Frazeologie u dospívajících mluvčích: porozumění a aktivní užívání
Název práce v češtině: | Frazeologie u dospívajících mluvčích: porozumění a aktivní užívání |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Idioms in adolescent speakers: comprehension and active usage |
Klíčová slova: | čeština|frazeologie|dospívající|porozumění|úzus |
Klíčová slova anglicky: | Czech|idioms|adolescents|comprehension|usage |
Akademický rok vypsání: | 2021/2022 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Ústav českého jazyka a teorie komunikace (21-UCJTK) |
Vedoucí / školitel: | doc. PhDr. Lucie Saicová Římalová, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
Datum přihlášení: | 09.03.2022 |
Datum zadání: | 13.04.2022 |
Schválení administrátorem: | zatím neschvalováno |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 21.04.2022 |
Datum a čas obhajoby: | 17.06.2024 08:45 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 28.04.2024 |
Datum proběhlé obhajoby: | 17.06.2024 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná studentem a finalizovaná |
Oponenti: | doc. PhDr. Ivana Bozděchová, CSc. |
Zásady pro vypracování |
Diplomová práce se zaměří na otázku, jak současní dospívající mluvčí rozumějí vybrané frazeologii a zda, popř. jak ji aktivně užívají. Jádrem výzkumu bude analýza audionahrávek komunikace studentů gymnázia, popř. žáků v posledních třídách základní školy (ve věku cca 14–16 let) při skupinové práci s pracovními listy, které budou zaměřeny na porozumění vybraným frazémům a na jejich aktivní užívání, a také analýza výsledků získaných pomocí těchto pracovních listů. Postup práce: 1. Prostudovat relevantní odbornou literaturu, zejména k frazeologii a idiomatice, k jazyku a komunikaci dané věkové skupiny (včetně dosavadních výzkumům týkajících se frazeologie u dané věkové skupiny), k otázce postavení frazeologie ve výuce a k použitým výzkumným metodám. 2. Navázat kontakt se školou, v níž výzkum proběhne, a jejím prostřednictvím s rodiči studentů, kteří se do výzkumu zapojí. Připravit texty informovaných souhlasů pro vedení školy, vyučující a pro rodiče; informované souhlasy získat. 3. Promyslet průběh výzkumu a připravit pracovní listy pro skupinovou práci. 4. Výzkum realizovat. Skupinovou práci studentů nahrát. Shromáždit vypracované pracovní listy. Materiály připravit vhodným způsobem k analýze (nahrávky nebo jejich relevantní části vhodným způsobem přepsat). 5. Získané materiály analyzovat. Zaměřit se na to, kterým frazémům studenti rozumějí (popř. jak) a kterým nikoli, které frazémy a jakým způsobem používají, zda a jak o daných frazémech při skupinové práci komunikují, popř. jaké názory ve vztahu k frazeologii vyjadřují. 6. Vyvodit závěry. Výsledky usouvztažnit s poznatky odborné literatury. Neopomenout diskusi k provedenému výzkumu. |
Seznam odborné literatury |
Základní literatura ČECHOVÁ, M. Život s češtinou: nomen omen: Češka – češtinářka – Čechová. Praha: Academia, 2017. (relevantní části) ČECHOVÁ, M. Řeč o řeči. Praha: Academia, 2012. (relevantní části, zejm. o frazeologii) ČECHOVÁ, M. – KARHANOVÁ, K. K recepci kulturních frazémů v současné komunikaci. Naše řeč. 1995, roč. 78, 3, s. 138-144. ČERMÁK, F. Slovník české frazeologie a idiomatiky 1–5. ČERMÁK, F. Frazeologie a idiomatika česká a obecná: Czech and general phraseology. Praha: Karolinum, 2007. (relevantní části) GAVORA, P. Úvod do pedagogického výzkumu. Brno: Paido, 2010. ¨ HENDL, J. Kvalitativní výzkum: Základní teorie, metody a aplikace. 4. vyd.. Praha: Portál, 2016. (nebo jiné vydání; relevantní části) JANOVEC, L. (ed). Svět v obrazech a ve frazeologii: World in pictures and in phraseology. [Praha]: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2017. (relevantní části) SKUTIL, M. – HENDL, J. Základy pedagogicko-psychologického výzkumu pro studenty učitelství. Praha: Portál, 2011. VÁGNEROVÁ, M. – LISÁ, L. Vývojová psychologie: Dětství a dospívání. Praha: Karolinum, 2021. (popř. jiné vydání nebo i jiná vhodná příručka vývojové psychologie) Kvalifikační práce, časopisecké a sborníkové studie, hesla z lingvistických encyklopedií (např. NESČ czechency.org) související s tématem. |