Vliv intervenčního programu jednoho mezocyklu na rozvoj lokomoční rychlosti u atletů v kategorii staršího žactva
Název práce v češtině: | Vliv intervenčního programu jednoho mezocyklu na rozvoj lokomoční rychlosti u atletů v kategorii staršího žactva |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | The effect of the intervention program of one-mesocycle on locomotion speed in athletes in category U15 |
Klíčová slova: | Sportovní trénink dětí a mládeže, atletika, tréninková intervence, akcelerace, maximální rychlost, sportovní výkonnost |
Klíčová slova anglicky: | Youth sports training, track and field, training intervention, acceleration, maximum speed, athletic performance |
Akademický rok vypsání: | 2021/2022 |
Typ práce: | bakalářská práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra atletiky, sportů a pobytu v přírodě (51-300500) |
Vedoucí / školitel: | doc. PhDr. Mgr. Aleš Kaplan, MBA, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý![]() |
Datum přihlášení: | 27.05.2022 |
Datum zadání: | 27.05.2022 |
Datum a čas obhajoby: | 28.08.2024 13:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 04.07.2024 |
Datum odevzdání tištěné podoby: | 04.07.2024 |
Datum proběhlé obhajoby: | 28.08.2024 |
Oponenti: | Mgr. Linda Mejsnarová, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
1. Příprava metodické části této práce – volba vhodného testu rychlostních schopností, definování výzkumného souboru a určení celkového designu výzkumu;
2. podání žádosti Etické komisi UK FTVS pro schválení průběhu výzkumné části této práce; 3. oslovení tréninkové skupiny, výběr vzorku ze základního souboru a zabezpečení všech materiálních a organizačních náležitostí ke sběru dat; 4. realizace 1. testování; 5. získání podkladů od hlavního trenéra vybrané tréninkové skupiny k tréninkovým plánům v období mezi 1. a 2. testováním; 6. realizace 2. testování; 7. zpracování, vyhodnocení a analýza 1. testování, 2. testování a tréninkového plánu; 8. výběr čtyř účastníků, kteří zaznamenali největší progres, největší regresi nebo stabilizaci výkonu, k intraindividuálnímu porovnání všech parametrů; 9. celkové vyhodnocení, interpretace celkových výsledků a formulace závěrů. |
Seznam odborné literatury |
1. Ae, M., Ito, A., Suzuki, M. (1992). The Scientific Research Project at the III World Championships in Athletics: Preliminary Reports: The Men’s 100 meters. New Stud Athl, 7(1), 47-52. https://worldathletics.org/download/downloadnsa?filename=0e590a5c-5046-4e42-aa3f-9428b75c916d.pdf&urlslug=the-mens-100-metres
2. Bergamini, E. (2011). Biomechanics of sprint running: a methodological contribution [Arts et Métiers ParisTech, Paris]. https://core.ac.uk/download/pdf/11013182.pdf 3. Bompa, T. O. (2000). Total training for young champions. Human Kinetics, Champaign. 4. Brüggemann, G. P., Glad, B. (1990). Time analysis of sprint events: Scientific research project at the games of the XIV-th Olimpiad-Seoul 1988. New Stud Athl, 5, 27-55. 5. Čelikovský, S. a kol. (1990). Antropomotorika pro studující tělesnou výchovu (2. vyd.). Státní pedagogické nakladatelství, Praha. 6. Český atletický svaz. (2024). Tréninkový deník. https://treninkovydenik.atletika.cz/login?returnUrl=%2Fplanning%2Fcalendar 7. Dovalil, J. a kol. (2012). Výkon a trénink ve sportu (4. vyd.). Olympia, Praha. 8. Dufour, M. (2015). Pohybové schopnosti v tréninku: Rychlost. Mladá fronta, Praha. 9. Feher, J. (2021). Plánování, evidence a vyhodnocování tréninkového procesu, in: Abeceda atletického trenéra. Olympia, Velké Přílepy, pp. 159–170. 10. Gevat, C., a kol. (2012). The effects of 8-week speed training program on the acceleration ability and maximum speed running at 11 years athletes. Collegium antropologicum, 36(3), 951–8. https://hrcak.srce.hr/file/133884 11. Hohmann, A., Lames, M., Letzelter, M. (2010). Úvod do sportovního tréninku. Sport a věda, Prostějov. 12. Kaplan, A., Válková, N. (2009). Atletika pro děti a jejich rodiče, učitele a trenéry. Olympia, Praha. 13. Killing, W. a kol. (2023). Základní trénink: Mládežnická atletika U12 – U16, Rámcový tréninkový plan Německého atletického svazu. Euromedia Group, Praha. 14. Killing, W. a kol. (2024). Mládežnická atletika: Rámcový tréninkový plan Německého atletického svazu pro disciplíny víceboje ve specializovaném tréninku. Euromedia Group, Praha. 15. Lehnert, M. a kol. (2014). Sportovní trénink I. Univerzita Palackého v Olomouci, Olomouc. https://publi.cz/books/148/Lehnert.html 16. Lockie, R. G., a kol. (2012). The effects of different speed training protocols on sprint acceleration kinematics and muscle strength and power in field sport athletes. J Strength Cond Res, 26(6), 1539–50. DOI: 10.1519/JSC.0b013e318234e8a0 17. Maćkała, K. (2007). Optimisation of performance through kinematic analysis of the different phases of the 100 metres. New Studies in Athletics, 22(2), 7-16. https://centrostudilombardia.com/wp-content/uploads/IAAF-Corsa-Velocita/2007-Optimisation-of-performance-of-the-differentes-phases-of-the-100-metres.pdf 18. Manzer, S., Mattes, K., Holländer, K. (2016). Kinematic Analysis of Sprinting Pickup Acceleration versus Maximum Sprinting Speed. Journal of Biology Exercise, 12(2), 55–67. DOI:10.4127/jbe.2016.0109 19. Martin, D., Carl, K., Lehnertz, K. (1991). Handbuch Trainingslehre. Hofmann, Schorndorf. 20. Mathisen, G., Pettersen, S. A. (2015). The Effect of Speed Training on Sprint and Agility Performance in 15-Year-Old Female Soccer Players. LASE Journal of Sport Science, 6(1), 61–70. DOI:10.1515/ljss-2016-0006 21. Mero, A., Komi, P. V., Gregor, R. J. (1992). Biomechanics of sprint running. Sports Med, 13(6), 376-392. DOI: 10.2165/00007256-199213060-00002. 22. Měkota, K. (2000). Definice a struktura motorických schopností. Novější poznatky a střety názorů. Česká kinantropologie, 4(1), 59–69. 23. Měkota, K., Blahuš, P. (1983). Motorické testy v tělesné výchově. SPN, Praha. 24. Měkota, K., Novosad, J. (2005). Motorické schopnosti. Univerzita Palackého v Olomouci, Olomouc. 25. Millerová, V. (2021). Trénink krátkých hladkých a překážkových sprintů, in: Abeceda atletického trenéra. Olympia, Velké Přílepy, pp. 171–188. 26. Perič, T. (2008). Sportovní příprava dětí (2. doplněné vyd.). Grada, Praha. 27. Perič, T., Dovalil, J. (2010). Sportovní trénink. Grada, Praha. 28. Ptáčníková, H. (2016). Trénink sprinterky [Fakulta tělesné výchovy a sportu, Univerzita Karlova]. Digitální repozitář Univerzity Karlovy. https://dspace.cuni.cz/handle/20.500.11956/77092 29. Shen, W. (2000). The effects of stride length and frequency on the speeds of elite sprinters in 100 meter dash. ISBS-Conference Proceedings Archive, 1(1). 30. Shapiro, S. S., & Wilk, M. B. (1965). An analysis of variance test for normality (complete samples). Biometrika, 52(3/4), 591-611. 31. Sobarna, A. a kol. (2023). The Effect of Training Stride Length and Stride Frequency on Increasing Sprint Speed. Migration Letters, 20(6), 1122-1136. https://www.researchgate.net/publication/376591500_The_Effect_of_Training_Stride_Length_and_Stride_Frequency_on_Increasing_Sprint_Speed 32. Vandrolová, D. (2021). Základy atletického tréninku dětí a mládeže, in: Abeceda atletického trenéra. Olympia, Velké Přílepy, pp. 149–158. 33. Zahradník, D., Korvas, P. (2017). Základy sportovního tréninku. Masarykova Univerzita, Brno. https://publi.cz/books/51/index.html?secured=false#cover |
Předběžná náplň práce |
Cílem této bakalářské práce bude zjistit účinnost tréninkového programu trvajícího jeden mezocyklus na rozvoj lokomoční rychlosti u atletů v kategorii staršího žactva. Hlavním výzkumným problémem bude zjistit, zda intervenční program vede ke zlepšení výkonů v testech lokomoční rychlosti. Dále budou intraindividuálně analyzovány čtyři vybraní jedinci. |
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce |
The primary aim of this thesis was to assess the effectiveness of a one-mesocycle training program on developing locomotor speed in youth athletes. The main research problem was determining whether the intervention program improved performance in locomotor speed tests. Additionally, an intraindividual analysis was conducted on four selected individuals. |