Využití alternativních způsobů výuky v MŠ
Název práce v češtině: | Využití alternativních způsobů výuky v MŠ |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Use of alternative teaching methods in kindergartens |
Klíčová slova: | Alternativní metody|alternativní směry|formy vzdělávaní|předškolní vzdělávání|výukové metody |
Klíčová slova anglicky: | Alternative methods|alternative approaches|forms of education|preschool education|teaching methods |
Akademický rok vypsání: | 2021/2022 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra pedagogiky (21-KPED) |
Vedoucí / školitel: | Mgr. et Mgr. Martin Skutil, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý![]() |
Datum přihlášení: | 03.06.2022 |
Datum zadání: | 13.06.2022 |
Schválení administrátorem: | zatím neschvalováno |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 17.06.2022 |
Datum a čas obhajoby: | 03.09.2024 10:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 30.07.2024 |
Datum proběhlé obhajoby: | 03.09.2024 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná studentem a finalizovaná |
Oponenti: | PhDr. Daniela Sedláčková, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
V diplomové práci se zabývám problematikou využití alternativních metod v běžných mateřských školách. Cílem teoretické části diplomové práce je charakterizovat filozofický základ vybraných alternativních pedagogických směrů, u nichž budu sledovat metody a formy vzdělávání, způsoby hodnocení, principy, zásady, edukační prostředky a činitele. Dále popisuji současný systém předškolního vzdělávání. Cílem empirické části diplomové práce je zjistit, zda učitelé mateřských škol uplatňují alternativní metody v praxi. To je zjišťováno pomocí kvalitativní studie, provedené prostřednictvím polostrukturovaného interview. Rozhovory budou nahrávány, poté přepisovány. Data budou zpracovávána pomocí kódování v rámci standardních postupů kvalitativní analýzy |
Seznam odborné literatury |
PRŮCHA, Jan. Alternativní školy a inovace ve vzdělávání. 3., aktualiz. vyd. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-7178-999-4. POL, Milan. Waldorfské školy: izolovaná alternativa, nebo zajímavý podnět pro jiné školy?. Brno: Masarykova univerzita, 1995. Věda do kapsy. ISBN 80-210-1097-5. GRECMANOVÁ, Helena a Eva URBANOVSKÁ. Waldorfská škola. Olomouc: Hanex, 1996. ISBN 80-85783-09-6. ZELINKOVÁ, Olga. Pomoz mi, abych to dokázal: pedagogika Marie Montessoriové a její metody dnes. Praha: Portál, 1997. Pedagogická praxe (Portál). ISBN 80-7178-071-5. MONTESSORI, Maria. Objevování dítěte. Vydání druhé, v Portále první, revidované. Přeložil Vladimíra HENELOVÁ. Praha: Portál, 2017. ISBN 978-80-262-1234-8. MONTESSORI, Maria. Absorbující mysl: vývoj a výchova dětí od narození do šesti let. Přeložil Radek GLABAZŇA. Praha: Portál, 2018. ISBN 978-80-262-1393-2. KREJČOVÁ, Věra a Jana POCHE KARGEROVÁ. Vzdělávací program Začít spolu: metodický průvodce pro I. stupeň základní školy. Praha: Portál, 2003. Step by step (Portál). ISBN 80-7178-695-0. HAVLÍNOVÁ, Miluše. Zdravá mateřská škola: modelový projekt pro podporu zdraví v mateřských školách ČR. Vyd. 2. Praha: Portál, 1997. Výchova dětí od 3 do 8 let. ISBN 80-7178-164-9. HAVLÍNOVÁ, Miluše. Zdravá mateřská škola. Praha: Portál, 1995. Výchova dětí od 3 do 8 let. ISBN 80-7178-048-0. BEČVÁŘOVÁ, Zuzana. Současná mateřská škola a její řízení. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7178-537-7. Vzdělávací soustava, MŠMT ČR. MŠMT ČR [online]. Dostupné z: https://www.msmt.cz/vzdelavani/skolstvi-v-cr/vzdelavaci-soustava |