Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 390)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Možnosti využití Feldenkraisovy metody v ergoterapii
Název práce v češtině: Možnosti využití Feldenkraisovy metody v ergoterapii
Název v anglickém jazyce: Use of the Feldenkrais Method in the occupational therapy
Klíčová slova: ergoterapie, Feldenkraisova metoda (Feldenkrais), sebeuvědomění, kvalita života
Klíčová slova anglicky: occupational therapy, Feldenkrais method (Feldenkrais), self-awareness, quality of life
Akademický rok vypsání: 2021/2022
Typ práce: bakalářská práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Klinika rehabilitačního lékařství 1. LF UK a VFN (11-00640)
Vedoucí / školitel: MUDr. Bc. Petra Sládková, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno vedoucím/školitelem
Datum přihlášení: 03.03.2022
Datum zadání: 28.04.2023
Datum a čas obhajoby: 13.06.2023 09:00
Datum odevzdání elektronické podoby:02.05.2023
Datum proběhlé obhajoby: 13.06.2023
Předmět: Obhajoba bakalářské práce (B01225)
Oponenti: MUDr. Sylva Klimošová
 
 
 
Předběžná náplň práce
Při intervenci Feldenkraisovou metodou (FM) dochází pomocí uvědomění si těla a pohybu k navození procesu aktivního učení, který je zaměřen na dosažení funkční nezávislosti a požadované úrovně kvality života jedince. Totéž je i v zájmu ergoterapie, jež se věnuje právě otázkám soběstačnosti a schopnosti účastnit se činností smysluplných pro daného jedince. FM má široké spektrum využití, je možné ji aplikovat u osob různého věku, s rozličnými typy a stádii onemocnění a lze ji označit za neinvazivní metodu neuromodulace. Doposud však nebylo v ČR zaznamenáno využití FM ergoterapeutem.
Cílem práce je zjistit, jak FM může pacientům pomoci z pohledu ergoterapie a odborně ji popsat skrze přehled a návrh vybraných prvků FM využitelných v ergoterapii a jejich aplikaci u heterogenní skupiny pacientů. Jedná se o kvalitativní výzkum založený na dobrovolné účasti čtyř diagnosticky odlišných probandů na osmi lekcích FM pod vedením certifikované lektorky a na opakovaném individuálně zaměřeném ergoterapeutickém hodnocení s využitím objektivních standardizovaných nástrojů (WHODAS 2.0, Box and Block Test) a subjektivního dotazníku. Dle výsledků hodnocení došlo u účastníků ke zlepšení kvality života a sebeuvědomění, zároveň pro ně participace na lekcích představovala smysluplnou aktivitu, v níž mají ambice pokračovat. V závěru vyplývá, že Feldenkraisova metoda či její prvky jsou využitelné v mnoha oblastech působení ergoterapie. Bylo by příhodné FM věnovat více pozornosti a prohloubit dosavadní zjištění.
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce
The Feldenkrais Method (FM) intervention uses body awareness and movement to induce a process of active learning aimed at achieving functional independence and a desired level of quality of life for the individual. The same is also the interest of occupational therapy, which focuses specifically on issues of self-sufficiency and the ability to participate in activities that are meaningful to the individual. FM has a wide range of applications, can be applied to people of different ages, with different types and stages of disability and can be described as a non-invasive method of neuromodulation. However, the use of FM by occupational therapists has not yet been recorded in the Czech Republic.
The aim of this thesis is to investigate how FM can help patients from the perspective of occupational therapy and to describe it professionally through a review and suggestion of selected FM elements useful in occupational therapy and their application in a heterogeneous group of patients. This is a qualitative research based on the voluntaryparticipation of four diagnostically different probands in eight FM sessions under the guidance of a certified practitioner and on a repeated individually focused occupational therapy assessment using objective standardized tools (WHODAS 2.0, Box and Block Test) and a subjective questionnaire. According to the results of the evaluation, the participants' quality of life and self-awareness improved, and at the same time their participation in the lessons represented a meaningful activity that they aspire to continue. The conclusion is that the Feldenkrais method or its elements are applicable in many areas of occupational therapy. It would be worthwhile to pay more attention to FM and to deepen the findings so far.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK