Akademická slovní zásoba češtiny ve výuce cizinců
Název práce v češtině: | Akademická slovní zásoba češtiny ve výuce cizinců |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Czech academic vocabulary in teaching Czech as a second language |
Klíčová slova: | akademická slovní zásoba|odborná slovní zásoba|jazyková a odborná příprava|studenti-cizinci |
Klíčová slova anglicky: | academic vocabulary|language for specific purposes|Czech preparatory courses|foreign students |
Akademický rok vypsání: | 2021/2022 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Ústav českého jazyka a teorie komunikace (21-UCJTK) |
Vedoucí / školitel: | Mgr. Dominika Kováříková, M.A., Ph.D. |
Řešitel: | skrytý![]() |
Datum přihlášení: | 06.04.2022 |
Datum zadání: | 13.04.2022 |
Schválení administrátorem: | zatím neschvalováno |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 27.04.2022 |
Datum a čas obhajoby: | 16.06.2025 09:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 07.05.2025 |
Datum proběhlé obhajoby: | 16.06.2025 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná studentem a finalizovaná |
Oponenti: | doc. PhDr. Ivana Bozděchová, CSc. |
Zásady pro vypracování |
Zahraniční uchazeči o české vysokoškolské studium se musí naučit komunikovat v akademickém prostředí, potřebují rozumět vysokoškolským učebnicím a odborným textům a sami musí být schopni psát kvalifikační práce. Cílem této diplomové práce je posoudit způsob prezentace slovní zásoby akademických textů ve vybraných učebnicích češtiny pro cizince, porovnat materiály v učebnicích se seznamem základní akademické slovní zásoby Akalex a hledat možnosti využití tohoto seznamu při výuce češtiny. Seznam Akalex (www.korpus.cz/akalex, Kováříková & Kovářík 2021) obsahuje zhruba tisíc slov (a několik desítek víceslovných jednotek) typických pro akademické texty a frekventovaně používaných v široké škále oborů. Diplomová práce bude obsahovat i samostatnou kapitolu, ve které by studentka měla na základě studia odborné literatury i na základě zkušeností s výukou cizinců navrhnout možnosti konkrétního využití seznamu Akalex při výuce češtiny pro cizince, a to zvláště v intenzivních přípravných kurzech, tj. kurzech, kde se cizinci připravují na studium na českých vysokých školách. Součástí této kapitoly bude také návrh učebního plánu výuky akademické slovní zásoby včetně konkrétních postupů a cvičení. |
Seznam odborné literatury |
BRUMFIT, Christopher. Accuracy and Fluency. In Communicative Methodology in Language Teaching. The Roles of Fluency and Accuracy. Cambridge: Cambridge University Press, 1984, s. 50–68. KOVÁŘÍKOVÁ, D., KOVÁŘÍK, O. Akalex. Ústav Českého národního korpusu, FFUK, Praha, 2021. ŠEBESTA, Karel. Druhý a cizí jazyk: osvojování a vyučování: terminologický slovník. Praha: Filozofická fakulta Univerzity Karlovy, 2014. ŠORMOVÁ, Kateřina; ŠEBESTA, Karel a kol. Korpusy v jazykovém vyučování. Praha: FF UK, 2019. VALIŠOVÁ, Pavlína. Využití korpusových dat při výuce češtiny jako cizího jazyka. In ŠEBESTA, K., ŠKODOVÁ, S. a kol. Čeština – cílový jazyk a korpusy. Liberec: TUL 2012, s. 139–149. HYLAND, K. Disciplinary Differences: Language Variation in Academic Discourses. In HYLAND, K., BONDI, M. (eds.). Academic Discourse Across Disciplines. Bern: Peter Lang, 2006. PAQUOT, M. Academic Vocabulary in Learner Writing. From Extraction to Analysis. London: Continuum, 2010. FLOWERDEW, J. English for Specific Academic Purposes (ESAP) Writing: Making the case. Writing and Pedagogy, 2016, 8(1) s.5–32. COXHEAD, A. Vocabulary and ESP. In Paltridge, B. & Starfield, S. (eds.) The Handbook of English for Specific Purposes. Wiley-Blackwell, 2013. SKOUFAKI, S., PETRIC, B. Academic vocabulary in an English for Academic Purposes course. ExLing 2020 Conference Proceedings. Available at: https://exlingsociety.com/proceedings/exling-2020.html GARDNER, D. Academic Vocabulary List. In The TESOL Encyclopedia of English Language Teaching. Wiley, 2018. Available at: https://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1002/9781118784235.eelt0462 GRANGER, S., PAQUOT, M. Lexical verbs in academic discourse: a corpus-driven study of learner use. In CHARLES, M., PECOCARI, D. & HUNSTON, S. (eds.) Academic Writing. At the Interface of Corpus and Discourse, pp. 193–214. London & New York: Continuum, 2009. LESSARD-CLOUSTON, M. Word Lists for Vocabulary Learning and Teaching. The CATESOL Journal, 24(1), 2012/2013 s. 287–304 |