Strukturované trojrozměrné celky v mateřské škole
| Název práce v češtině: | Strukturované trojrozměrné celky v mateřské škole |
|---|---|
| Název v anglickém jazyce: | Structured 3 demensional wholes in kindergarten |
| Klíčová slova: | celek a jeho části; struktura; kompozice; korekce; předškolní dítě; |
| Klíčová slova anglicky: | whole and its parts; structure; composition; correction; pre-school child; |
| Akademický rok vypsání: | 2021/2022 |
| Typ práce: | bakalářská práce |
| Jazyk práce: | čeština |
| Ústav: | Katedra matematiky a didaktiky matematiky (41-KMDM) |
| Vedoucí / školitel: | PhDr. Michaela Kaslová |
| Řešitel: | skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
| Datum přihlášení: | 26.05.2022 |
| Datum zadání: | 26.05.2022 |
| Datum potvrzení stud. oddělením: | 11.04.2024 |
| Datum a čas obhajoby: | 20.05.2024 08:30 |
| Místo konání obhajoby: | M. Rettigové 8, Praha 1, S101, 101 |
| Datum odevzdání elektronické podoby: | 15.04.2024 |
| Datum proběhlé obhajoby: | 20.05.2024 |
| Předmět: | Obhajoba bakalářské práce (UMŠ) (OSZD004MS) |
| Oponenti: | PhDr. Jana Slezáková, Ph.D. |
| Ocenění: | Práce byla navržena na ocenění |
| Zásady pro vypracování |
| 1) studium odborné literatury s propojením na pojem zátiší
2) sestavení scénáře výzkumu 3) realizace kvalitativní výzkumu 4) analýza, diskuse a závěr |
| Seznam odborné literatury |
| Kaslová, M. Rytmizace, pravidelnosti, závislosti. Metodické listy RAABE. Praha 2003.
Kaslová, M. Celek a jeho části. ESF : Pardubice, 2015 Kaslová, M. KOnektivní didaktické struktury se zaměřením na stimulace logicého myšlení. In MURCÍN, Viktor (ed.) Matematika vo svete předškoláka. Pro Solution, s.r.o. : Bratislava, 2017. Marchini, C.and M. Kaslová Substitution. In Jarmila Novotná (Ed.) SEMT´2005. Praha : UK PEDF, 2005. Vágnerová, M. Vývojová psychologie. Praha : Karolinum. Mukařovský, J. Studie - Pojem celku v teorii umění. MU: Brno, 2000. https://is.muni.cz/el/phil/podzim2012/US_42/um/27560970/Mukarovsky_Pojem_celku.pdf Mc Lane, S. Strucutre and mathematics, Université Laval : Motréal. https://www2.mat.ulaval.ca/fileadmin/Pages_personnelles_des_profs/hm/H14_Mac_Lane_Phil_Math_1996.pdf Venkat, H., Mason,J. and Askew, M. Architecture of mathematical structure. FLM PA : New Wensminster, 2019. https://www.jstor.org/stable/26742004?seq=1 Další literaturu autorka aktivně doplní. |
| Předběžná náplň práce |
| 1) Teoretická část: Na základě rešerší a studia odborné literatury z více oborů (vývojová a kognitivní psychologie; strukturovaný celek; rytmizace; metody řešení) autorka představí strukturu celku tak, aby bylo zřejmé, jaký je jeho význam a jakou roli hraje v předmatematické gramotnosti a případně ve školní matematice. Seznámí se diplomovými pracemi na podobné téma a vymezí, co bude chápat trojrozměrným strukturovaným celkem tak, aby prokázala, že jde o nový pohled na strukturovaný celek.
2) Na základě stanovených cílů práce (zaměření na zmapování řešení úkolů se strukturovaným trojrozměrnými celky) autorka připraví kvalitativní výzkum (vymezí úkoly práce, podmínky pro realizaci výzkumu, zvolí kriteria pro výběr sledovaného vzorku, vybere vzorek a ten bude charakterizovat tak, aby získala oporu pro interpretaci dětských reakcí na aktivity zasazené do scénáře, stanoví si podrobný postup a parametry, které bude v průběhu výzkumu sledovat, evidovat a následně analyzovat). Tuto část práce popíše v Metodologické části. 3) Vyústěním přípravy výzkumu bude vytvoření scénáře tak, aby obsahoval gradované aktivtiy pro práci s trojrozměrným strukturovaným celkem s respektováním vývoje (fyzického i duševního) u následně sledovaného vzorku. Ke scénáři si připraví časový plán, pomůcky a zajistí souhlas rodičů sledovaných dětí s pořízením videozáznamu. 4) V Praktické části bude prezentovat vytvořený scénář s odkazy na teoretickou část, scénář dle stanovených podmínek zrealizuje, sledovaná data s oporou o videozáznam ztabeluje a následně bude získaná data analyzovat s oporou o reflexe (reflexe a priori, průběžná, a posteriori) a v propojení na předchozí části práce. 5) K analýze dat autorka připojí diskusi a případné odargumentované návrhy úprav. |
| Předběžná náplň práce v anglickém jazyce |
| 1) Theoretical part
2) Methodology 3) Practical part 4) Conclusion |
- zadáno a potvrzeno stud. odd.