Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 392)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Využití alternativních způsobů výuky v MŠ
Název práce v češtině: Využití alternativních způsobů výuky v MŠ
Název v anglickém jazyce: Use of alternative teaching methods in kindergartens
Klíčová slova: Alternativní metody|alternativní směry|formy vzdělávaní|předškolní vzdělávání|výukové metody
Klíčová slova anglicky: Alternative methods|alternative approaches|forms of education|preschool education|teaching methods
Akademický rok vypsání: 2021/2022
Typ práce: diplomová práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra pedagogiky (21-KPED)
Vedoucí / školitel: Mgr. et Mgr. Martin Skutil, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 03.06.2022
Datum zadání: 13.06.2022
Schválení administrátorem: zatím neschvalováno
Datum potvrzení stud. oddělením: 17.06.2022
Datum a čas obhajoby: 03.09.2024 10:00
Datum odevzdání elektronické podoby:30.07.2024
Datum proběhlé obhajoby: 03.09.2024
Odevzdaná/finalizovaná: odevzdaná studentem a finalizovaná
Oponenti: PhDr. Daniela Sedláčková, Ph.D.
 
 
 
Zásady pro vypracování
V diplomové práci se zabývám problematikou využití alternativních metod v běžných mateřských školách. Cílem teoretické části diplomové práce je charakterizovat filozofický základ vybraných alternativních pedagogických směrů, u nichž budu sledovat metody a formy vzdělávání, způsoby hodnocení, principy, zásady, edukační prostředky a činitele. Dále popisuji současný systém předškolního vzdělávání.
Cílem empirické části diplomové práce je zjistit, zda učitelé mateřských škol uplatňují alternativní metody v praxi. To je zjišťováno pomocí kvalitativní studie, provedené prostřednictvím polostrukturovaného interview. Rozhovory budou nahrávány, poté přepisovány. Data budou zpracovávána pomocí kódování v rámci standardních postupů kvalitativní analýzy
Seznam odborné literatury
PRŮCHA, Jan. Alternativní školy a inovace ve vzdělávání. 3., aktualiz. vyd. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-7178-999-4.
POL, Milan. Waldorfské školy: izolovaná alternativa, nebo zajímavý podnět pro jiné školy?. Brno: Masarykova univerzita, 1995. Věda do kapsy. ISBN 80-210-1097-5.
GRECMANOVÁ, Helena a Eva URBANOVSKÁ. Waldorfská škola. Olomouc: Hanex, 1996. ISBN 80-85783-09-6.
ZELINKOVÁ, Olga. Pomoz mi, abych to dokázal: pedagogika Marie Montessoriové a její metody dnes. Praha: Portál, 1997. Pedagogická praxe (Portál). ISBN 80-7178-071-5.
MONTESSORI, Maria. Objevování dítěte. Vydání druhé, v Portále první, revidované. Přeložil Vladimíra HENELOVÁ. Praha: Portál, 2017. ISBN 978-80-262-1234-8.
MONTESSORI, Maria. Absorbující mysl: vývoj a výchova dětí od narození do šesti let. Přeložil Radek GLABAZŇA. Praha: Portál, 2018. ISBN 978-80-262-1393-2.
KREJČOVÁ, Věra a Jana POCHE KARGEROVÁ. Vzdělávací program Začít spolu: metodický průvodce pro I. stupeň základní školy. Praha: Portál, 2003. Step by step (Portál). ISBN 80-7178-695-0.
HAVLÍNOVÁ, Miluše. Zdravá mateřská škola: modelový projekt pro podporu zdraví v mateřských školách ČR. Vyd. 2. Praha: Portál, 1997. Výchova dětí od 3 do 8 let. ISBN 80-7178-164-9.
HAVLÍNOVÁ, Miluše. Zdravá mateřská škola. Praha: Portál, 1995. Výchova dětí od 3 do 8 let. ISBN 80-7178-048-0.
BEČVÁŘOVÁ, Zuzana. Současná mateřská škola a její řízení. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7178-537-7.
Vzdělávací soustava, MŠMT ČR. MŠMT ČR [online]. Dostupné z: https://www.msmt.cz/vzdelavani/skolstvi-v-cr/vzdelavaci-soustava
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK