Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 390)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Akademická slovní zásoba češtiny ve výuce cizinců
Název práce v češtině: Akademická slovní zásoba češtiny ve výuce cizinců
Název v anglickém jazyce: Czech academic vocabulary in teaching Czech as a second language
Klíčová slova: akademická slovní zásoba|odborná slovní zásoba|jazyková a odborná příprava|studenti-cizinci
Klíčová slova anglicky: academic vocabulary|language for specific purposes|Czech preparatory courses|foreign students
Akademický rok vypsání: 2021/2022
Typ práce: diplomová práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Ústav českého jazyka a teorie komunikace (21-UCJTK)
Vedoucí / školitel: Mgr. Dominika Kováříková, M.A., Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 06.04.2022
Datum zadání: 13.04.2022
Schválení administrátorem: zatím neschvalováno
Datum potvrzení stud. oddělením: 27.04.2022
Datum a čas obhajoby: 16.06.2025 09:00
Datum odevzdání elektronické podoby:07.05.2025
Datum proběhlé obhajoby: 16.06.2025
Odevzdaná/finalizovaná: odevzdaná studentem a finalizovaná
Oponenti: doc. PhDr. Ivana Bozděchová, CSc.
 
 
 
Zásady pro vypracování
Zahraniční uchazeči o české vysokoškolské studium se musí naučit komunikovat v akademickém prostředí, potřebují rozumět vysokoškolským učebnicím a odborným textům a sami musí být schopni psát kvalifikační práce. Cílem této diplomové práce je posoudit způsob prezentace slovní zásoby akademických textů ve vybraných učebnicích češtiny pro cizince, porovnat materiály v učebnicích se seznamem základní akademické slovní zásoby Akalex a hledat možnosti využití tohoto seznamu při výuce češtiny. Seznam Akalex (www.korpus.cz/akalex, Kováříková & Kovářík 2021) obsahuje zhruba tisíc slov (a několik desítek víceslovných jednotek) typických pro akademické texty a frekventovaně používaných v široké škále oborů.
Diplomová práce bude obsahovat i samostatnou kapitolu, ve které by studentka měla na základě studia odborné literatury i na základě zkušeností s výukou cizinců navrhnout možnosti konkrétního využití seznamu Akalex při výuce češtiny pro cizince, a to zvláště v intenzivních přípravných kurzech, tj. kurzech, kde se cizinci připravují na studium na českých vysokých školách. Součástí této kapitoly bude také návrh učebního plánu výuky akademické slovní zásoby včetně konkrétních postupů a cvičení.
Seznam odborné literatury
BRUMFIT, Christopher. Accuracy and Fluency. In Communicative Methodology in Language Teaching. The Roles of Fluency and Accuracy. Cambridge: Cambridge University Press, 1984, s. 50–68.
KOVÁŘÍKOVÁ, D., KOVÁŘÍK, O. Akalex. Ústav Českého národního korpusu, FFUK, Praha, 2021.
ŠEBESTA, Karel. Druhý a cizí jazyk: osvojování a vyučování: terminologický slovník. Praha: Filozofická fakulta Univerzity Karlovy, 2014.
ŠORMOVÁ, Kateřina; ŠEBESTA, Karel a kol. Korpusy v jazykovém vyučování. Praha: FF UK, 2019.
VALIŠOVÁ, Pavlína. Využití korpusových dat při výuce češtiny jako cizího jazyka. In ŠEBESTA, K., ŠKODOVÁ, S. a kol. Čeština – cílový jazyk a korpusy. Liberec: TUL 2012, s. 139–149.
HYLAND, K. Disciplinary Differences: Language Variation in Academic Discourses. In HYLAND, K., BONDI, M. (eds.). Academic Discourse Across Disciplines. Bern: Peter Lang, 2006.
PAQUOT, M. Academic Vocabulary in Learner Writing. From Extraction to Analysis. London: Continuum, 2010.
FLOWERDEW, J. English for Specific Academic Purposes (ESAP) Writing: Making the case. Writing and Pedagogy, 2016, 8(1) s.5–32.
COXHEAD, A. Vocabulary and ESP. In Paltridge, B. & Starfield, S. (eds.) The Handbook of English for Specific Purposes. Wiley-Blackwell, 2013.
SKOUFAKI, S., PETRIC, B. Academic vocabulary in an English for Academic Purposes course. ExLing 2020 Conference Proceedings. Available at: https://exlingsociety.com/proceedings/exling-2020.html
GARDNER, D. Academic Vocabulary List. In The TESOL Encyclopedia of English Language Teaching. Wiley, 2018. Available at: https://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1002/9781118784235.eelt0462
GRANGER, S., PAQUOT, M. Lexical verbs in academic discourse: a corpus-driven study of learner use. In CHARLES, M., PECOCARI, D. & HUNSTON, S. (eds.) Academic Writing. At the Interface of Corpus and Discourse, pp. 193–214. London & New York: Continuum, 2009.
LESSARD-CLOUSTON, M. Word Lists for Vocabulary Learning and Teaching. The CATESOL Journal, 24(1), 2012/2013 s. 287–304
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK