Možnosti rozvoje informatického myšlení u žáků 5. třídy s využitím prostředí Scratch
Název práce v češtině: | Možnosti rozvoje informatického myšlení u žáků 5. třídy s využitím prostředí Scratch |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Possibilities of developing computational thinking of 5th grade pupils using Scratch |
Klíčová slova: | Informatické myšlení, Scratch, programování, výukové materiály, 5. třída ZŠ, soubor úloh |
Klíčová slova anglicky: | Computational thinking, Scratch, programming, educational materials, 5th grade, set of tasks |
Akademický rok vypsání: | 2021/2022 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra informačních technologií a technické výchovy (41-KITTV) |
Vedoucí / školitel: | PhDr. Petra Vaňková, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý![]() |
Datum přihlášení: | 10.03.2022 |
Datum zadání: | 10.03.2022 |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 11.04.2024 |
Datum a čas obhajoby: | 09.09.2024 09:00 |
Místo konání obhajoby: | M. Rettigové 4, Praha 1, R013B, 013B, Zelená učebna, přízemí, KITTV |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 10.07.2024 |
Datum proběhlé obhajoby: | 09.09.2024 |
Předmět: | Obhajoba diplomové práce (OSZD005) |
Oponenti: | PhDr. Jiří Štípek, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
- Na základě prostudovaných informačních zdrojů zmapujte problematiku informatického myšlení se zaměřením na základní koncepty.
- Analyzujte možnosti rozvoje informatického myšlení pro konkrétní cílovou skupinu při respektování revize RVP ZV v oboru Informatika. - Navrhněte ucelený soubor aktivit a úloh (komplexní model) pro vybranou cílovou skupinu. Součástí tohoto souboru bude i metodika práce a objasnění způsobu rozvoje informatického myšlení. - Realizujte výzkumné šetření, ve kterém ověříte vytvořený model a vypracované metodické pokyny. Na základě zjištěných skutečností následně model dle nutnosti modifikujte do výsledné podoby. - Výsledky své práce shrňte formou doporučení pro další praxi. |
Seznam odborné literatury |
Při řešení budou využívány primární a sekundárních informačních zdroje, včetně elektronických, dle tematické orientace práce. |
Předběžná náplň práce |
Tato práce se orientuje na rozvoj informatického myšlení u žáků 5. třídy a konkrétně řeší přímo základní koncepty: dekompozice, vzory a sekvence, abstrakce a vytváření algoritmů. Cílem práce je tedy analyzovat informatické myšlení jak z hlediska základních konceptů, tak i se zaměřením na konkrétní cílovou skupinu a jako prostředek využít programovací prostředí Scratch. V rámci práce vznikne ucelený soubor na sebe navazujících aktivit a úloh se zvyšující se obtížností, které respektují a rozvíjí základní koncepty informatické myšlení.
Předpokládaná struktura práce: úvod – cíle práce a využívané výzkumné metody – teoretická a terminologická východiska se zaměřením na informatické myšlení a jeho základní koncepty – vytvoření aktivit, úloh a metodických podkladů – příprava a realizace ověření vzniklého modelu – zpracování a analýza získaných dat a následná úprava úloh, aktivit, popř. metodických podkladů – shrnutí zjištění – závěr – seznam použitých informačních zdrojů - přílohy |