V sobotu dne 19. 10. 2024 dojde k odstávce některých součástí informačního systému. Nedostupná bude zejména práce se soubory v modulech závěrečných prací. Svoje požadavky, prosím, odložte na pozdější dobu. |
"Proč klikáme? Digitální občanská angažovanost mladých dospělých v České republice"
Název práce v češtině: | "Proč klikáme? Digitální občanská angažovanost mladých dospělých v České republice" |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | "What makes us click? Digital Civic Engagement of Young People in the Czech Republic" |
Klíčová slova: | Občanství|občanská angažovanost|digitální aktivismus|sociální témata|politika|globální občanství|digitální platformy|mladí lidé|sociální sítě|Facebook|Instagram|Youtube|Česká republika |
Klíčová slova anglicky: | Citizenship|civic engagement|digital activism|social topics|politics|global citizenship|digital platforms|youth|social media|Facebook|Instagram|Youtube|digital natives|Czech Republic |
Akademický rok vypsání: | 2021/2022 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Ústav informačních studií - studia nových médií (21-UISKNM) |
Vedoucí / školitel: | Mgr. et Mgr. Čeněk Pýcha, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
Datum přihlášení: | 11.02.2022 |
Datum zadání: | 11.02.2022 |
Schválení administrátorem: | zatím neschvalováno |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 23.02.2022 |
Datum a čas obhajoby: | 23.01.2023 09:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 14.12.2022 |
Datum proběhlé obhajoby: | 23.01.2023 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná studentem a finalizovaná |
Oponenti: | Mgr. Michaela Slussareff, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
Cílem diplomové práce je zjistit, jakým způsobem mohou digitální technologie přispět k větší informovanosti, občanské angažovanosti a budování občanství u mladých dospělých (15-26). Již delší dobu rezonuje ve společnosti potřeba pro lepší informovanost na poli pomyslné triády člověk-stát-právo a digitální technologie nabízí řešení, jak zefektivnit edukaci a informovanost v problémech, kterým cílová skupina čelí. V teoretické části představím klíčové dokumenty české vzdělávací politiky a detailně zmapuji současný stav poznání na poli výchovy k občanství společně s existujícím řešením (mimo jiné i v oblasti digitálních nástrojů a aplikací). V praktické části provedu kvalitativní výzkum formou focus groups, ve kterých bude zastoupena jak cílová skupina, tak experti v dané problematice. Výsledky tohoto šetření poslouží k definování klíčových problémů zkoumané skupiny, které budou zasazeny do širšího kontextu s tématy nastolenými v teoretické části. Finálně, součástí závěrečné syntézy bude i návrh některých řešení, které mohou do budoucna sloužit jako základ pro realizaci konkrétních projektů, jež povedou k posílení občanství mladých dospělých. |
Seznam odborné literatury |
ALLEN, Danielle a Jennifer S LIGHT. From Voice to Influence. Chicago: University of Chicago Press, 2015. ISBN 9780226262123. CYR, J. (2016). “The Pitfalls and Promise of Focus Groups as a Data Collection Method.” Sociological Methods & Research, vol. 45, no. 2, May 2016, pp. 231–259. FRYČ, PhDr. Jindřich, RNDr. Zuzana MATOUŠKOVÁ, Mgr. Pavla Mgr. Martina Běťáková, Ferdinand Hrdlička KATZOVÁ, et al. Strategie vzdělávací politiky České republiky do roku 2030+. Praha: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy, 2020. ISBN 978-80-87601-47-1. KENEDY, Kerry J. Civic and Citizenship Education in Volatile Times: Preparing Students for Citizenship in the 21st Century. Springer Singapore Pte. Limited, 2019. ISBN 9789811363863. THORBURN, David, Henry JENKINS, Brad SEAWELL a Edward BARRETT. Democracy and New Media. Cambridge: MIT Press, 2003. ISBN 0262101017. |