Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 372)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Základní tendence anglického gotického románu
Název práce v češtině: Základní tendence anglického gotického románu
Název v anglickém jazyce: Basic tendencies of the English Gothic novel
Akademický rok vypsání: 2021/2022
Typ práce: bakalářská práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra filosofie (24-KF)
Vedoucí / školitel: doc. Mgr. Josef Fulka, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 09.05.2022
Datum zadání: 09.05.2022
Datum potvrzení stud. oddělením: 09.05.2022
Datum odevzdání elektronické podoby:19.06.2023
Datum proběhlé obhajoby: 14.09.2023
Předmět: Obhajoba bakalářské práce (YBOS001)
Oponenti: Mgr. Richard Zika, Ph.D.
 
 
 
Seznam odborné literatury
WALPOLE, Horace. Otrantský zámek, in Jaroslav Hornát: Anglický gotický román. Praha: Odeon, 1970, s. 17-166. ISBN 01-074-70.
RADCLIFFOVÁ, Ann. Sicilský román, in Jaroslav Hornát: Anglický gotický román. Praha: Odeon, 1970, s. 489-704. ISBN 01-074-70.
LEWIS, Matthew Gregory. Mnich. Praha: Odeon, 1971, s. 9-515. ISBN 01-022-71.
RADCLIFFOVÁ, Ann. Záhady Udolfa 1.+ 2. díl. Voznice: LEDA, 2015, s. 9-487, 7-481. ISBN 978-80-7335-413-8
HORNÁT, Jaroslav. Anglický gotický román (kapitoly Romány, ve kterých straší s. 7-12; Průkopníci gotického románu s. 705-721). Praha: Odeon, 1970. ISBN 01-074-70.
PAVERA Libor, VŠETIČKA František. Lexikon literárních pojmů. Olomouc: Olomouc, 2002, s. 424. ISBN 80-7182-124-1.
FISCHER, Jan Otokar. Dějiny francouzské literatury 19. a 20. stol. Praha: Academia, 1981. sv. 1, s. 302. ISBN 21-003-81.
MOCNÁ, Dagmar, PETERKA, Josef. Encyklopedie literárních žánrů. Praha: Paseka, 2004. s. 599. ISBN 80-7185-669-X.
OLIVERIUSOVÁ, Eva a kol. Dějiny anglické literatury. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1988. s 278. ISBN 1452788.
KIELY, Robert. The romantic novel in England. Kentucky: Western Kentucky University, 1972. s. 275. ISBN 422206001.
BROOKS, Peter. Virtue and Terror: The Monk. 40 (2), John Hopkins: The Johns Hopkins University Press, 1973, s. 249-263 Dostupné z. : https://www.jstor.org/stable/2872659
Předběžná náplň práce
Tato bakalářská práce se zabývá počátkem a následným vývojem anglického gotickému románu v 18. století. Práce sleduje změny stylu psaní tohoto románu skrze analýzu čtyř děl a to Otrantského zámku od Horace Walpolea, Sicilského románu a Záhady Udolfa od Ann Radcliffové a Mnicha od Matthewa Lewise. Hlavním smyslem práce je porovnat, jaké dílčí figury, motivy a styl psaní jednotliví spisovatelé přebrali od svých předchůdců a jaké naopak odmítli, popřípadě nahradili. Dále také, jak vybraní autoři přistupují k principu nadpřirozena a podnícení strachu, přičemž se v řešení této problematiky opírám o všeobecně uznávané rozdělení na literární horror a terror. Zatímco horror se vyznačuje explicitním vyvoláním strachu skrze odhalení jeho zdroje (například monstra); spisovatelé, hlásící se k terroru, pracují s úzkostí z možného nebezpečí, snaží se vyvolat napětí prostřednictvím popisů situací. Z vybraných autorů se k proudu horroru hlásí Lewis, k terroru naopak Radcliffová, cílem této práce je potvrdit, či vyvrátit toto rozdělení.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK