Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 390)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Filmový formát IMAX: jako technologie, tvůrčí volba i nástroj rehabilitace kinozážitku
Název práce v češtině: Filmový formát IMAX: jako technologie, tvůrčí volba i nástroj rehabilitace kinozážitku
Název v anglickém jazyce: IMAX Film Format: As a technology, creative choice and a tool of rehabilitation of cinema experience
Klíčová slova: IMAX|filmová technologie|IMAX formát|filmový formát|1.43 : 1|filmový obraz|kamerová technika|IMAX poměr stran|filmová verze|tvůrčí volba|divácký zážitek|kinozážitek|imerze
Klíčová slova anglicky: MAX|film technology|IMAX format|film format|1.43 : 1|film image|camera technology|IMAX aspect ratio|film version|creative choice|cinema experience|immersion
Akademický rok vypsání: 2021/2022
Typ práce: bakalářská práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra filmových studií (21-KFS)
Vedoucí / školitel: doc. Mgr. Lucie Česálková, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 26.04.2022
Datum zadání: 26.04.2022
Schválení administrátorem: zatím neschvalováno
Datum potvrzení stud. oddělením: 28.06.2022
Datum a čas obhajoby: 13.09.2024 09:00
Datum odevzdání elektronické podoby:31.08.2024
Datum proběhlé obhajoby: 13.09.2024
Odevzdaná/finalizovaná: odevzdaná studentem a finalizovaná
Oponenti: prof. PhDr. Kateřina Svatoňová, Ph.D.
 
 
 
Zásady pro vypracování
Cílem této práce je představit filmový formát IMAX, popsat jeho specifickou technickou stránku, zjistit, proč si ho filmaři pro své filmy volí a pro jaký typ snímků se formát nejvíce užívá a pokusit se odhalit, jak velkou roli tento formát hraje v zatraktivnění kinozážitku divákům. Hlavní otázky této práce jsou, zda-li je tento formát možné považovat za efektivní lákalo pro návrat do kin, jaká je typologie filmů točených na tento formát a za jakým účelem si ho filmaři vybírají a co tento primárně analogový formát nabízí dnes ve srovnání s nejmodernější digitální technikou.
Práce je rozdělena do tří tematických celků. První je zaměřený na teoretické vymezení formátu IMAX. Na základě popisu technologie (kamerová technika a filmový materiál, projektory a kinosály) vysvětlím, v čem se liší IMAXový 70mm film od klasického velkoformátového 70mm materiálu nebo jaké jsou odlišnosti v projekcích v kinosálech IMAX v závislosti na velikosti plátna nebo typu projektoru. Současně je u promítaných filmů třeba rozlišit, zda-li byly skutečně pro daný formát natočené, a v čem je rozdíl mezi filmy natočenými na kamery IMAX a filmy, jež byly pro účely projekcí v kinech IMAX pouze přeformátovány. IMAX jako technologii současně historicky ukotvím a pozdější aplikaci pro natáčení celovečerních hraných filmů zasadím do kontextu původního využití pro dokumentární účely . Zde se nabízí i srovnání s technologiemi a nabídkou některých dalších exkluzivními typů kinosálů.
Druhá část práce je zaměřena na formát IMAX coby tvůrčí volbu filmařů. Z existujících rozhovorů s vybranými tvůrci se práce pokusí určit, pro jaký typ filmových projektů jsou tyto kamery a i samotný formát nejvíce vhodné a s jakým záměrem ho tvůrci volí. Zároveň vysvětlím i limity, jež se váží k natáčení na tento formát i k projekcím filmů ve formátu IMAX. V této části se práce také zaměří na problém úpravy poměru stran obrazu filmů točených v tomto formátu a také na to, jak se změny ve velikosti filmového rámu podepisují na vzhledu snímku napříč různými typy kinosálů a médií určených pro domácí projekce. Následkem čehož většina diváků nemá možnost film vidět ve filmaři zamýšlené podobě. Kromě analýzy užití tohoto formátu u již natočených filmů práce nahlédne i do budoucnosti formátu. Pokusí se zjistit, jaké filmy a inovace v kamerové technice se v rámci tohoto formátu chystají.
Závěrem se práce zaměří na formát IMAX jako na nástroj zatraktivnění kinozážitku divákům. V této části by se práce pokusila zjistit, nakolik je tento formát pro diváky atraktivní a jaké filmy diváky do těchto kinosálů nejvíce lákají. Zároveň by se práce věnovala i na roli kinosálů IMAX v návratu diváků zpět do kin po jejich znovuotevření v roce 2020. Podobně jako v předchozím úseku práce by se i tato část dotkla tématu rozdílnosti velikosti poměru stran filmů, a to rozdílem mezi zamýšleným vzhledem filmu a možnostmi pro jeho sledování na domácích obrazovkách.
Výzkumná otázka práce spočívá v tom, jak důležitá nebo naopak přehlédnutelná velikost filmového rámu je. Skutečně ji diváci vnímají do té míry, že si podle ni volí specifické kinosály nebo druhy médií pro domácí sledování filmů. Je možné nalézt hranici mezi formátem coby tvůrčí volbou a
Předpokládaný přínos práce je souhrnný popis tohoto filmového formátu společně se zaměřením na existenci více podob jednoho filmu.
Hlavním cílem práce je pak na základě získaných znalostí určit roli filmového formátu jak při výrobě filmu, tak při jeho projekci.
Hlavní výzkumnou otázkou práce je zjistit, jakými způsoby se v současné kinematografické praxi proměňují formáty a jaké to má důsledky. Cílem práce je skrze analýzu forem, v jakých vybrané filmy cirkulují, pojmenovat estetické rozdíly mezi diváckými zážitky. Předpokládaný přínos této práce by mělo, kromě představení technické stránky filmového formátu IMAX, být obrácení pozornosti diváků přímo k filmovému rámu a řadě variant formátů, v jakých je dnes možné některé filmy vidět.
Seznam odborné literatury
ENTICKNAP, Leo. Moving Image Technology. From Zoetrope to Digital. London: Wallflower Press, 2005. 280 s. ISBN 1-904764-06-1.
JANCOVIC, Marek. VOLMAR, Axel. SCHNEIDER, Alexandra. Format Matters: Standards, Practices, and Politics in Media Cultures. Lüneburg, meson press, 2020. ISBN 978-3-95796-155-6.
MOSKATOVA, Olga. Images on the Move. Materiality - Networks - Formats. Bielefeld, Verlad, 2021. ISBN 978-3-8376-5246-8.
SHONE, Tom. The Nolan variations: the mysteries, marvels, and movies of Christopher Nolan. New York: Alfred A. Knopf, 2020. ISBN 9780525655329.
WOOD, Aylish. Intangible spaces: Three-dimensional technology in Hugo and IMAX in The Dark Knight. Convergence: The International Journal of Research into New Media Technologies 2015, Vol. 21(2) 169-181. DOI: 10.1177/1354856513501414.
IMAX Theatres. Teach (Toronto) [online]. 1454119 Ontario Ltd. DBA Teach Magazine, 2017, 19 [cit. 2022-03-24]. ISSN 1198-7707.
PARKER, Ben. IMAX and Its Doubles. Film quarterly [online]. Berkeley: University of California Press, 2013, 67(1), 22-26 [cit. 2022-03-24]. ISSN 0015-1386. Dostupné z: doi:10.1525/fq.2013.67.1.22
FINK, John Joseph. Reframing the frameless: The evolution and future of large format and premium format film. State University of New York at BuffaloProQuest Dissertations Publishing, Degree Year2013. 1546915.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK