Pracovní stresory, coping a psychologický kapitál u učitelek základních škol
Název práce v češtině: | Pracovní stresory, coping a psychologický kapitál u učitelek základních škol |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Occupational stressors, coping, and psychological capital among female primary school teachers |
Klíčová slova: | Pracovní stres|copingové strategie|psychologický kapitál|učitelé|kvalitativní výzkum|tematická analýza |
Klíčová slova anglicky: | Occupational stress|coping strategies|psychological capital|teachers|qualitative research|thematic analyses |
Akademický rok vypsání: | 2021/2022 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra psychologie (21-KPS) |
Vedoucí / školitel: | doc. Mgr. Kateřina Zábrodská, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý![]() |
Datum přihlášení: | 10.05.2022 |
Datum zadání: | 10.05.2022 |
Schválení administrátorem: | zatím neschvalováno |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 19.05.2022 |
Datum a čas obhajoby: | 22.01.2025 00:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 14.12.2024 |
Datum proběhlé obhajoby: | 22.01.2025 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná studentem a finalizovaná |
Oponenti: | Veronika Hein, M.Sc. |
Zásady pro vypracování |
Tato diplomová práce se věnuje problematice pracovního stresu a jeho zvládání v pedagogické profesi. Specificky se zaměřuje na zdroje pracovního stresu, copingové strategie a roli psychologického kapitálu při zvládání stresu u vyučujících základních škol. Cílem práce je přispět k hlubšímu porozumění zvládání pracovního stresu u pedagogických pracovníků a pracovnic a identifikovat osobní zdroje, které jim pomáhají na stres efektivně reagovat. Teoretická část práce se zaměřuje na oblast pracovního zdraví, copingu a specifických nároků pedagogické profese. Nejprve se věnuje konceptu pracovního stresu, popisu hlavních pracovních stresorů, dopadům pracovního stresu, copingovým strategiím a specifikům stresu u učitelů a učitelek. V druhé kapitole jsou představeny hlavní teorie a modely pracovního stresu, se zaměřením na teorii pracovních nároků a zdroj (JD-R). Třetí kapitola se věnuje roli osobních zdrojů při zvládání pracovního stresu a zejména konceptu psychologického kapitálu a jeho čtyřem hlavním složkám: naději, self-efficacy, resilienci a optimismu. Empirická část diplomové práce byla realizována za využití kvalitativního výzkumného designu. Sběr dat proběhl formou polostrukturovaných rozhovorů s 11 učitelkami, které pracují na základních školách. Interview byla přepsána a následně analyzována metodou tematické analýzy. Na základě analýzy dat byly identifikovány hlavní pracovní stresory (rodiče, žáci, vedení, administrativa, nepředvídatelné situace, vnější a vnitřní faktory týkající se stresorů učitelů), hlavní copingové strategie (sebepéče, adaptivní coping, sociální podpora) a následně způsoby využívání psychologického kapitálu. Výsledky výzkumu mohou být využity při navrhování opatření pro zvládání pracovního stresu u pedagogických pracovníků a pracovnic na základních školách. |
Seznam odborné literatury |
Bandura, A. (1997). Self-efficacy: The exercise of control. W.H. Freeman. Bakker, A. B., & Demerouti, E. (2007). The job demands–resources model: State of the art. Journal of Managerial Psychology, 22, 309 –328. Cooper, C., Quick, J. C., & Schabracq, M. J. (Eds.). (2015). International handbook of work and health psychology. John Wiley & Sons. Grau, R., Salanova, M., & Peiro, J. M. (2001). Moderator effects of self-efficacy on occupational stress. Psychology in Spain, 5(1), 63-74. Herbert, M. (2011). An exploration of the relationships between psychological capital (hope, optimism, self-efficacy, resilience), occupational stress, burnout and employee engagement. Doctoral dissertation, Stellenbosch: Stellenbosch University. Karasek Jr, R. A. (1979). Job demands, job decision latitude, and mental strain: Implications for job redesign. Administrative Science Quarterly, 285-308. Křivohlavý, J. (2003). Psychologie zdraví. Praha: Portál. Mudrak, J., Zabrodska, K., Kveton, P., Jelinek, M., Blatny, M., Solcova, I., & Machovcova, K. (2018). Occupational well-being among university faculty: A job demands-resources model. Research in Higher Education, 59(3), 325-348. Lazarus, R. S., & Folkman, S. (1984). Stress, appraisal, and coping. Springer publishing company. Nes, L. S., & Segerstrom, S. C. (2006). Dispositional optimism and coping: A meta-analytic review. Personality and Social Psychology Review, 10(3), 235-251. Reed, D. J. (2016). Coping with occupational stress: The role of optimism and coping flexibility. Psychology Research and Behavior Management, 9, 71. Xanthopoulou, D., Bakker, A. B., Demerouti, E., & Schaufeli, W. B. (2007). The role of personal resources in the job demands-resources model. International Journal of Stress Management, 14(2), 121. |