Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 390)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Ve čtvrtek dne 4. září 2025 v době od 20:00 do 22:00 dojde k odstávce webového prostředí a databáze systému WhoIs. Odstávka systému WhoIs se dotkne též systému IS Studium. Kromě omezení funkcionality související s napojením na WhoIs nebude ve většině případů možné odevzdávání závěrečných prací. Omlouváme se za komplikace a děkujeme všem, kterých se odstávka jakkoliv dotkne, za pochopení.
Historické romány z antiky Romana Bureše a jejich edukační potenciál
Název práce v češtině: Historické romány z antiky Romana Bureše a jejich edukační potenciál
Název v anglickém jazyce: Historical Novels on Antiquity by Roman Bureš and their Educational Opportunities
Klíčová slova: Antika, Řím, román, historie, historie hrou, literatura, Roman Bureš, armáda, mimoškolní aktivity
Klíčová slova anglicky: Antiquity, ancient Rome, novel, history through play, literature, Roman Bureš, army, extracurricular activities
Akademický rok vypsání: 2021/2022
Typ práce: bakalářská práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra dějin a didaktiky dějepisu (41-KDDD)
Vedoucí / školitel: doc. PhDr. Jana Kepartová, CSc.
Řešitel: skrytý - zadáno vedoucím/školitelem, čeká na schválení garantem
Datum přihlášení: 01.03.2022
Datum zadání: 13.06.2023
Datum a čas obhajoby: 12.09.2023 08:00
Místo konání obhajoby: M. Rettigové 4, Praha 1
Datum odevzdání elektronické podoby:10.07.2023
Datum proběhlé obhajoby: 12.09.2023
Předmět: Obhajoba bakalářské práce (OSZD004)
Oponenti: Mgr. Tomáš Mikeska
 
 
 
Zásady pro vypracování
Studentka si přečte všechny dosud publikované romány českého autora Romana Bureše a zhodnotí je z pohledu historicity a popularizačního náboje. Pak se zamyslí nad možnostmi využití těchto příběhů zasazených do antického prostředí pro "historii hrou" ve volnočasových aktivitách dětí školního věku.
Seznam odborné literatury
Výběr: Prameny a literatura:
Sextus Aurelius Victor, Héródiános. Řím po Marku Aureliovi. Překlad Jan BURIAN, Bohumila MOUCHOVÁ. Praha: Svoboda, 1975
Titus Livius, Dějiny I-VII. Překlad Kucharský P., Vránek, Č., Marek, V., Husová, M., Hošek, R., Praha: Svoboda 1971-1979

Odborná literatura k teorii žánru historický román (Bažant, Jan. Historie a literatura. ZJKF 30–31, č. 1–3, 1988–89; Burian, Jan. Historie antiky v moderním lit. zpracování. ZJKF 30–31, č. 1–3, 1988–89.; Doležel, L. (2008). Fikce a historie v období postmoderny. Praha: Academia 2008.; Stehlíková, Eva. Literatura a historie. ZJKF 30–31, č. 1–3, 1988–89.; Mocná, D. a kol. Encyklopedie literárních žánrů. Praha: Paseka, 2004. S. 239-247); metodiky práce s dětmi (Dudová, A.; Macků, R. Pedagogické přístupy a didaktické postupy zaměřené na volnočasovou kompetenci, Zlín: Univerzita Tomáše Bati, 2021: https://soced.cz/wp-content/uploads/2021/11/6_STUDY_9-2-2021_7122_T_SocEd_xmp.pdf), možná inspirace: letní tábory pořádané MUNI: https://classics.phil.muni.cz/aktualne/tabor, Klub mladých archeologů – za poklady antického Řecka a Říma v Národním muzeu v Praze: https://www.nm.cz/program/pro-rodiny-s-detmi/klub-mladych-archeologu-za-poklady-antickeho-recka-a-rima
Thomas C. Foster: Jak číst romány jako profesor. Přeložila Petra Jelínková, Brno: Host. 2014.
Teorie literatury pro young adults atd.
Předběžná náplň práce
Možná struktura práce:
Úvod - badatelské otázky, vymezení tématu a definice historického romámu; Roman Bureš a jeho dílo; Burešovy romány pro děti a mládež s historickou tématikou z antiky; historicita Burešových románů v konfrontaci s našimi znalostmi; možné využití edukačního potenciálu Burešových románů ve volnočasových aktivitách; návrh využití v praxi (např. na letním táboře); Závěr
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK