Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 390)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Možnosti rozvoje informatického myšlení u žáků 5. třídy s využitím prostředí Scratch
Název práce v češtině: Možnosti rozvoje informatického myšlení u žáků 5. třídy s využitím prostředí Scratch
Název v anglickém jazyce: Possibilities of developing computational thinking of 5th grade pupils using Scratch
Klíčová slova: Informatické myšlení, Scratch, programování, výukové materiály, 5. třída ZŠ, soubor úloh
Klíčová slova anglicky: Computational thinking, Scratch, programming, educational materials, 5th grade, set of tasks
Akademický rok vypsání: 2021/2022
Typ práce: diplomová práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra informačních technologií a technické výchovy (41-KITTV)
Vedoucí / školitel: PhDr. Petra Vaňková, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 10.03.2022
Datum zadání: 10.03.2022
Datum potvrzení stud. oddělením: 11.04.2024
Datum a čas obhajoby: 09.09.2024 09:00
Místo konání obhajoby: M. Rettigové 4, Praha 1, R013B, 013B, Zelená učebna, přízemí, KITTV
Datum odevzdání elektronické podoby:10.07.2024
Datum proběhlé obhajoby: 09.09.2024
Předmět: Obhajoba diplomové práce (OSZD005)
Oponenti: PhDr. Jiří Štípek, Ph.D.
 
 
 
Zásady pro vypracování
- Na základě prostudovaných informačních zdrojů zmapujte problematiku informatického myšlení se zaměřením na základní koncepty.
- Analyzujte možnosti rozvoje informatického myšlení pro konkrétní cílovou skupinu při respektování revize RVP ZV v oboru Informatika.
- Navrhněte ucelený soubor aktivit a úloh (komplexní model) pro vybranou cílovou skupinu. Součástí tohoto souboru bude i metodika práce a objasnění způsobu rozvoje informatického myšlení.
- Realizujte výzkumné šetření, ve kterém ověříte vytvořený model a vypracované metodické pokyny. Na základě zjištěných skutečností následně model dle nutnosti modifikujte do výsledné podoby.
- Výsledky své práce shrňte formou doporučení pro další praxi.
Seznam odborné literatury
Při řešení budou využívány primární a sekundárních informačních zdroje, včetně elektronických, dle tematické orientace práce.
Předběžná náplň práce
Tato práce se orientuje na rozvoj informatického myšlení u žáků 5. třídy a konkrétně řeší přímo základní koncepty: dekompozice, vzory a sekvence, abstrakce a vytváření algoritmů. Cílem práce je tedy analyzovat informatické myšlení jak z hlediska základních konceptů, tak i se zaměřením na konkrétní cílovou skupinu a jako prostředek využít programovací prostředí Scratch. V rámci práce vznikne ucelený soubor na sebe navazujících aktivit a úloh se zvyšující se obtížností, které respektují a rozvíjí základní koncepty informatické myšlení.

Předpokládaná struktura práce: úvod – cíle práce a využívané výzkumné metody – teoretická a terminologická východiska se zaměřením na informatické myšlení a jeho základní koncepty – vytvoření aktivit, úloh a metodických podkladů – příprava a realizace ověření vzniklého modelu – zpracování a analýza získaných dat a následná úprava úloh, aktivit, popř. metodických podkladů – shrnutí zjištění – závěr – seznam použitých informačních zdrojů - přílohy
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK