Dopad digitální distribuce hudby na strukturu skladeb a způsob jejich vydávání
Název práce v češtině: | Dopad digitální distribuce hudby na strukturu skladeb a způsob jejich vydávání |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | The impact of digital music distribution on the structure of songs and the way they are published |
Klíčová slova: | Distribuce, Digitální streamovací služby, Populární hudba, Hudební struktura, Refrén, Tempo, Stopáž, Propagace |
Klíčová slova anglicky: | Distribution, Digital streaming services, Popular music, Musical structure, Chorus, Tempo, Lenght, Promotion |
Akademický rok vypsání: | 2021/2022 |
Typ práce: | bakalářská práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra marketingové komunikace a public relations (23-KMKPR) |
Vedoucí / školitel: | Mgr. Tereza Ježková, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý![]() |
Datum přihlášení: | 28.03.2022 |
Datum zadání: | 28.03.2022 |
Datum a čas obhajoby: | 24.01.2024 09:00 |
Místo konání obhajoby: | Hollar, H011, Hollar - místn. č. 011 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 02.01.2024 |
Datum proběhlé obhajoby: | 24.01.2024 |
Oponenti: | doc. PhDr. Jan Halada, CSc. |
Seznam odborné literatury |
Bibliografie:
1. Singh, Meera. Marketing Mix of 4P's for Competetive Advantage. IOSR Journal of Business and Management. 6, 2012, Sv. 3. 2. Muhammad Yusuf, Nuuridha Matiin. Analysis of the Effect of the Marketing Mix on Puchasing Decisions. International Journal of Economics and Management. 2022, Sv. 1, 3. 3. Zdenko Segetlija, Josip Mesarić, Davor Dujak. Importance of distribution channels-marketing channels-for national economy. 22nd CROMAR Congress : autor neznámý, 2011. s. 788. 4. Indeed Editorial Team. Indeed. [Online] Physical Stores vs. Online Stores: What's the Difference?, 4. březen 2023. [Citace: 15. 12 2023.] https://www.indeed.com/career-advice/career-development/physical-stores-vs-online-stores. 5. Išoraité, Margarita. Marketing mix theoretical aspects. místo neznámé : International Journal of Research-Granthaalayah, 2016. 6. Rolnicki, Kenneth. Managing channels of distribution. místo neznámé : AMACOM, 1998. 9780814416037. 7. CoSchedule. Distribution Strategy: Strategizing Your “Place” In The Marketing Mix. CoSchedule Marketing Hub. [Online] 17. březen 2023. [Citace: 12. prosinec 2023.] https://coschedule.com/marketing/marketing-mix/distribution-strategy#what-is-distribution-strategy-. 8. Taylor, Timothy D. Music and Capitalism - A History of the Present. místo neznámé : The University of Chicago Press, 2015. 9780226312026. 9. Retro Manufacturing. Retro Manufacturing. The Decline of the Compact Disc . [Online] 18. květen 2018. [Citace: 8. září 23.] https://www.retromanufacturing.com/blogs/news/the-decline-of-the-compact-disc. 10. Kernfeld, B. Pop Song Piracy. místo neznámé : University of Chicago Press, 2011. 9780226431840. 11. Kennedy, John. IFPI Digital Music Report 2010. Music how, when, where you want it. [Online] 2010. [Citace: 8. září 2023.] https://www.musikindustrie.de/fileadmin/bvmi/upload/06_Publikationen/DMR/ifpi_digital-music-report-2010.pdf. 12. Sinnreich, A. The Piracy Crusade. 2014. 9781613763186. 13. Pilker, H. Digital Music Distribution. místo neznámé : Routledge, 2017. 9781317201939. 14. Kennedy, John. IFPI. Digital music report. [Online] 2005. [Citace: 4. listopad 2023.] https://www.musikindustrie.de/fileadmin/bvmi/upload/06_Publikationen/DMR/ifpi_digital-music-report-2005.pdf. 15. Kuittinen, Tero. The Street. The Music Distribution Wars of '06. [Online] 2. říjen 2005. [Citace: 4. Listopad 2023.] https://www.thestreet.com/opinion/the-music-distribution-wars-of-06-10250729. 16. Jitka Vysekalová, Jiří Mikeš. Reklama. Praha : Grada Publishing a.s., 2018. 9788024758657. 17. Unterberger, Andrew. Billboard. 2013 Was the Year That… Streaming Officially Became Unignorable. [Online] 12. květen 2019. [Citace: 29. srpen 2023.] https://www.billboard.com/music/music-news/2013-year-of-streaming-8545169/. 18. Gitnux. Gitnux Market Data. The Most Surprising Digital Music Sales Statistics And Trends in 2023. [Online] [Citace: 8. září 2023.] https://blog.gitnux.com/digital-music-sales-statistics/. 19. Miroslav Karlíček, a kolektiv. Marketingová komunikace. Praha : Grada Publishing a. s., 2016. 978802475769. 20. Thomson, D. Hitmakeři. místo neznámé : Jan Melvil publishing, 2017. 9788075550262. 21. Pew Research Center. Pew Research Center. Mobile Fact Sheet. [Online] 2021. [Citace: 12. prosinec 2023.] https://www.pewresearch.org/internet/fact-sheet/mobile/. 22. Statista. Statista. Percentage of population using the internet in the United States from 2000 to 2023. [Online] 2023. [Citace: 15. prosinec 2023.] https://www.statista.com/statistics/209117/us-internet-penetration/. 23. Porter, Jon. The Verge. Streaming music report sheds light on battle between Spotify, Amazon, Apple, and Google / Spotify’s still way ahead. [Online] 20. leden 2022. [Citace: 8. září 2023.] https://www.theverge.com/2022/1/20/22892939/music-streaming-services-market-share-q2-2021-spotify-apple-amazon-tencent-youtube. 24. Tiushka, Nazar. Market Splash. 130+ Music Streaming Statistics: User Demographics, Industry Market, Revenue. [Online] září 2023. [Citace: 8. září 2023.] https://marketsplash.com/music-streaming-statistics/. 25. Atlanta Institute of Music. How to Hook a Listener in the first 30 Seconds of a Song | Music Tips. Atlanta Institute of Music. [Online] 18. 4 2020. [Citace: 8. září 2023.] https://www.aimm.edu/blog/hook-a-listener-in-the-first-30-seconds-of-a-song. 26. Frankland, Rebecca. medium. The Music Industry: the Shift From Physical to Digital. [Online] 18. březen 2020. [Citace: 7. září 2023.] https://medium.com/digital-society/the-music-industry-the-shift-from-physical-to-digital-3da510346f64. 27. Tauberg, Michael. Music is Getting Shorter. Medium. [Online] 27. 4 2018. [Citace: 25. 9 2023.] https://michaeltauberg.medium.com/music-and-our-attention-spans-are-getting-shorter-8be37b5c2d67. 28. Savage, Mark. Pop music is getting faster (and happier). BBC. [Online] 9. 7 2020. [Citace: 25. 9 2023.] https://www.bbc.com/news/entertainment-arts-53167325. 29. Gauvin, Hubert Léveillé. Drawing listener attention in popular music: Testing five musical features arising from the theory of attention economy. 3, 2017, 22. 30. Morris, Colin. Are Pop Lyrics Getting More Repetitive? The Pudding. [Online] květen 2017. [Citace: 25. 9 2023.] https://pudding.cool/2017/05/song-repetition/. 31. DittoMusic. Albums vs EPs vs Singles: A Guide to Releasing Music in 2023. Ditto Music. [Online] 23. 5 2024. [Citace: 15. prosinec 2023.] https://dittomusic.com/en/blog/albums-vs-eps-vs-singles-a-guide-to-releasing-music. 32. Prada, Mauricio Lizarazo. Pachamama Culture. Influence and Integration of American Popular Music. [Online] 6. prosinec 2006. [Citace: 6. prosinec 21.] https://www.pachamamaculture.com/post/influence-and-integration-of american-popular-music. 33. Pastukhov, Dimitry. Soundcharts Blog. Music Market Focus: Sizing Up the US Music. [Online] 17. březen 2022. [Citace: 6. prosinec 2021.] https://soundcharts.com/blog/us-music-market-overview. 34. Apple Music. Apple Music for Artists. Understand your analytics. [Online] [Citace: 6. prosinec 2021.] https://artists.apple.com/support/1105-understand-your-analytics. 35. Spotify. Spotify for Artists. Statistiky publika. [Online] [Citace: 6. prosince 2021.] https://artists.spotify.com/help/article/how-we-count-streams. 36. Cambridge Dictionary. [Online] [Citace: 6. prosinec 2021.] https://dictionary.cambridge.org/dictionary/english/chorus. 37. King, Ashley. The Most Popular Music Genre of 2020 Was Easily Hip Hop. Digital music news. [Online] 1. duben 2021. [Citace: 15. prosinec 2023.] https://www.digitalmusicnews.com/2021/04/01/youtube-music-top-hip-hop-songs/. 38. Ryan, Patrick. Rap overtakes rock as the most popular genre among music fans. Here's why. USA Today. [Online] 2018. [Citace: 15. prosinec 2023.] https://eu.usatoday.com/story/life/music/2018/01/03/rap-overtakes-rock-most-popular-genre-among-music-fans-heres-why/990873001/. 39. Ditto. How Much Does Spotify Pay Per Stream in 2023. Ditto Music. [Online] 12. prosinec 2023. [Citace: 15. prosinec 2023.] https://dittomusic.com/en/blog/how-much-does-spotify-pay-per-stream/. 40. Naxos. Naxos. About This Recording - The Johann Strauss (1825-1899). [Online] [Citace: 8. září 2023.] https://www.naxos.com/MainSite/BlurbsReviews/?itemcode=8.223244&catnum=223244&filetype=AboutThisRecording&language=English. 41. Willman, Chris. Music Streaming Hits Major Milestone as 100,000 Songs are Uploaded Daily to Spotify and Other DSPs. Variety. [Online] 2022. říjen 6. [Citace: 15. prosinec 2023.] https://variety.com/2022/music/news/new-songs-100000-being-released-every-day-dsps-1235395788/. |
Předběžná náplň práce |
Cílem práce je popsat možné dopady distribuce skladeb prostřednictvím streamovacích platforem, jako je např. Spotify, na struktury a charakteristiky hudebních děl a také na proměnu četnosti vydávání singlů ve srovnání s alby. Práce je rozdělena na teoretickou a praktickou část. Úlohou teoretické části je představení způsobů hudební distribuce v letech před a po vzrůstu popularity streamovacích platforem a poté představit možné dopady současného způsobu konzumace hudebního obsahu na populární díla. Praktické kapitoly práce kopírují teoretické časové dělení proměny hudební distribuce. Skladby v nich budou analyzovány po strukturní stránce (např. zdali v současné době bývají refrény v populární hudbě častěji umisťovány na začátek skladby s cílem udržet posluchačovu pozornost) za účelem nalezení korelace se současným způsobem konzumace hudebního obsahu, a autor bude na zkoumaném vzorku sledovat také proměny vzorce vydávání skladeb (např. zdali skladby vyšly jako součást alba/EP nebo jako single). |
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce |
The aim of the work is to describe the possible effects of the distribution of songs through streaming platforms such as Spotify on the structures and characteristics of musical works, as well as on the change in the frequency of single releases compared to albums. The work is divided into a theoretical and a practical part. The task of the theoretical part is to present the methods of music distribution in the years before and after the rise in popularity of streaming platforms, and then to present the possible effects of the current way of consuming music content on popular works. The practical chapters of the work copy the theoretical time division of the change in music distribution. The compositions in them will be analyzed from a structural point of view (e.g. whether choruses in popular music nowadays are more often placed at the beginning of the composition in order to keep the listener's attention) in order to find a correlation with the current way of consuming musical content, and the author will also observe on the studied sample changes in track release patterns (e.g. whether tracks were released as part of an album/EP or as a single). |