Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 390)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Trénink funkce ruky pacienta s roztroušenou sklerózou v domácím prostředí
Název práce v češtině: Trénink funkce ruky pacienta s roztroušenou sklerózou v domácím prostředí
Název v anglickém jazyce: Hand training in people with multiple sclerosis in home enviroment
Klíčová slova: roztroušená skleróza, trénink funkce ruky, ergoterapie
Klíčová slova anglicky: multiple sclerosis, hand function training, occupational therapy
Akademický rok vypsání: 2021/2022
Typ práce: bakalářská práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Klinika rehabilitačního lékařství 1. LF UK a VFN (11-00640)
Vedoucí / školitel: Mgr. et Mgr. et Mgr. Klára Novotná, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno vedoucím/školitelem
Datum přihlášení: 03.03.2022
Datum zadání: 28.04.2023
Datum a čas obhajoby: 13.06.2023 09:00
Datum odevzdání elektronické podoby:02.05.2023
Datum proběhlé obhajoby: 13.06.2023
Předmět: Obhajoba bakalářské práce (B01225)
Oponenti: MUDr. Sylva Klimošová
 
 
 
Předběžná náplň práce
Bakalářská práce se zabývá tréninkem funkce ruky u pacientů s roztroušenou sklerózou v domácím prostředí. Roztroušená skleróza je autoimunitní onemocnění vedoucí k demyelinizaci nervových vláken a jejich následné ztrátě. Cílem bakalářské práce je porovnat proveditelnost a efekt různých typů terapií zaměřených na zlepšení funkce horní končetiny u osob s roztroušenou sklerózou. Mezi typy terapie jsou zařazeny běžná ambulantní ergoterapeutická intervence, ambulantní intervence s prvky muzikoterapie, telerehabilitační ergoterapeutická intervence, telerehabilitační intervence s prvky muzikoterapie. Bakalářská práce obsahuje část praktickou a část teoretickou. Teoretická část popisuje onemocnění roztroušená skleróza, rizikové faktory, klinický obraz, formy onemocnění a možnosti léčby. Dále se zabývá funkcí horní končetiny a možnosti hodnocení, jsou zmíněny možnosti tréninku funkce ruky. Popsány jsou i metody telerehabilitace a muzikoterapie. V praktické části byly u čtyř pacientů provedeny ergoterapeutické intervence jedenkrát týdně po dobu šesti týdnů. Míra zlepšení funkce ruky byla změřena pomocí testů Nine-Hole Peg Test a Modifikované Frenchayské škály. Získaná data byla porovnána a byla vyhodnocena efektivita a proveditelnost jednotlivých typů terapií. Výsledky ukazují, že nejvíce efektivní je běžná ambulantní ergoterapeutická intervence. Velkou efektivitu ukázala také ambulantní intervence s prvky muzikoterapie. Nejhůře proveditelná a s nejmenší efektivitou se ukázala forma telerehabilitační s prvky muzikoterapie.
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce
The bachelor thesis focuses on the training of hand function in patients with multiple sclerosis in the home environment. Multiple sclerosis is an autoimmune disease leading to demyelination of nerve fibres and their subsequent loss. The aim of the bachelor thesis is to compare the feasibility and effect of different types of therapies aimed at improving upper limb function in people with multiple sclerosis. The types of therapy include conventional outpatient occupational therapy intervention, outpatient intervention with elements of music therapy, telerehabilitation occupational therapy intervention, telerehabilitation intervention with elements of music therapy. The bachelor thesis contains a practical part and a theoretical part. The theoretical part describes the disease multiple sclerosis, risk factors, clinical picture, forms of the disease and treatment options. It also deals with the function of the upper limb and the possibilities of assessment, the possibilities of training hand function are mentioned. Methods of telerehabilitation and music therapy are also described. In the practical part, four patients received occupational therapy interventions once a week for six weeks. The degree of improvement in hand function was measured using the Nine-Hole Peg Test and the Modified Frenchay Scale. The data obtained were compared and the effectiveness and feasibility of each type of therapy was evaluated. The results show that the most effective intervention is conventional outpatient occupational therapy. Outpatient intervention with elements of music therapy also showed great effectiveness. The telerehabilitation form with elements of music therapy proved to be the most difficult to implement and the least effective.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK