Šťastné dětství v nešťastné době?: Každodenní život dětí za druhé světové války
Název práce v češtině: | Šťastné dětství v nešťastné době?: Každodenní život dětí za druhé světové války |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Happy childhood in unhappy times?: Everyday life of children in the Protectorate of Bohemia and Moravia |
Klíčová slova: | dětství|Protektorát Čechy a Morava|druhá světová válka|každodennost|paměťová studia |
Klíčová slova anglicky: | childhood|Protectorate of Bohemia and Moravia|World War II|everyday life|memory studies |
Akademický rok vypsání: | 2021/2022 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Ústav českých dějin (21-UCD) |
Vedoucí / školitel: | doc. PhDr. Jan Randák, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý![]() |
Datum přihlášení: | 24.02.2022 |
Datum zadání: | 25.02.2022 |
Schválení administrátorem: | zatím neschvalováno |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 07.03.2022 |
Datum a čas obhajoby: | 06.06.2024 09:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 08.05.2024 |
Datum proběhlé obhajoby: | 06.06.2024 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná studentem a finalizovaná |
Oponenti: | Mgr. Marek Fapšo, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
Diplomová práce se zabývá dětstvím v období Protektorátu Čechy a Morava. Konkrétně se zaměřuje na každodenní životy dětí, které vyrůstaly během probíhající druhé světové války. Práce si pokládá otázku, nakolik okupace a protektorátní režim změnily podobu dětství, v několika sledovaných rovinách jako školství, trávení volného času, stravování či jaký vliv na děti měla německá válečná propaganda. Z hlediska těchto změn se nabízí otázka, která prostupuje celým textem, a sice zda bylo možné i v době probíhajícího konfliktu prožít šťastné dětství. Při využití ego-dokumentů uložených v Databázi dějin všedního dne lze zanalyzovat pohled dětských aktérů na tuto životní etapu. |
Seznam odborné literatury |
BRANDES, Detlef, Češi pod německým protektorátem: Okupační politika, kolaborace a odboj 1939–1945, Prostor, Praha 2000. BRYANT, Chad Carl, Praha v černém: Nacistická vláda a český nacionalismus, Argo, Praha 2012. KUKLÍK, Jan, Život v Protektorátu Čechy a Morava, in: Padesátá a šedesátá léta v československých i světových dějinách. XV. letní škola historie. Sborník textů a přednášek, Praha 2003, s. 156-167. LENDEROVÁ, Milena – HALÍŘOVÁ, Martina – JIRÁNEK, Tomáš, Vše pro dítě! Válečné dětství 1914–1918, Litomyšl, Praha: Paseka, 2015. LENDEROVÁ, Milena – RÝDL, Karel, Radostné dětství? Dítě v Čechách devatenáctého století, Praha, Litomyšl: Paseka, 2006. LENDEROVÁ, Milena a kol., Velké dějiny zemí Koruny české: Dětství, Praha: Paseka, 2021. NIKRMAJER, Leoš, Problémy českého a německého školství v jihočeském regionu v období Protektorátu Čechy a Morava, in: Sborník Archivu Ministerstva vnitra, Praha 2005, s. 111-139. RÁKOSNÍK, Jakub – ŠUSTROVÁ, Radka, Rodina v zájmu státu: Populační růst a instituce manželství v českých zemích 1918-1989, Praha: Nakladatelství Lidové noviny, 2016. ŘÍHA, Josef, Vzpomínka na dětská léta 1943-1951. Okupace a léta následující dětskýma očima, Deštné, 2016. SCHMIDT-KASPAR, Herbert, Kindheit und Jugend in Böhmen 1938-1945, in: Stifter Jahrbuch č. 18 (2004), Mnichov, 2004, s. 79-91. STARGARDT, Nicholas: Witness of War. Children’s Lives under the Nazis, Vintage 2007. STÁTNÍK, Dalibor, Boj o duši dítěte podle Ministerstva školství a národní osvěty: Několik úvah o schvalování učebních pomůcek, učebnic a školních obrazů v meziválečném Československu a za Protektorátu Čechy a Morava, in: Historia Scholastica sv. II, Praha 2013, s. 105-125. ŠPRINGL, Jan, Kuratorium pro výchovu mládeže v Čechách a na Moravě, Diplomová práce, Univerzita Karlova, Ústav českých dějin, Praha 2003. ŠPRINGL, Jan, Protektorátní vzor mladého člověka: Kuratorium pro výchovu mládeže v Čechách a na Moravě (1942-1945), in: Soudobé dějiny 2004, č. 1-2, s. 154-177. ŠUSTOVÁ, Magdaléna, Dějiny ve škole – Škola v dějinách, Pedagogické muzeum J. A. Komenského, Praha 2010. ŠUSTOVÁ, Magdaléna, Výuka dějepisu na českých středních školách v Protektorátu Čechy a Morava, in: XIII. Svatováclavské mezinárodní setkání v Jeseníku: dějiny středního školství na Jesenicku. Sborník referátů, Jeseník 2013, s. 93-98. ŠUSTROVÁ, Radka, Pod ochranou protektorátu: Kinderlandverschickung v Čechách a na Moravě: politika, každodennost a paměť 1940-1945, Praha: Filozofická fakulta Univerzity Karlovy, 2012. ŠUSTROVÁ, Radka, Zastřené počátky sociálního státu: Nacionalismus a sociální politika v Protektorátu Čechy a Morava, Praha: Argo, Masarykův ústav a Archiv AV ČR, 2020. WINKLER, Martina, Kdo má děti vychovávat a jak? Pedagogika jako klíčový diskurz socialistické společnosti, in: Historie – Otázky – Problémy, r. 10, č. 2 (2018), Praha: Filozofická fakulta Karlovy univerzity, 2018, s. 60-71. WINKLER, Martina, Kindheitsgeschichte: Eine Einführung, Vandenhoeck & Ruprecht, 2017. |