Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 372)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Kognitivní rehabilitace osob s roztroušenou sklerózou
Název práce v češtině: Kognitivní rehabilitace osob s roztroušenou sklerózou
Název v anglickém jazyce: Cognitive rehabilitation of people with multiple sclerosis
Klíčová slova: Roztroušená skleróza, kognitivní rehabilitace, HAPPYneuron, telerehabilitace
Klíčová slova anglicky: Multiple sclerosis, cognitive rehabilitation, HAPPYneuron, telerehabilitation
Akademický rok vypsání: 2021/2022
Typ práce: bakalářská práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Klinika rehabilitačního lékařství 1. LF UK a VFN (11-00640)
Vedoucí / školitel: Mgr. et Mgr. et Mgr. Klára Novotná, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno vedoucím/školitelem
Datum přihlášení: 03.03.2022
Datum zadání: 27.07.2023
Datum a čas obhajoby: 14.09.2023 09:30
Datum odevzdání elektronické podoby:28.07.2023
Datum proběhlé obhajoby: 14.09.2023
Předmět: Obhajoba bakalářské práce (B01225)
Oponenti: Bc. Mária Krivošíková, M.Sc.
 
 
 
Konzultanti: Mgr. Eliška Rotbartová
Předběžná náplň práce
Tato bakalářská práce se věnuje tématu kognitivní rehabilitace u pacientů s roztroušenou sklerózou, která probíhá v domácím prostředí s využitím počítačového programu HAPPYneuron. Roztroušená skleróza se řadí mezi autoimunitní onemocnění, během kterého dochází k poškození buněk našeho centrálního nervového sytému.
Cílem této bakalářské práce je ověřit, zda má kognitivní rehabilitace v délce 16 týdnů, která bude vedena přes počítačový program HAPPYneuron, pozitivní dopad na prostorovou orientaci, krátkodobou paměť, pozornost a řeč u pacientů s RS.
V teoretické části bakalářské práce popisuji samotnou problematiku roztroušené sklerózy, včetně klinického obrazu a typů roztroušené sklerózy. Dále se zabývám podrobnějším popisem nejvíce zasažených domén kognitivních funkcí, jejich vyšetření a možnosti kognitivní rehabilitace. V neposlední řadě popisuji kognitivní rehabilitaci s využitím počítačových programů, podrobněji se věnuji popisu programu HAPPYneuron.
V praktické části byly tři pacientky nejprve vyšetřeny klinickým neuropsychologem. Na základě toho, byly zvoleny dominantní domény pro kognitivní trénink prostřednictvím počítačového programu HAPPYneuron. Tréninkový plán byl stanoven třikrát týdně po dobu třiceti minut v délce 16 týdnů. Po dokončení kognitivní rehabilitace jsem data zpracovala a vyhodnotila efektivitu domácích terapií. U všech tří pacientek došlo ke zlepšení nejen prvotně zvolených dominantních domén ale také i dalších, které byly prostřednictvím neuropsychologického vyšetření vyšetřeny.
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce
This bachelor thesis focuses on the topic of cognitive rehabilitation in patients with multiple sclerosis, which takes place in a home environment using the computer program HAPPYneuron. Multiple sclerosis is classified as an autoimmune disease, during which the cells of our central nervous system are damaged.
The aim of this bachelor's thesis is to test whether cognitive rehabilitation of 16 weeks, conducted through the computer program HAPPYneuron, has a positive impact on spatial orientation, short-term memory, attention and speech in MS patients.
In the theoretical part of the bachelor thesis I describe the actual issue of multiple sclerosis, including the clinical picture and types of multiple sclerosis. I then go on to describe in more detail the most affected domains of cognitive function, their examination and the possibilities of cognitive rehabilitation. Last but not least, I describe cognitive rehabilitation using computer programs, with a more detailed description of the HAPPYneuron program.
In the practical part, three patients were first examined by a clinical neuropsychologist. Based on this, the dominant domains for cognitive training were selected using the computer program HAPPYneuron. The training schedule was set at three times a week for thirty minutes for 16 weeks. After cognitive rehabilitation, I processed the data and evaluated the effectiveness of the home therapy. All three patients showed improvement not only in the initially selected dominant domains, but also in other domains that were investigated through neuropsychological testing.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK