Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Hodnocení exekutivních funkcí u pacientů se získaným poškozením mozku: překlad a klinické využití ‚‚Weekly Calendar Planning Activity“
Název práce v češtině: Hodnocení exekutivních funkcí u pacientů se získaným poškozením mozku: překlad a klinické využití ‚‚Weekly Calendar Planning Activity“
Název v anglickém jazyce: Executive function assessment in patients with acquired brain damage: translation and clinical use of the ‚‚Weekly Calendar Planning Activity“
Klíčová slova: ergoterapie, exekutivní funkce, dysexekutivní syndrom, získané poškození mozku
Klíčová slova anglicky: occupational therapy, executive function, dysexecutive syndrom, acquired brain damage
Akademický rok vypsání: 2021/2022
Typ práce: bakalářská práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Klinika rehabilitačního lékařství 1. LF UK a VFN (11-00640)
Vedoucí / školitel: Bc. Mária Krivošíková, M.Sc.
Řešitel: skrytý - zadáno vedoucím/školitelem
Datum přihlášení: 29.03.2022
Datum zadání: 27.04.2023
Datum a čas obhajoby: 13.06.2023 09:00
Datum odevzdání elektronické podoby:02.05.2023
Datum proběhlé obhajoby: 13.06.2023
Předmět: Obhajoba bakalářské práce (B01225)
Oponenti: Bc. Olga Nováková, M.Sc.
 
 
 
Předběžná náplň práce
Exekutivní funkce jsou pro běžný život zcela zásadní a při jejich porušení často dochází k výraznému omezení člověka ve všech oblastech jeho života. Lidé s poruchou těchto funkcí mívají problém např. se zahájením činnosti, naplánováním jednotlivých kroků, nebo nejsou schopni činnost správně a efektivně dokončit. Exekutivní funkce jsou lokalizačně spojovány především s oblastí frontálních laloků a při jejich poškození se projevuje exekutivní deficit. Klinicky se postižení exekutivních funkcí projevuje velmi různorodě. Míra a tíže postižení závisí na moha faktorech, jako je např. etiologie získaného poškození mozku, jeho lokalizace či vzdělání pacienta.
Cílem bakalářské práce je jednosměrný překlad testu „Weekly Calendar Planning Activity“ z anglického do českého jazyka a jeho následné ověření v praxi u vybraných pacientů se získaným poškozením mozku. Jedná se o tzv. výkonový test, který hodnotí exekutivní funkce pomocí aktivity (vyplňování kalendáře). V praktické části je popsán proces překladu a jeho úskalí, přizpůsobení českému prostředí včetně tří kazuistik pacientů, na kterých byl test vyzkoušen. Teoretická část BP popisuje exekutivní funkce a možnosti jejich hodnocení, popis frontálních laloků a projevy jednotlivých lézí, druhy získaného poškození mozku a stručné představení testu Weekly Calendar Planning Activity.
Hlavním výstupem práce je jednosměrný překlad testu Weekly Calendar Planning Activity. Na základě vlastních zkušeností i informací z dostupných studií mohu konstatovat, že test WCPA jako velmi vhodným nástrojem k hodnocení exekutivních funkcí. Poskytuje mnoho relevantních informací a je velmi dobře využitelný nejen u pacientů se získaným poškození mozku, ale v širokém spektru diagnóz.
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce
Executive functions are absolutely essential for everyday life and when they are violated, a person is often severely limited in all areas of their life. People with a disorder of these functions tend to have problems, for example with starting an activity and planning individual steps, or are unable to complete the activity correctly and efficiently. Executive functions are localized primarily in the area of the frontal lobes and when they are damaged, an executive deficit is manifested. Clinically, the impairment of executive functions manifests itself in very diverse ways. The degree and severity of the disability depends on many factors, such as the etiology of the acquired brain damage, its location or education of the patient.
The aim of this bachelor's thesis is the one-way translation of the "Weekly Calendar Planning Activity" test from English to Czech language and its subsequent verification in practice on selected patients with acquired brain damage. This is a so-called performance test that evaluates executive functions using an activity (filling in a calendar). The practical part describes the process of translation and its pitfalls, the adaptation to the Czech environment and includes three case studies of patients on whom the test was taken.
The theoretical part of the bachelor's thesis describes executive functions and their evaluation possibilities, description of frontal lobes and manifestations of individual lesions, types of acquired brain damage and a brief presentation of the Weekly Calendar Planning Activity test. The main output of the work is a one-way translation of the Weekly Calendar Planning Activity test. Based on my own experience and information from available studies, I can state that the WCPA test is a very suitable tool for evaluating executive functions. It provides a lot of relevant information and is very useful not only for patients after acquired brain damage, but in a wide range of diagnoses
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK