Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 392)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Strukturované trojrozměrné celky v mateřské škole
Název práce v češtině: Strukturované trojrozměrné celky v mateřské škole
Název v anglickém jazyce: Structured 3 demensional wholes in kindergarten
Klíčová slova: celek a jeho části; struktura; kompozice; korekce; předškolní dítě;
Klíčová slova anglicky: whole and its parts; structure; composition; correction; pre-school child;
Akademický rok vypsání: 2021/2022
Typ práce: bakalářská práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra matematiky a didaktiky matematiky (41-KMDM)
Vedoucí / školitel: PhDr. Michaela Kaslová
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 26.05.2022
Datum zadání: 26.05.2022
Datum potvrzení stud. oddělením: 11.04.2024
Datum a čas obhajoby: 20.05.2024 08:30
Místo konání obhajoby: M. Rettigové 8, Praha 1, S101, 101
Datum odevzdání elektronické podoby:15.04.2024
Datum proběhlé obhajoby: 20.05.2024
Předmět: Obhajoba bakalářské práce (UMŠ) (OSZD004MS)
Oponenti: PhDr. Jana Slezáková, Ph.D.
 
 
 
Ocenění:Práce byla navržena na ocenění
Zásady pro vypracování
1) studium odborné literatury s propojením na pojem zátiší
2) sestavení scénáře výzkumu
3) realizace kvalitativní výzkumu
4) analýza, diskuse a závěr
Seznam odborné literatury
Kaslová, M. Rytmizace, pravidelnosti, závislosti. Metodické listy RAABE. Praha 2003.
Kaslová, M. Celek a jeho části. ESF : Pardubice, 2015
Kaslová, M. KOnektivní didaktické struktury se zaměřením na stimulace logicého myšlení. In MURCÍN, Viktor (ed.) Matematika vo svete
předškoláka. Pro Solution, s.r.o. : Bratislava, 2017.
Marchini, C.and M. Kaslová Substitution. In Jarmila Novotná (Ed.) SEMT´2005. Praha : UK PEDF, 2005.
Vágnerová, M. Vývojová psychologie. Praha : Karolinum.
Mukařovský, J. Studie - Pojem celku v teorii umění. MU: Brno, 2000. https://is.muni.cz/el/phil/podzim2012/US_42/um/27560970/Mukarovsky_Pojem_celku.pdf
Mc Lane, S. Strucutre and mathematics, Université Laval : Motréal. https://www2.mat.ulaval.ca/fileadmin/Pages_personnelles_des_profs/hm/H14_Mac_Lane_Phil_Math_1996.pdf
Venkat, H., Mason,J. and Askew, M. Architecture of mathematical structure. FLM PA : New Wensminster, 2019. https://www.jstor.org/stable/26742004?seq=1

Další literaturu autorka aktivně doplní.
Předběžná náplň práce
1) Teoretická část: Na základě rešerší a studia odborné literatury z více oborů (vývojová a kognitivní psychologie; strukturovaný celek; rytmizace; metody řešení) autorka představí strukturu celku tak, aby bylo zřejmé, jaký je jeho význam a jakou roli hraje v předmatematické gramotnosti a případně ve školní matematice. Seznámí se diplomovými pracemi na podobné téma a vymezí, co bude chápat trojrozměrným strukturovaným celkem tak, aby prokázala, že jde o nový pohled na strukturovaný celek.
2) Na základě stanovených cílů práce (zaměření na zmapování řešení úkolů se strukturovaným trojrozměrnými celky) autorka připraví kvalitativní výzkum (vymezí úkoly práce, podmínky pro realizaci výzkumu, zvolí kriteria pro výběr sledovaného vzorku, vybere vzorek a ten bude charakterizovat tak, aby získala oporu pro interpretaci dětských reakcí na aktivity zasazené do scénáře, stanoví si podrobný postup a parametry, které bude v průběhu výzkumu sledovat, evidovat a následně analyzovat). Tuto část práce popíše v Metodologické části.
3) Vyústěním přípravy výzkumu bude vytvoření scénáře tak, aby obsahoval gradované aktivtiy pro práci s trojrozměrným strukturovaným celkem s respektováním vývoje (fyzického i duševního) u následně sledovaného vzorku. Ke scénáři si připraví časový plán, pomůcky a zajistí souhlas rodičů sledovaných dětí s pořízením videozáznamu.
4) V Praktické části bude prezentovat vytvořený scénář s odkazy na teoretickou část, scénář dle stanovených podmínek zrealizuje, sledovaná data s oporou o videozáznam ztabeluje a následně bude získaná data analyzovat s oporou o reflexe (reflexe a priori, průběžná, a posteriori) a v propojení na předchozí části práce.
5) K analýze dat autorka připojí diskusi a případné odargumentované návrhy úprav.
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce
1) Theoretical part
2) Methodology
3) Practical part
4) Conclusion
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK