![]() | Ve čtvrtek dne 4. září 2025 v době od 20:00 do 22:00 dojde k odstávce webového prostředí a databáze systému WhoIs. Odstávka systému WhoIs se dotkne též systému IS Studium. Kromě omezení funkcionality související s napojením na WhoIs nebude ve většině případů možné odevzdávání závěrečných prací. Omlouváme se za komplikace a děkujeme všem, kterých se odstávka jakkoliv dotkne, za pochopení. |
Historické romány z antiky Romana Bureše a jejich edukační potenciál
Název práce v češtině: | Historické romány z antiky Romana Bureše a jejich edukační potenciál |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Historical Novels on Antiquity by Roman Bureš and their Educational Opportunities |
Klíčová slova: | Antika, Řím, román, historie, historie hrou, literatura, Roman Bureš, armáda, mimoškolní aktivity |
Klíčová slova anglicky: | Antiquity, ancient Rome, novel, history through play, literature, Roman Bureš, army, extracurricular activities |
Akademický rok vypsání: | 2021/2022 |
Typ práce: | bakalářská práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra dějin a didaktiky dějepisu (41-KDDD) |
Vedoucí / školitel: | doc. PhDr. Jana Kepartová, CSc. |
Řešitel: | skrytý![]() |
Datum přihlášení: | 01.03.2022 |
Datum zadání: | 13.06.2023 |
Datum a čas obhajoby: | 12.09.2023 08:00 |
Místo konání obhajoby: | M. Rettigové 4, Praha 1 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 10.07.2023 |
Datum proběhlé obhajoby: | 12.09.2023 |
Předmět: | Obhajoba bakalářské práce (OSZD004) |
Oponenti: | Mgr. Tomáš Mikeska |
Zásady pro vypracování |
Studentka si přečte všechny dosud publikované romány českého autora Romana Bureše a zhodnotí je z pohledu historicity a popularizačního náboje. Pak se zamyslí nad možnostmi využití těchto příběhů zasazených do antického prostředí pro "historii hrou" ve volnočasových aktivitách dětí školního věku. |
Seznam odborné literatury |
Výběr: Prameny a literatura:
Sextus Aurelius Victor, Héródiános. Řím po Marku Aureliovi. Překlad Jan BURIAN, Bohumila MOUCHOVÁ. Praha: Svoboda, 1975 Titus Livius, Dějiny I-VII. Překlad Kucharský P., Vránek, Č., Marek, V., Husová, M., Hošek, R., Praha: Svoboda 1971-1979 Odborná literatura k teorii žánru historický román (Bažant, Jan. Historie a literatura. ZJKF 30–31, č. 1–3, 1988–89; Burian, Jan. Historie antiky v moderním lit. zpracování. ZJKF 30–31, č. 1–3, 1988–89.; Doležel, L. (2008). Fikce a historie v období postmoderny. Praha: Academia 2008.; Stehlíková, Eva. Literatura a historie. ZJKF 30–31, č. 1–3, 1988–89.; Mocná, D. a kol. Encyklopedie literárních žánrů. Praha: Paseka, 2004. S. 239-247); metodiky práce s dětmi (Dudová, A.; Macků, R. Pedagogické přístupy a didaktické postupy zaměřené na volnočasovou kompetenci, Zlín: Univerzita Tomáše Bati, 2021: https://soced.cz/wp-content/uploads/2021/11/6_STUDY_9-2-2021_7122_T_SocEd_xmp.pdf), možná inspirace: letní tábory pořádané MUNI: https://classics.phil.muni.cz/aktualne/tabor, Klub mladých archeologů – za poklady antického Řecka a Říma v Národním muzeu v Praze: https://www.nm.cz/program/pro-rodiny-s-detmi/klub-mladych-archeologu-za-poklady-antickeho-recka-a-rima Thomas C. Foster: Jak číst romány jako profesor. Přeložila Petra Jelínková, Brno: Host. 2014. Teorie literatury pro young adults atd. |
Předběžná náplň práce |
Možná struktura práce:
Úvod - badatelské otázky, vymezení tématu a definice historického romámu; Roman Bureš a jeho dílo; Burešovy romány pro děti a mládež s historickou tématikou z antiky; historicita Burešových románů v konfrontaci s našimi znalostmi; možné využití edukačního potenciálu Burešových románů ve volnočasových aktivitách; návrh využití v praxi (např. na letním táboře); Závěr |