Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Koučink coby profese: východiska pro profesní etiku koučinku a reflexe vybraných témat
Název práce v češtině: Koučink coby profese: východiska pro profesní etiku koučinku a reflexe vybraných témat
Název v anglickém jazyce: Coaching as a profession: bases for professional ethics of coaching and reflection on selected topics
Klíčová slova: Koučink, etika, etika koučování, pomáhající profese, profesní vztah, zájmy klienta, důvěrnost, důstojnost, střet zájmů, respekt
Klíčová slova anglicky: Coaching, ethics, ethics in coaching, helping professions, professional relationship, client's interests, confidentiality, dignity, conflict of interests, respect
Akademický rok vypsání: 2021/2022
Typ práce: diplomová práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra systematické teologie a filosofie (do 2023) (26-KST)
Vedoucí / školitel: doc. Mgr. Jakub Jinek, Dr. phil.
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 05.02.2022
Datum zadání: 08.02.2022
Datum potvrzení stud. oddělením: 14.06.2022
Datum a čas obhajoby: 11.01.2023 13:30
Datum odevzdání elektronické podoby:30.11.2022
Datum odevzdání tištěné podoby:30.11.2022
Datum proběhlé obhajoby: 11.01.2023
Oponenti: Mgr. Ing. Prokop Sousedík, Ph.D.
 
 
 
Zásady pro vypracování
Jelikož je profesní etický kodex v této oblasti vágní, bude postupováno formou rešerše především zahraničních zdrojů, které prozatím nebyly přeloženy do češtiny od autorů zabývajících se dlouhodobě koučinkem, jako je T. Bachkirova, D. Drake, I. Iordanu nebo L. Wildflower, ale i českých zdrojů, a to nejen z oblasti profese koučování, ale i vzdělávaní a poradenství (J. Plamínek či K. Urban) a v neposlední řadě z etiky (J. Jankovský).
Seznam odborné literatury
ZDROJE INFORMACÍ:
DOMÁCÍ TIŠTĚNÉ:
• JANKOVSKÝ, Jiří. Etika pro pomáhající profese. Praha: Triton, 2003. ISBN 80-725-4329-6.
• NEENAN, Michael a Stephen PALMER. Kognitivně-behaviorální koučink v praxi: Přístup založený na důkazech. 1. Brno: MotivPress, 2015. ISBN 978-80-87981-14-6.
• PLAMÍNEK, Jiří. Vzdělávání dospělých: průvodce pro lektory, účastníky a zadavatele. 2., rozš. vyd. Praha: Grada, 2014. ISBN 978-80-247-4806-1.
• STRNAD, Vratislav a Alžběta NEJEDLÁ. Základy narativní terapie a narativního koučinku. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0729-0.
• URBAN, Kamila a Marek URBAN, URBAN, Kamila, ed. Psychológia pre poradcov a poradkyne: Teoretické východiská a na riešenie zamerané techniky. Praha: Česká zemědělská univerzita v Praze, Institut vzdělávání a poradenství, 2019. ISBN 978-80-213-2994-2.
• VOKÁČOVÁ, Magdaléna. Zakázaná učebnice koučování, aneb, Zápisky účastníků výcviku. Praha: Inner Winner, 2013. ISBN 978-80-260-5110-7.
• WHITMORE, John. Koučování: rozvoj osobnosti a zvyšování výkonnosti : metoda transpersonálního koučování. 4. doplněné a přepracované vydání. Praha: Management Press, 2019. ISBN 978-80-7261-559-9.
• WILDFLOWER, Leni. Skrytá historie koučování. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0784-9.
ZAHRANIČNÍ TIŠTĚNÉ:
• BRENNAN, Diane, Leni WILDFLOWER a , ed. Ethics in Coaching. COX, Elaine, Tatiana BACHKIROVA a David CLUTTERBUCK. The Complete Handbook of Coaching. Londýn: SAGE Publications, 2010, s. 369-379. ISBN 978-1-84787-542-6.
• GRAY, David E. Journeys towards the professionalisation of coaching: dilemmas, dialogues and decisions along the global pathway. Coaching: An International Journal of Theory, Research and Practice. 2011, 4(1), 4-19. ISSN 1752-1882. Dostupné z: doi:10.1080/17521882.2010.550896
• HANNAFEY, Francis T. a Lawrence A. VITULANO. Ethics and Executive Coaching: An Agency Theory Approach. Journal of Business Ethics. 2013, 115(3), 599-603. ISSN 0167-4544. Dostupné z: doi:10.1007/s10551-012-1442-z
• IORDANOU, Ioanna, Rachel HAWLEY a Christiana IORDANOU. Values and Ethics in Coaching. 1. Londýn: Sage, 2017. ISBN 978-1-4739-1956-3.
• IORDANOU, Ioanna a Patrick WILLIAMS. Developing Ethical Capabilities of Coaches. BACHKIROVA, Tatiana, Gordon SPENCE a David DRAKE, ed. The SAGE Handbook of Coaching. Londýn: SAGE Publications, 2016, s. 696-712. ISBN 9781473947391.
• PASSMORE, Jonathan a Lance MORTIMER. Ethics in Coaching. HERNEZ-BROOME, Gina, Lisa BOYCE a Allen KRAUT, ed. Advancing Executive Coaching: Setting the Course for Successful Leadership Coaching. Hoboken, New Yersey: John Wiley, 2010, s. 205-227. ISBN 978-0470-55332-9.
• WEST, Lucy a Mike MILAN. Reflecting Glass: Professional Coaching for Leadership Development. 1. Londýn: Palgrave Macmillan, 2001. ISBN 978-1-3494-2590-7.
• WILLIAMS, Patrick a Sharon ANDERSON. Law and ethics in coaching: How to solve and avoid difficult problems in your practice. Hoboken, New Yersey: John Wiley, 2006. ISBN (10) 0471-71614-6.
ELEKTRONICKÉ:
• Coach Federaton Etický kodex ICF 2019 [online]. Dostupné z: https://www.coachfederation.cz/eticky-kodex-icf
Předběžná náplň práce
Tato diplomová práce je reflexí etických aspektů vztahu kouče, klienta a sponzora koučovacího procesu. V první části se diplomová práce zabývá otázkou samotného pojmu koučinku. Na základě definice koučinku a jeho historického vývoje se snaží odlišit koučink od mentoringu, poradenství a také od sportovního trenérství. Zkoumá, zdali existuje nějaký vhodnější český ekvivalent ke slovu kouč, které je úzce spojeno především se sportovním prostředím. Snaží se definovat profesní základnu koučinku, nalézt jeho postavení mezi pomáhajícími profesemi, a získat tak výchozí body pro budoucí etické reflexe.
V druhé části diplomová práce stanovuje paradigma vztahu kouče a klienta a definuje jejich kompetence. Ve třetí části diplomová práce nastiňuje etický problém trojstranného vztahu kouče, klienta a sponzora procesu. Tedy kouče, koučovaného zaměstnance a jeho zaměstnavatele, který za službu platí. Zdali má koučovací proces být koncipován v zájmu klienta či sponzora, může-li docházet je střetu zájmů, kdo a komu má referovat o výsledcích práce, otázkou nastavení hranic a důvěrnosti procesu.
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce
This diploma thesis is a reflection of the ethical aspects of the relationship between the coach, the client and the sponsor of the coaching process. In the first part, the thesis deals with the issue of the concept of coaching. Based on the definition of coaching and its historical development, it tries to distinguish coaching from mentoring, counseling and also from sports coaching. It examines whether there is a more suitable Czech equivalent to the word coach, which is closely related to the sports environment. It tries to define the professional base of coaching, to find its position among the helping professions and thus obtain starting points for future ethical reflections.
In the second part, the thesis sets out the paradigm of the coach-client relationship and defines their competencies. In the third part, the thesis outlines the ethical problem of the tripartite relationship between the coach, the client and the process sponsor. That is, the coach, the coached employee and his employer, who pays for the service. Whether the coaching process should be designed in the interest of the client or the sponsor, if there may be a conflict of interest, who and to whom to report on the results of the work, the question of setting boundaries and confidentiality of the process.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK