Umění smiřovat
| Název práce v češtině: | Umění smiřovat |
|---|---|
| Název v anglickém jazyce: | The art of peace |
| Klíčová slova: | kooperativní učení, umění spolupráce, inkluzivní vzdělávání, výtvarná výchova, znevýhodněný žák |
| Klíčová slova anglicky: | cooperative learning, art of cooperation, inclusive education, art education, disadvantaged pupils |
| Akademický rok vypsání: | 2021/2022 |
| Typ práce: | diplomová práce |
| Jazyk práce: | čeština |
| Ústav: | Katedra výtvarné výchovy (41-KVV) |
| Vedoucí / školitel: | Mgr. Magdalena Novotná, Ph.D. |
| Řešitel: | skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
| Datum přihlášení: | 25.03.2022 |
| Datum zadání: | 25.03.2022 |
| Datum potvrzení stud. oddělením: | 12.04.2024 |
| Datum a čas obhajoby: | 22.05.2024 09:00 |
| Místo konání obhajoby: | M. Rettigové 4, Praha 1, R325B, 325B, sochařská dílna, 3. patro, vlevo, zadní trakt |
| Datum odevzdání elektronické podoby: | 21.04.2024 |
| Datum proběhlé obhajoby: | 22.05.2024 |
| Předmět: | Obhajoba diplomové práce (OSZD105VV) |
| Oponenti: | Mgr. Zuzana Fišerová, Ph.D. |
| Zásady pro vypracování |
| 1. Teoretická část práce zahrnuje procesy kolaborativního vzdělávání obecně, jako prostředek poznání a zprostředkování situace z jiného pohledu. Představí umělecké aktivity jako proces umožňující naplnit cíle inkluzivního a interkulturního vzdělávání.
2. Obsah diplomové práce je soustředěn na prostředí české základní školy, konkrétně na znevýhodněného žáka (OMJ, SPU) v třídní komunitě. Didaktická část se věnuje metodám výuky podporující vzájemnou spolupráci s učitelem i mezi žáky, jak je lze použití ve výtvarné výchově jako prostředek k překonávání bariér. 3. Praktická část a výzkum jsou založeny na práci s kazuistikami, praktickém ověření a kritickém zhodnocení vybraných metod kolaborativního vzdělávání. |
| Seznam odborné literatury |
| Hay, I., Novotná, M., Fulková, M. (2021) Cut for New Times: Teaching at the School for the Deaf: A detailed protocol Draft and Specific Requirements for Field Note Observation and Data Collection. Assessment Methods. In Kárpáti, A., Sarantou, M. (ed.) Arts-based social interventions: First results of the AMASS testbed. University of Lapland, Faculty of Art and Design.
Iezaki, M. Novotná, M. (2022) Reconciling the Other: Travelling objects & collaborative teaching. Journal of Elementary Education 15 (1). Petty, G. (2013) Moderní vyučování. Praha: Portál. Karpati, A. et al.(2017) Collaboration in Visual Culture Learning Communities: Towards a Synergy of Individual and Collective Creative Practice [online]. Dostupné z: https://onlinelibrary.wiley.com/doi/full/10.1111/jade.12099 Kasíková, H. (2010) Kooperativní učení, kooperativní škola. Praha: Portál. Kolektiv autorů. (2002) Interkulturní vzdělávání – příručka nejen pro středoškolské pedagogy. Praha: Člověk v tísni. Kostelecká, Y. et al. (2019) Žáci – cizinci ve školní třídě. Praha: Univerzita Karlova, pedagogická fakulta. McLellan, R. et al. (2012) The Impact of Creative Partnerships on the Wellbeing of Children and Young People. University of Cambridge, Faculty if Education. Murphy, Robert. (2008) Úvod do kulturní a sociální antropologie. Praha: Slon. Novotná, M., Schreiberová, D.: (2021) Přes zeď slov. Through the Wall of Words, Výtvarná výchova 3–4, (61), s. 6–23. Šobáňová, P. et. al. (2020) Tvoříme společně.Olomouc: Univerzita Palackého. Zálešák, J. (2011) Umění spolupráce. Praha: AVU, Brno: MU 2011. Publications of AMASS project. [online]. Dostupné z: https://amassproject.weebly.com/publications.html |
| Předběžná náplň práce |
| Diplomová práce se zabývá otázkou, zda a jak mohou vést umělecké aktivity k propojení jednotlivců a sociálních skupin, k vzájemnému pochopení a porozumění. Teoretická část práce přibližuje umění jako komunikační prostředek a zdroj poznání vytvářející prostor pro spolupráci a překonávání bariér. Na příkladech vybraných projektů současného umění demonstruje rozmanité postupy. V didaktické části jsou prozkoumány přístupy kolaborativní pedagogiky (peer teaching a peer learning), které jsou prakticky rozvinuty v rámci výuky výtvarné výchovy. Praktická část se soustředí na znevýhodněné žáky v třídní komunitě české veřejné školy. Výzkum v diplomové práci je založen na kazuistikách, na praktickém ověření a kritickém zhodnocení vybraných metod a forem kooperativní pedagogiky.
|
| Předběžná náplň práce v anglickém jazyce |
| The diploma thesis deals with the question of whether and how artistic activities can lead to the connection of individuals and social groups, to understand and comprehend to each other. The theoretical part of the work brings closer the art as a means of communication and a source of knowledge that creates space for cooperation and overcoming barriers. There are demonstrated various approaches on the examples of selected contemporary art projects. The didactic part examines the approaches of collaborative pedagogy (peer teaching and peer learning), which are practically developed in art education. The practical part is focused on disadvantaged students in the class community of the Czech public school. The research in the diploma thesis is based on case studies, on practical verification and critical evaluation of selected methods and forms of cooperative pedagogy. |
- zadáno a potvrzeno stud. odd.