Využití příběhů v přírodovědném vzdělávání na prvním stupni ZŠ
Název práce v češtině: | Využití příběhů v přírodovědném vzdělávání na prvním stupni ZŠ |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | The use of stories in science education at primary school |
Klíčová slova: | základní škola|experimenty|příběhy|fyzika|materiály pro učitele |
Klíčová slova anglicky: | primary school|experiments|stories|physics|materials for teachers |
Akademický rok vypsání: | 2021/2022 |
Typ práce: | disertační práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra didaktiky fyziky (32-KDF) |
Vedoucí / školitel: | RNDr. Jitka Houfková, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
Datum přihlášení: | 16.09.2022 |
Datum zadání: | 16.09.2022 |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 03.10.2022 |
Konzultanti: | PhDr. Martin Chvál, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
Provést rešerši mezinárodní i domácí literatury týkající se zaměření práce.
Zmapovat praktické zkušenosti s využitím storytellingu ve školách a mimoškolních organizacích v ČR a seznámit se s vybranými zkušenostmi ze zahraničí. Navázat na zkušenosti z bakalářské a diplomové práce a navrhnout ucelený soubor aktivit pro podporu přírodovědného vzdělávání na prvním stupni ZŠ využívající prvky storytellingu doplněný pracovními listy pro žáky a didaktickými materiály pro učitele. Realizovat navržené aktivity se žáky a vyhodnotit tuto realizaci. Sledovat a vyhodnotit, jak učitelé pracují s připravenými didaktickými materiály. Prezentovat průběžné a finální výsledky na českých i mezinárodních konferencích o vzdělávání a zpřístupnit je pedagogické veřejnosti. |
Seznam odborné literatury |
Alexander, R. (2006). Towards dialogic teaching: Rethinking classroom talk. Cambridge: Dialogos.
Bell, J. (2005). Doing your research project: a guide for first-time researchers in education, health and social science. Maidenhead: Open University Press. Denzin, N. K., & Lincoln, Y. S. (Eds.) (2005). The SAGE handbook of qualitative research. Thousand Oaks: SAGE Publications, Inc. Driver, R., Guesne, R. & Tiberghien, A. (1985). Children's ideas in science. Milton Keynes: Open University Press. Fraser, J. B., McRobbie, C. J., & Tobin, K. G. (Eds.). (2012). Second international handbook of science education. Dordrecht: Springer. Gavora, P. (2000). Úvod do pedagogického výzkumu. Brno: Paido. Hendl, J. (2009). Kvalitativní pedagogický výzkum. Praha: Portál. Lefstein, A., & Snell, J. (2014). Better than best practice: Developing teaching and learning through dialogue. London: Routledge. Lemke, J. L. (1990). Talking Science: Language, Learning and Values. Norwood, NJ: Ablex. Metodický portál RVP.CZ [online]. [cit. 2022-04-11]. Dostupné z: https://wiki.rvp.cz Murphy, Dr. Clíona, Ms Nicola Broderick a Ms Lyndsay Kenny. Real science for young scientists. Drumcondra: St Patrick’s College, 2015. ISBN 9780992727628. Pottle J. & Smith C. Science Through Stories: Teaching Primary Science with Storytelling. Hawthorn Press, 2015. ISBN 1907359451 Švaříček, R., & Šeďová, K. (Eds.). (2007). Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál. |