2023]. Dostupné z:https://dl1.cuni.cz/pluginfile.php/1170249/mod_resource/content/1/normy%2Crole%2C%20status%2Cdynamika%2Cklima.pdf HOF, Jan a Vendula KOUTNÁ. Asistence u odmítavé čínské žákyně. Praha, 14.12.2022, ústně, nepublikováno. HRUŠKOVÁ, Zuzana a Hana VÍZNEROVÁ. Financování asistenta. [online] Praha: META o.p.s. - Společnost pro příležitosti mladých migrantů, 16.5.2023. [cit. 6.7.2023]. Dostupné z:https://inkluzivniskola.cz/financovani-asistenta Kde jsi táto?. Rodina - základ státu. [online] ©2012-2019. [cit. 29.7.2023]. Dostupné z:http://www.kdejsitato.cz/rodina/rodina-zaklad-statu.html KLÍMOVÁ, Helena a Věra R. KOSTLÁNOVÁ. Transgenerační přenos traumatu a možnost uzdravování - zkušenost se skupinovou terapií pro potomky obětí holokaustu. [online] Psychosom, 2011. [cit. 31.7.2023]. Dostupné z:https://www.psychosom.cz/54-archiv/312-puvodni-prace-1-2011 KOBEŠ, Pavel. Migrace, menšiny a cizinci v ČR 2021. [online] 7.2.2022. [cit. 4.6.2023]. Dostupné z:https://infocizinci.cz/cr/migrace-mensiny-a-cizinci-v-cr-2021/ KOHOUTEK, Rudolf. Pojem pubescence. [online] © 2005-2023. [cit. 31.7.2023]. Dostupné z:https://slovnik-cizich-slov.abz.cz/web.php/slovo/prepubescence Kol. autorů META, Jaká je škola u mě doma. Vyd. třetí. Praha: META o.p.s. - Společnost pro příležitosti mladých migrantů, 2018. ISBN 978-80-88171-19-5. Kol. autorů META. Lex Ukrajina - Vzdělávání. [online] Praha: META o.p.s. - Společnost pro příležitosti mladých migrantů, 21.7.2023. [cit. 23.7.2023]. Dostupné z:https://inkluzivniskola.cz/ukrajina/lex-ukrajina1a2-vzdelavani Kol. autorů META. Multikulturní výchova. [online] Praha: META o.p.s. - Společnost pro příležitosti mladých migrantů, 16.2.2021 [cit. 21.7.2023]. Dostupné z:https://inkluzivniskola.cz/multikulturni-vychova Kol. autorů META. Žáci s odlišným mateřským jazykem v českých školách. Vyd. první. Praha: META o.p.s. - Společnost pro příležitosti mladých migrantů, 2011. ISBN 978-80-254-9175-1. LAURENČÍKOVÁ, Klára. Institucionální rasismus vůči Romům? Tyto hlasy jsem v terénu zaznamenala, říká nová zmocněnkyně pro lidská práva. [online] 12.5.2022. [cit. 29.7.2023]. Dostupné z:https://radiozurnal.rozhlas.cz/institucionalni-rasismus-vuci-romum-tyto-hlasy-jsem-v-terenu-zaznamenala-rika-8744695 LINHARTOVÁ, Tereza. Děti s odlišným mateřským jazykem v mateřských školách. Praha: META, o.p.s. - Společnost pro příležitosti mladých migrantů, 2018. ISBN 987-80-88171-18-8. MATOUŠEK, Oldřich a Andrea MATOUŠKOVÁ. Mládež a delikvence. Vyd. třetí, aktualizované. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-825-8. META. Co děláme a komu nabízíme podporu?. [online] Praha: META o.p.s. - Společnost pro příležitosti mladých migrantů, 2023. [cit. 23.7.2023]. Dostupné z:https://meta-ops.eu/ META. Kulturní profily států. [online] Praha: META o.p.s. - Společnost pro příležitosti mladých migrantů, 25.2.2021. [cit. 25.6.2023]. Dostupné z:https://inkluzivniskola.cz/kulturni-profily-statu META. Náplň práce asistenta pedagoga. [online] Praha: META o.p.s. - Společnost pro příležitosti mladých migrantů, 10.1.2022. [cit. 25.6.2023]. Dostupné z:https://inkluzivniskola.cz/napln-prace-asistenta-pedagoga Městská knihovna v Praze. Romské pohádky, Milena Hübschmannová. [online] Praha: © 2023. [cit. 30.7.2023]. Dostupné z:https://search.mlp.cz/cz/titul/romske-pohadky/2207004/#/book-content&dk=key-eq:2936551-amp:titul-eq:true&getPodobneTituly=deskriptory-eq:2744343-amp:key-eq:2207004 Ministerstvo vnitra ČR. Antisemitismus a jeho definice. [online] Praha: Ministerstvo vnitra ČR, © 2023. [cit. 29.7.2023]. Dostupné z:https://www.mvcr.cz/chh/clanek/antisemitismus-a-jeho-definice.aspx MOORE, Markéta. Číňané v České republice, 1992-2002: Zrod a formování symbolické komunity, studie. [online] Praha: Ministerstvo vnitra ČR, 2003. [cit. 7.7.2023]. Dostupné z:https://www.cizinci.cz/documents/551336/568661/cinane_v_CR.pdf/9aaa710e-c85f-6b16-9de5-3c9f3ac89342 Národní ústav pro vzdělávání. Děti/žáci–cizinci a děti/žáci s odlišným mateřským jazykem. [online] Národní ústav pro vzdělávání, © 2011 - 2022. [cit. 6.7.2023]. Dostupné z:https://archiv-nuv.npi.cz/t/ciz.html Národní ústav pro vzdělávání. Metodické doporučení ke zřízení funkce asistenta pedagoga. [online] Národní ústav pro vzdělávání, 2016. [cit. 6.7.2023]. Dostupné z:https://archiv-nuv.npi.cz/uploads/Metodicke_doporuceni_ke_zrizeni_funkce_asistenta_pedagoga.pdf Průvodce upraveným RVP ZV. 6 Průřezová témata. [online] Národní pedagogický institut ČR, Metodický portál RVP.CZ, 2016. [cit. 29.7.2023]. Dostupné z:https://digifolio.rvp.cz/view/view.php?id=10843 Redakce ob.. Dvacet let od 11. září: Naše zájmy musíme hájit nejen doma, ale i venku. [online] Praha: Ministerstvo obrany ČR a Armáda ČR, 12.9.2021. [cit. 6.7.2023]. Dostupné z:https://mocr.army.cz/informacni-servis/zpravodajstvi/dvacet-let-od-11--zari:-nase-zajmy-musime-hajit-nejen-doma--ale-i-venku-230170/ Romea. Co dělá vládní zmocněnkyně pro záležitosti romské menšiny? Není to volená funkce, úřad buduji úplně od začátku, uvádí Fuková a vysvětluje, co obnáší její práce. [online] 27.7.2023. [cit. 4.8.2023]. Dostupné z:https://romea.cz/cz/domaci/co-dela-vladni-zmocnenkyne-pro-zalezitosti-romske-mensiny-neni-to-volena-funkce-urad-buduji-uplne-od-zacatku-uvadi-fukova-a-vysvetluje-co-obnasi-jeji-prace STOCK, Christian. Syndrom vyhoření a jak jej zvládnout. Vyd. první. Praha: Grada, 2010. ISBN 978-80-247-3553-5. SVOBODA, Zděněk. Sociální vyloučení a jeho dopad do vzdělávání. [online] Ústí nad Labem: Univerzita J. E. Purkyně, 2020. [cit. 4.8.2023]. Dostupné z:https://www.pf.ujep.cz/wp-content/uploads/2020/01/SVOBODA-Zden%C4%9Bk.-Soci%C3%A1ln%C3%AD-vylou%C4%8Den%C3%AD-a-jeho-dopad-do-vzd%C4%9Bl%C3%A1v%C3%A1n%C3%AD.-Studijn%C3%AD-opora.pdf SYSLOVÁ, Hana a Vendula KOUTNÁ. Předsudky o Romech a romská rodina. Praha, 9.11.2021, ústně, nepublikováno. ŠIŠKOVÁ, Tatjana. Výchova k toleranci a proti rasismu. Vyd. Druhé. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-182-2. TITĚROVÁ, Kristýna a kol. autorů META. Hledá se dvojjazyčný asistent…. Vyd. druhé. Praha: META, o.p.s. - Společnost pro příležitosti mladých migrantů, 2014. TITĚROVÁ, Kristýna a kol.. Děti s OMJ = vícejazyčné děti. [online] Praha: META o.p.s. - Společnost pro příležitosti mladých migrantů, 2.5.2023. [cit. 25.6.2023]. Dostupné z:https://inkluzivniskola.cz/deti-s-omj_vicejazycne_deti UNHCR. Situace ukrajinských uprchlíků. [online] Přeložila Vendula Koutná. Praha. [cit. 21.7.2023]. Dostupné z:https://data2.unhcr.org/en/situations/ukraine VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie: Dětství a dospívání. Vyd. druhé, rozšířené a přepracované. Praha: Karolinum, 2012. ISBN 978-80-246-2153-1. VÁLOVÁ, Lenka. Geografické aspekty působení Pravoslavné církve v českých zemích a na Slovensku, diplomová práce. [online] Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, Přírodovědecká fakulta, 2015. [cit. 30.7.2023]. Dostupné z:https://theses.cz/id/t9gvxk/15016391 VESELÁ, Monika. Osídlování českého pohraničí po druhé světové válce na stránkách rovnosti, diplomová práce. [online] Brno: MUNI, Pedagogická fakulta, 2008. [cit. 29.7.2023]. Dostupné z:https://is.muni.cz/th/v7wqs/diplomka_text.pdf Vláda ČR. Německá národnostní menšina. [online] Vláda České republiky, 21.10.2022b. [cit. 30.7.2023]. Dostupné z:https://www.vlada.cz/cz/ppov/rnm/mensiny/nemecka-narodnostni-mensina-16122/ Vláda ČR. Ruská národnostní menšina. [online] Vláda České republiky, 21.10.2022a. [cit. 23.7.2023]. Dostupné z: https://www.vlada.cz/cz/ppov/rnm/mensiny/ruska-narodnostni-mensina-16155/ |