Deutsche Jugendsprache der Gegenwart anhand der Jugendzeitschriften ,,Bravo“ und ,,Cool“. Eine sprachwissenschaftliche Untersuchung
Název práce v jazyce práce (němčina): | Deutsche Jugendsprache der Gegenwart anhand der Jugendzeitschriften ,,Bravo“ und ,,Cool“. Eine sprachwissenschaftliche Untersuchung |
---|---|
Název práce v češtině: | Současná německá mluva mládeže na základě časopisů pro mladistvé ,,Bravo“ a ,,Cool“. Jazykovědný výzkum |
Název v anglickém jazyce: | Contemporary German Youth Language Based on the Youth Magazines "Bravo" and "Cool". A Linguistic Study |
Klíčová slova: | sociolingvistika, jazykové variety, německá mluva mládeže, časopisy pro mládež, denglisch |
Klíčová slova anglicky: | sociolinguistics, variety linguistics, German youth language, teen magazines, Denglisch |
Akademický rok vypsání: | 2021/2022 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | němčina |
Ústav: | Katedra germanistiky (41-KG) |
Vedoucí / školitel: | doc. Dr. phil. PhDr. Dalibor Zeman, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý![]() |
Datum přihlášení: | 14.03.2022 |
Datum zadání: | 15.03.2022 |
Datum a čas obhajoby: | 06.09.2023 12:30 |
Místo konání obhajoby: | Celetná 13, Praha 1 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 10.07.2023 |
Datum proběhlé obhajoby: | 06.09.2023 |
Předmět: | Obhajoba diplomové práce (OSZD105NJ) |
Oponenti: | PhDr. Ing. Jindra Broukalová, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
Tato diplomová práce zkoumá lingvistickou výstavbu řeči mládeže v nejčtenějších časopisech pro mladistvé ,,Bravo“ a ,,Cool“. Cílem této práce je stanovit, jakými jazykovými a stylistickými prostředky je vymezena řeč mladých. V popředí analýzy, jež se snaží pomocí sociolingvistického základu zakotveného v teorii jazykových variet vymezit rozdíly a podobnosti mezi německou a rakouskou řečí mládeže, stojí stále rostoucí fenomén kombinování němčiny s angličtinou, tedy ,,Denglisch”. |
Seznam odborné literatury |
AMMON, Ulrich. Die deutsche Sprache in Deutschland, Österreich und der Schweiz: Das Problem der nationalen Varietäten. Berlin; New York: De Gruyter, 1995. ISBN 978-3110147537. ANDROUTSOPOULOS, Jannis. Deutsche Jugendsprache. Untersuchungen zu ihren Strukturen und Funktionen. Frankfurt a.M.: Peter Lang, 1998, 684 S. ISBN 3-631-33866-X. DITTMAR, Norbert. Soziolinguistik. Heidelberg: Groos, 1996, 52 S. ISBN 3-87276-753-4. EICHINGER, Ludwig. Sprachwissenschaft im Fokus: Positionsbestimmungen und Perspektiven. Berlin; New York: De Gruyter, 2015, 420 S. ISBN 978-3-11-035881-0. FELDER, Ekkehard. Einführung in die Varietätenlinguistik. Darmstadt: WBG Academic, 2016. 176 S. ISBN 978-3-534-26796-5. HERMAND, Jost. Von Teutsch zu Denglisch: Stationen deutscher Sprachgeschichte. Wien: Böhlau Verlag, 2019, 237 S. ISBN 3-412-51272-9. KESSEL, Katja und Sandra REIMANN. Basiswissen deutsche Gegenwartssprache. Tübingen: Francke, 2012, 282 S. ISBN 978-3-8252-3692-2. NEULAND, Eva. Jugendsprache. Tübingen: A. Francke Verlag, 2018, 274 S. ISBN 978-3-8252-4924-3. SPIEGEL, Carmen und Daniel GYSIN. Jugendsprache in Schule, Medien und Alltag. Frankfurt am Main: Peter Lang GmbH, 2016, 410 S. ISBN 9783631657065. STICKEL, Gerhard. Neues und Fremdes im deutschen Wortschatz: Aktueller lexikalischer Wandel. Berlin; New York: De Gruyter, 2001, 396 S. ISBN 3-11-017102-3. |
Předběžná náplň práce |
Tato diplomová práce zkoumá lingvistickou výstavbu řeči mládeže v nejčtenějších časopisech pro mladistvé ,,Bravo“ a ,,Cool“. Cílem této práce je stanovit, jakými jazykovými a stylistickými prostředky je vymezena řeč mladých. V popředí analýzy, jež se snaží pomocí sociolingvistického základu zakotveného v teorii jazykových variet vymezit rozdíly a podobnosti mezi německou a rakouskou řečí mládeže, stojí stále rostoucí fenomén kombinování němčiny s angličtinou, tedy ,,Denglisch”.
Úvod 1. Sociolingvistika 1.1. Mikro- a makrosociolingvistika 1.2. Jazyková sociologie 1.3. Lingvistika variet 2. Současný německý jazyk 2.1. Jazykové a stylistické tendence 2.2. Denglisch jako nový jazykový fenomén 3. Řeč mládeže jako jazyková varieta 3.1. Co je řeč mládeže? 3.2. Funkce 3.3. Znaky a jazykové zvláštnosti 4. Masmédia 4.1. Dělení masmédií 4.2. Časopisy pro vybrané skupiny 4.2.1. Časopisy pro mládež 5. Zkoumání časopisu pro mládež ,,Bravo“ 5.1. Druhy textů 5.2. Znaky 5.2.1. Slovní druhy charakteristické pro mládež 5.2.2. Slovotvorba charakteristická pro mládež 5.2.3. Slovní zásoba charakteristická pro mládež 5.2.4. Syntax charakteristická pro mládež 5.2.5. Styl charakteristický pro mládež 6. Zkoumání časopisu pro mládež ,,Cool“ 6.1. Druhy textů 6.2. Znaky 6.2.1. Slovní druhy charakteristické pro mládež 6.2.2. Slovotvorba charakteristická pro mládež 6.2.3. Slovní zásoba charakteristická pro mládež 6.2.4. Syntax charakteristická pro mládež 6.2.5. Styl charakteristický pro mládež 7. Vyhodnocení Závěr Resumé Seznam literatury Přílohy |
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce |
This diploma thesis examines the linguistic construction of the youth language in the most widely read teenage magazines "Bravo" and "Cool". The aim of this work is to determine what linguistic and stylistic means define the speech of young people. In the foreground of the analysis, which seeks to define the differences and similarities between the German and Austrian youth languages using a sociolinguistic basis rooted in the theory of language varieties, is the ever-growing phenomenon of combining German with English, i.e. "Denglisch".
Introduction 1. Sociolinguistics 1.1. Micro and Macro Sociolinguistics 1.2. Language Sociology 1.3. Variety Linguistics 2. Contemporary German 2.1. Language and Stylistic Tendencies 2.2. Denglisch as a New Language Phenomenon 3. Youth Language as a Language Variety 3.1. What is the Youth Language? 3.2. Function 3.3. Characteristics and Language Curiosities 4. Mass Media 4.1. Types of Mass Media 4.2. Special Interest Magazines 4.2.1. Youth Magazines 5. Research of the Youth Magazine “Bravo” 5.1. Text types 5.2. Characteristics 5.2.1. Typical Youth Word Classes 5.2.2. Typical Youth Word-formation 5.2.3. Typical Youth Vocabulary 5.2.4. Typical Youth Syntax 5.2.5. Typical Youth Style 6. Research of the Youth magazine “Cool” 6.1. Characteristics 6.1.1. Typical Youth Word Classes 6.1.2. Typical Youth Word-formation 6.1.3. Typical Youth Vocabulary 6.1.4. Typical Youth Syntax 6.1.5. Typical Youth Style 7. Evaluation Conclusions Resumé Bibliography Appendix |