Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Možnosti využití dotazníku WHODAS 2.0 ve fyzioterapii u pacientů s centrální hemiparézou
Název práce v češtině: Možnosti využití dotazníku WHODAS 2.0 ve fyzioterapii u pacientů s centrální hemiparézou
Název v anglickém jazyce: Possibilities of use of questionnaire WHODAS 2.0, regarding physiotherapy of patients with diagnosis of Central Hemiparesis
Klíčová slova: subjektivní hodnocení, disabilita, WHODAS 2.0, fyzioterapie, centrální hemiparéza
Klíčová slova anglicky: subjective assessment, disability, WHODAS 2.0, physiotherapy, central hemiparesis
Akademický rok vypsání: 2021/2022
Typ práce: bakalářská práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Klinika rehabilitačního lékařství 1. LF UK a VFN (11-00640)
Vedoucí / školitel: MUDr. Bc. Petra Sládková, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno vedoucím/školitelem
Datum přihlášení: 07.02.2022
Datum zadání: 28.07.2023
Datum a čas obhajoby: 08.09.2023 08:00
Datum odevzdání elektronické podoby:30.07.2023
Datum proběhlé obhajoby: 08.09.2023
Předmět: Obhajoba bakalářské práce (B01226)
Oponenti: Bc. et Bc. Zuzana Rodová, M.Sc.
 
 
 
Předběžná náplň práce
ABSTRAKT BAKALÁŘSKÉ PRÁCE
Jméno, příjmení:Dušan Matiaško
Vedoucí práce:MUDr. Bc. Petra Sládková, Ph.D.
Název bakalářské práce:Možnosti využití dotazníku WHODAS 2.0 ve fyzioterapii u pacientů s centrální hemiparézou

Bakalářská práce se věnuje problematice subjektivního hodnocení disability u pacientů s centrální hemiparézou. Objektivní testování nedokáže všestranně zachytit celkový prožitek jedince vyplívající z jeho zdravotního stavu. Naopak subjektivní zhodnocení pomocí dotazníku WHODAS 2.0, poskytuje konkrétní informace o nejproblémovějších oblastech života, tak jak je sám pociťuje. Tím umožní testujícímu přímo adresovat a dosáhnout lepšího efektu terapie. Případně si také přiznat, že adekvátní řešení je v kompetenci jiných specialistů.
Cíle:Hlavním cílem práce jezmapovat vliv rehabilitačního programu pomocí dotazníku WHODAS 2.0 ve všech ním definovaných doménách. Dílčím cílem práce je porovnat využití 12 a 36 otázkové verze dotazníku WHODAS 2.0 ve vztahu k fyzioterapii. Druhým dílčím cílem je natočit krátké instruktážní video včetně ukázky praktické aplikace WHODAS 2.0.
Metody:V rámci praktické části jsou na základě zdravotní dokumentace zpracovány diagnostické kazuistiky čtyř pacientů, zařazených do 4–týdenního programu denního stacionáře na Klinice Rehabilitačního Lékařství VFN a 1. LF UK. Všem je na začátku a na konci programu administrována plná i krátká verze dotazníku WHODAS 2.0. Výsledná data byla pak srovnána s objektivními zjištěními pracovníků denního stacionáře, ale i s dalšími hodnotícími kritérii.
Výsledky: Objektivní výsledky testovaných pacientů odpovídají snížení celkového skóre WHODAS 2.0, neodpovídají však předpokládaným změnám skóre jednotlivých domén. 12
a 36 otázkové verze zaznamenávají celkovou disabilitu konstantním způsobem, avšak skóre krátké verze nemůžeme spolehlivě využít k rozvaze při intervenci ani vztáhnout na konkrétní doménu.
Závěr:Plná verze dotazníku WHODAS 2.0 je vhodným nástrojem pro vstupní zhodnocení pacientů s centrální hemiparézou, následnou terapeutickou rozvahu i pro ověření subjektivního efektu terapie. Také poskytuje cenný vhled do konkrétních oblastí ovlivněných intervencí.
Klíčová slova:subjektivní hodnocení, disabilita, WHODAS 2.0, fyzioterapie, centrální hemiparéza
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce
Bachelor´s Thesis Abstract
Autor:Dušan Matiaško
Supervisor:MUDr. Bc. Petra Sládková, Ph.D.
Title:Thepossibilities of use of questionnaire WHODAS 2.0, regarding physiotherapy of patients with diagnosis of Central Hemiparesis

This Bachelor's Thesis deals with the issue of subjective assessment of disability in patients with central hemiparesis. Objective testing cannot comprehensively capture an individual's overall experience stemming from his/her health condition. On the other hand, subjective evaluation using the WHODAS 2.0 questionnaire, provides specific information about the most problematic areas of their life as experienced by the individual. This allows the examiner to directly address these issues and achieve a better therapeutic effect. Alternatively, it may also lead to acknowledging that the appropriate solution lies within the expertise of other specialists.
Objectives:The main objective of the thesis is to outline the impact of a rehabilitation program using the WHODAS 2.0 questionnaire in all its defined domains. A secondary goal, is to compare the use of the 12-item and 36-item versions of the WHODAS 2.0 questionnaire in relation to physiotherapy. A third objective is to create a short instructional video on the practical application of WHODAS 2.0.
Methods:In the practical part, diagnostic case studies of four patients are processed based on their medical records. These patients are enrolled in a 4-week daily outpatient program at the Clinic of Rehabilitation Medicine at VFN and 1. LF UK. At the beginning and the end of the program, all patients are administered both the full and short versions of the WHODAS 2.0 questionnaire. The resulting data is then compared with the objective findings of the staff at the outpatient clinic, as well as other evaluation criteria.
Results:The objective results of the tested patients correspond to a reduction in the overall WHODAS 2.0 score; however, they do not align with the expected changes in the scores of individual domains. Both the 12-item and 36-item versions record overall disability in a consistent manner, but the short version's score cannot be reliably used for consideration during intervention or applied to specific domains.
Conclusion:The full version of the WHODAS 2.0 questionnaire is a suitable tool for initial evaluation of patients with central hemiparesis, subsequent therapeutic considerations and for verifying the subjective effect of therapy. It also provides valuable insights into specific areas affected by the intervention.

Keywords:subjective assessment, disability, WHODAS 2.0, physiotherapy, central hemiparesis
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK