Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 393)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Trenérem vytvářené motivační prostředí, výkonová motivace a psychický well-being u dospívajících fotbalistů
Název práce v češtině: Trenérem vytvářené motivační prostředí, výkonová motivace a psychický well-being u dospívajících fotbalistů
Název v anglickém jazyce: Coach-created motivational environment, achievement motivation and psychological well-being in adolescent football players
Klíčová slova: motivace|posilující koučink|angažovanost|psychická pohoda
Klíčová slova anglicky: motivation|empowering coaching|engagement|well-being
Akademický rok vypsání: 2021/2022
Typ práce: diplomová práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra psychologie (21-KPS)
Vedoucí / školitel: doc. Mgr. Jiří Mudrák, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 28.03.2022
Datum zadání: 28.03.2022
Schválení administrátorem: zatím neschvalováno
Datum potvrzení stud. oddělením: 15.06.2022
Datum a čas obhajoby: 06.09.2024 00:00
Datum odevzdání elektronické podoby:22.06.2024
Datum proběhlé obhajoby: 06.09.2024
Odevzdaná/finalizovaná: odevzdaná studentem a finalizovaná
Oponenti: Mgr. Martin Macháček
 
 
 
Zásady pro vypracování
Cílem práce je představit teoretický model vytváření vhodného motivačního prostředí u dospívajících sportovců a prozkoumat způsob vytváření tohoto prostředí v českých týmech výkonnostního mládežnického fotbalu.
V teoretické části budou představeny dvě, pro sportovní psychologii klíčové, teorie motivace, teorie výkonových cílů (achievement goal theory) a teorie sebeurčení (self-determination theory). Dále pak představíme koncept posilujícího či podporujícího koučinku (empowering coaching), který z těchto dvou teorií vychází. Přiblíženo bude také základní sportovně psychologické pojetí vztahu hráč-trenér.

Ve výzkumné části se práce konkrétně zaměří na výskyt různých typů trenérem vytvářeného motivačního prostředí u jednotlivých fotbalových týmů a souvislosti mezi tímto prostředím, diadickým vztahem hráč-trenér a sportovci subjektivně vnímaným stavem jejich motivace. Dále bude zkoumáno, jakým způsobem všechny tyto aspekty souvisí s celkovým psychickým well-being hráčů.
Výsledky výzkumu přinesou empirické důkazy o současném stavu motivačního prostředí, v němž probíhá rozvoj mladých fotbalistů v ČR a dále u této populace objasní vztah mezi přístupem trenéra a psychickým well-beingem jeho svěřenců, z čehož mohou vyplynout následné konkrétní praktické aplikace či minimálně vytvoření určitých doporučení pro kluby nebo jednotlivé týmy, jež se budou výzkumu účastnit. Dalším přínosem může být validizace použitých psychometrických nástrojů na české populaci.
Seznam odborné literatury
Álvarez, M.S., Balaguer, I., Castillo, I., Duda, J.L. (2009). Coach Autonomy Support and Quality of Sport Engagement in Young Soccer Players. Span. J. Psychol, 12, 138–148.

Appleton, P. R., Ntoumanis, N., Quested, E., Viladrich, C., & Duda, J. L. (2016). Initial validation of the coach-created Empowering and Disempowering Motivational Climate Questionnaire (EDMCQ-C). Psychology of Sport and Exercise, 22, 53-65.

Jowett, S., & Ntoumanis, N. (2004). The Coach-Athlete Relationship Questionnaire (CART-Q): development and initial validation. Scandinavian Journal of Medicine and Science in Sports, 14(4), 245-257.

Nicholls, J. G. (1989). The competitive ethos and democratic education. Harvard University Press.

Ntoumanis, N. (2001). Empirical links between achievement goal theory and self-determination theory in sport. Journal of sports sciences, 19(6), 397-409.

Riley, A. & Smith, A. (2011). Perceived coach-athlete and peer relationships of young athletes and self-determined motivation for sport. International journal of sport psychology, 42, 115-133.

Romero Carrasco, A. E., Campbell, R. Z., López, A. L., Poblete, I. L., & García-Mas, A. (2013). Autonomy, Coping Strategies and Psychological Well-Being in Young Professional Tennis Players. The Spanish Journal of Psychology, 16.

Ryan, R. M., & Deci, E. L. (2000b). Self-determination theory and the facilitation of intrinsic motivation, social development, and well-being. American Psychologist, 55, 68-78.

Schinke, R. J., McGannon, K. R., & Smith, B. (Eds.). (2016). Routledge international handbook of sport psychology. Routledge/Taylor & Francis Group.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK