Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 390)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Resilience u žáků středních škol
Název práce v češtině: Resilience u žáků středních škol
Název v anglickém jazyce: Resilience of secondary school students
Klíčová slova: Resilience, psychická odolnost, sociální zdroje, stresogenní situace, adolescence, CYRM dotazník.
Klíčová slova anglicky: Resilience, psychological resistance, social resources, stressful situations, adolescence, CYRM questionnaire.
Akademický rok vypsání: 2021/2022
Typ práce: bakalářská práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: HTF - Katedra učitelství (28-08)
Vedoucí / školitel: doc. Pavlína Janošová, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 15.03.2022
Datum zadání: 15.03.2022
Datum potvrzení stud. oddělením: 15.03.2022
Datum a čas obhajoby: 19.09.2023 09:00
Datum odevzdání elektronické podoby:05.08.2023
Datum proběhlé obhajoby: 19.09.2023
Oponenti: Mgr. Hana Syslová
 
 
 
Zásady pro vypracování
Práce je vypracovaná v souladu s požadavky fakulty a s etickými zásadami vedení výzkumu. Baklařská práce sestává z teoretické části a dále z části praktické. Ta stojí na kvantitativním a kvalitativním výzkumu realizovaném s pomocí CYRM dotazníků a dotazníků s otevřenými otázkami. Cílém této baklařské práce je popsat co je to resilience, sociální zdroje resilience, resilienci u adolescentů a zjisti jaké sociální zdroje mají studenti středních škol.
Teoretická část:
- Definuje, co je to resilience.
- Věnuje se resilienci u adolescentů.

Praktická část:
- Popisuje konkrétní výzkum a jeho metodologii.
- Interpretuje výsledky¨.
- Shrnuje a propojuje s teorií.
Seznam odborné literatury
Antonucci, T. C. Akiyama, H. Social networks in adult life and a preliminary examination of the convoy model.Journal of Gerontology: Psychological Sciences[online], 1995, 50(5): s311-s320.[cit. 2023-07-19]. Dostupné z: https://www.researchgate.net/publication/19536742_Social_Networks_in_Adult_Life_and_a_Preliminary_Examination_of_the_Convoy_Model

Blatný, M., Polišenská, V., Balaštíková, V., Hrdlička, M. (2005). Problematika rizikového chování vývoje dětí a dospívajících: hlavní témata a implikace pro další výzkum.Československá psychologie. 49, 6, 524-539.

Eccles, J. S., & Harold, R. D. Family involvement in children's and adolescents' schooling. In A. Booth & J. F. Dunn (Eds.), Family-school links: How do they affect educational outcomes? [online] 1996, s3-s34. Lawrence Erlbaum Associates [cit. 2023-07-19] Dostupné z:
http://education-webfiles.s3-website-us-west-2.amazonaws.com/arp/garp/articles/eccles96i.pdf

Höltg, J. Theron, L. Ungar, M. A multisystemic perspective on the temporal interplay between adolescent depression and resilience-supporting individual and social resources.
Journal of Affective Disorders[online], 2022, s297 [cit. 2023-07-19]. Dostupné z: https://doi.org/10.1016/j.jad.2021.10.030.

Hošek, V. (2003).Psychologie odolnosti. Praha: Karolinum.

Jefferies, P., McGarrigle, L., & Ungar, M. The CYRM-R: a Rasch-validated revision of the Child and Youth Resilience Measure.Journal of Evidence-Informed Social Work[online] 2018, 1-24. [cit. 2023-07-19]. Dostupné z: https://doi.org/10.1080/23761407.2018.154840
Vágnerová, M. (2005).Vývojová psychologie I. Dětství a dospívání. Praha: Karolinum.

Kebza, V. Šolcová, I. (2008). Hlavní koncepce psychické odolnosti.Československá psychologie, 52, 1, 1-19.

Kobasa, S. C. (1979). Stressful life events, personality, and health: an inquiry into hardiness.Journal of personality and social psychology, 37(1), s1-s11

Křivohlavý, J. (1994).Jak zvládat stres. Praha: Grada avicenum.

Křivohlavý, J. (1994). Psychologie zdraví.Československá psychologie. Str. 312

Křivohlavý, J. (2001)Psychologie zdraví. Praha: Portál.

Křivohlavý, J. (2004).Pozitivní psychologie.Praha: Portal.

Macek, P. (1999).Adolescence – Psychologické a sociální charakteristiky dospívajících. Praha: Portál.

Marks, H. M. Student engagement in instructional activity: Patterns in the elementary, middle, and high school years.American Educational Research Journal[online], 2000, 37(1), s153-s184.
Dostupné z:https://sci-hub.se/10.3102/00028312037001153

Olsson, C. Bond, L. Burns. M, Vella-Brrodrick, D. Sawyer, S. Adolescent resilience: a concept analysis.Journal of Adolescence[online]. 2003, 26: 1-11. [cit. 2023-07-19]. Dostupné z:https://doi.org/10.1016/S0140-1971(02)00118-5.

Oshio, A. Taku, K. Hirano, M. Saeed, H. Resilience and Big Five personality traits: A meta-analysis,Personality and Individual Differences[online], 2018, 127, s54-s60. Dostupné z:https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0191886918300576#fn0005

Salimpoor, V. Benvoy, M. Larcher, K. Dagher, A., & Zatorre, R. J. Anatomically distinct dopamine release during anticipation and experience of peak emotion to music.Nature Neuroscience[online]. 2011,14(2), 257-262. [cit. 2023-07-19]. Dostupné z: https://www.nature.com/articles/nn.2726

Šolcová, I., Kebza, V. (1999). Sociální opora jako významný protektivní faktor.Československá psychologie. 1, 17.

Šolcová, I.(2007).Některé psychofyziologické souvislosti resilience. Praha: Psychologický ústav AV ČR.

Šolcová, I. (2009).Vývoj resilience v dětství a dospělosti.Praha: Grada.

Švaříček, R. Šeďová, K. (2014).Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Vyd. 2. Praha: Portál.

Tamres, L. K., Janicki, D.,Helgeson, V. S. Sex differences in coping behavior: A meta-analytic review and an examination of relative coping.Personality and Social Psychology Review[online], 2002, 6(1), s2-s30.[cit. 2023-07-19]. Dostupné z: https://citeseerx.ist.psu.edu/document?repid=rep1&type=pdf&doi=6d25057171514d639ed8703409d35290fb0fd283

Uzun, M. Kara, Ö. Şirin, M. Kaymaz, N. Examination of relationship factors between psychological resilience and social support in adolescent obesity.Archives de Pédiatrie[online], 2023, 30: s277-s282. [cit. 2023-07-19]. Dostupné z: https://doi.org/10.1016/j.arcped.2023.02.008

Vágnerová, M. (2005).Vývojová psychologie I. Dětství a dospívání. Praha: Karolinum.

Yamamoto, T. Nishinaka, H. Matsumoto, Y. Relationship between resilience, anxiety, and social support resources among Japanese elementary school students.Social Sciences & Humanities Open[online].2023, 7 [cit. 2023-07-19]. Dostupné z: https://doi.org/10.1016/j.ssaho.2023.100458.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK