Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Difrakce ve výuce fyziky na střední škole
Název práce v češtině: Difrakce ve výuce fyziky na střední škole
Název v anglickém jazyce: Difraction in high school physics education
Akademický rok vypsání: 2022/2023
Typ práce: diplomová práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra didaktiky fyziky (32-KDF)
Vedoucí / školitel: doc. RNDr. Zdeněk Drozd, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 21.09.2022
Datum zadání: 21.09.2022
Datum potvrzení stud. oddělením: 27.09.2022
Zásady pro vypracování
1. Provést stručnou rešerši materiálů (článků, knih, učebních textů), které se zabývají difrakčními jevy na úrovni středoškolské fyziky.
2. Seznámit se s pomůckami pro výuku difrakce ve sbírkách KDF a KVOF, stručně je popsat a posoudit jejich vhodnost pro výuku fyziky na středních školách.
3. Vypracovat stručný teoretický úvod k výuce difrakčních jevů na střední škole.
4. Vytvořit sadu experimentů, úloh, případně jiných výukových aktivit vhodných pro středoškolskou výuku fyziky.
4. Zpracovat metodické materiály (pracovní listy, doprovodné texty apod.) k sadě výukových aktivit z předchozího bodu.
5. Vytvořené výukové aktivity, nebo část z nich, ověřit přímo ve výuce fyziky.
Seznam odborné literatury
Daniš, S.: Atomová fyzika a elektronová struktura látek. MatfyzPress , Praha 2019.
Šedivý, P.: Ohyb světla. Studijní text pro řešitele FO a ostatní zájemce o fyziku. UVFO Hradec Králové. Dostupné na:
https://docplayer.cz/11886476-Ohyb-svetla-studijni-text-pro-resitele-fo-a-ostatni-zajemce-o-fyziku-premysl-sedivy-uvfo-hradec-kralove.html
Bednář, J.: Pozoruhodné jevy v zemské atmosféře. Academia, Praha 1989.
Minnaert, M. The nature of LIGHT and COLOUR in the open air. Dover Publications, Inc. New York 2003.
Lepil, O.: Fyzika pro gymnázia – optika. Prometheus, Praha 2015.
Další literatura, články apod. podle doporučení vedoucího práce.
Předběžná náplň práce
Difrakční jevy jsou základem mnoha pozoruhodných jevů v přírodě. Tyto jevy mohou být inspirací mimo jiné i pro výuku fyziky. V současné výuce fyziky na gymnáziích je často optice věnováno málo času a studenti se s difrakčními jevy setkávají v omezené míře (pokud vůbec). Difrakce ale může být vhodným tématem např. pro fyzikální semináře. V rámci této diplomové práce vznikne sada námětů na difrakční experimenty, soubor zajímavých úloh, popř. dalších aktivit vhodných pro výuku tohoto tématu na střední škole. Zajímavé by např. mohly být aktivity zaměřené na fotografování projevů difrakce v přírodě (včetně jevů v atmosféře). Mohly by tedy vzniknout i náměty pro domácí experimentování studentů, náměty na témata SOČ apod.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK