Možnosti využití Olweusova dotazníku v organizaci Junák
Název práce v češtině: | Možnosti využití Olweusova dotazníku v organizaci Junák |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Possibilities of using Olweus' questionnaire in Junak organization |
Klíčová slova: | šikana, formy šikany, oběť, agresor, prevence, Junák – český skaut, z. s., Dan Olweus, Srogram prevence šikany, Olweusův dotazník |
Klíčová slova anglicky: | bullying, forms of bullying, victim, aggressor, prevention, Junák - Czech Scout, z. s., Dan Olweus, Bullying Prevention Program, Olweus questionnaire |
Akademický rok vypsání: | 2021/2022 |
Typ práce: | bakalářská práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | HTF - Katedra učitelství (28-08) |
Vedoucí / školitel: | Mgr. et Mgr. Anna Pospíšilová, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý![]() |
Datum přihlášení: | 19.01.2022 |
Datum zadání: | 19.01.2022 |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 19.01.2022 |
Datum a čas obhajoby: | 20.09.2022 09:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 06.08.2022 |
Datum proběhlé obhajoby: | 20.09.2022 |
Oponenti: | doc. Pavlína Janošová, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
Teoretická část:
Cílem bakalářské práce je ověřit možnosti využití upraveného Olweusova dotazníku v prostředí organizace Junák. Organizace Junák Skautská výchovná metoda • Šikana • Šikana v různých institucích (škola, zájmové kroužky) • Průběh šikany • Olweusův dotazník • Práce s dotazníkem • Struktura dotazníku • Porovnání školního prostředí a prostředí v organizaci Junák – podklad pro úpravu dotazníku Praktická část: Cíle praktické části: • Upravit Olweusův dotazník pro prostředí organizace Junák • Zjistit reakce v prostředí organizace Junák na možnost měření skautských oddílů Olweusovým dotazníkem. • Realizovat měření upraveným Olweusovým dotazníkem u šesti oddílů. • Respondenti: 6 Junácký oddílů a skutští vedoucí • Metody výzkumu: rozhovor (skautští vedoucí) a upravený Olweusův dotazník (oddíly) Závěr |
Seznam odborné literatury |
BENDL, S., 2003. Prevence a řešení šikany ve škole. Praha: ISV. ISBN 80-86642-08-9.
DE WET, C., 2006. Bullying - everyone's problem [online]. XX. XX. 2006 [cit. 2022-06- 22]. Dostupné z: http://eds.a.ebscohost.com/eds/detail/detail?vid=10&sid=fcdac290-381c-449c- 8e39-6dce39750c20%40sdcvsessmgr01&bdata=JkF1dGhUeXBlPWlwLHNoaWImb GFuZz1jcyZzaXRlPW Vkcy1saXZlJnNjb3BlPXNpdGU%3d#AN=22265746&db=asn EINARSEN, S. et al., 2011. The Concept of Bullying and Harassment at Work: The European Tradition. In: EINARSEN, S. et al., 2011. Bullying and Harassment in the Workplace. Boca Raton: CRC Press, ISBN 9780429132483. GAFFNEY, H., M. TTOFI a D. FARRINGTON, 2018. Evaluating the effectiveness of school-bullying prevention programs: An updated meta-analytical review. Aggression and Violent Behavior [online]. 45, 111−133 [cit. 2022-08-03]. ISSN 1359-1789. Dostupné z: https://doi.org/10.1016/j.avb.2018.07.001 JUNÁK - ČESKÝ SKAUT, 2014. Stanovy spolku. In: Krizovatka.skaut.cz [online]. 29. 3. 2014 [cit. 2022-08-03]. Dostupné z: https://krizovatka.skaut.cz/spisovna/stanovy- junaka-ceskeho-skauta/2020-06/predpis-stanovy JUNÁK - ČESKÝ SKAUT, 2021a. Řád pro vzdělávání činovnic a činovníků. In: Krizovatka.skaut.cz [online]. 17. 4. 2021 [cit. 2022-08-03]. Dostupné z: https://krizovatka.skaut.cz/spisovna/rady/rad-pro-vzdelavani-cinovnic-a-cinovniku JUNÁK - ČESKÝ SKAUT, 2021b. Skautská výchovná metoda. In: Krizovatka.skaut.cz [online]. 28. 5. 2021 [cit. 2022-08-03]. Dostupné z: https://krizovatka.skaut.cz/vedu- oddil/skautska-vychova/skautska-vychovna-metoda JUNÁK - ČESKÝ SKAUT, 2022. Organizační řád. In: Krizovatka.skaut.cz [online]. 13. 2. 2022 [cit. 2022-08-03]. Dostupné z: https://krizovatka.skaut.cz/spisovna/rady/organi zacni-rad KOLÁŘ, M., 1997. Skrytý svět šikanování ve školách: příčiny, diagnostika a praktická pomoc. Praha: Portál. ISBN 80-7178-123-1. KOLÁŘ, M., 2001. Bolest šikanování: [cesta k zastavení epidemie šikanování ve školách]. Praha: Portál. ISBN 80-7178-513-X. KOLLEROVÁ, L., A. POSPÍŠILOVÁ a P. JANOŠOVÁ, 2020. Šikanování na školách. Praha: Středisko společných činností AV ČR. ISBN 978-80-270-9005-1. KOPECKÝ, K. a V. KREJČÍ, 2010. Rizika virtuální komunikace: (příručka pro učitele a rodiče) [online]. Olomouc: NET UNIVERSITY [cit. 2022-06-04]. ISBN 978-80-254- 7866-O. Dostupné z: http://archiv.zsstipa.cz/informace/ke_stazeni/enebezpeci_a5_3.pdf LEYMANN, H., 1996. The Content and Development of Mobbing at Work. European Journal of Work and Organizational Psychology. 5(2), 165−184. ISSN 1359-432X LIMBER, S., K. BREIVIK a P. K. SMITH, 2021. Dan Olweus (1931–2020). International Journal of Bullying Prevention [online]. 76(5), 810 [cit. 2022-08-03]. ISSN 2523-3661. Dostupné z: https://doi.org/10.1007/s42380-021-00096-5 MEZERA, A., 2011. Nová cesta k léčbě šikany. E-psychologie [online]. 5(4), 79−81 [cit. 2022-06-22]. ISSN 1802-8853. Dostupné z: https://www.e-psycholog.eu/clanek/138 MINISTERSTVO ŠKOLSTVÍ, MLÁDEŽE A TĚLOVÝCHOVY, 2004. Metodický pokyn ministra školství, mládeže a tělovýchovy č. j. 28 275/2000 - 22 k prevenci a řešení šikanování mezi žáky škol a školských zařízení. In: Msmt.cz [online]. 26. 4. 2004 [cit. 2022-08-01]. Dostupné z: https://www.msmt.cz/vzdelavani/socialni-programy/metodicky-pokyn-k- sikanovani OLWEUS, D. a S. LIMBER, 2010. Bullying in school: Evaluation and dissemination of the Olweus Bullying Prevention Program. The American journal of orthopsychiatry [online]. 80(1), 124−134 [cit. 2022-08-03]. ISSN 1939-0025. Dostupné z: https://doi.org/10.1111/j.1939-0025.2010.01015.x OLWEUS, D., 1993. Bullying at school: what we know and what we can do. Oxford: Blackwell. ISBN 0-631-19241-7. OLWEUS, D., 1996. The Olweus Bully/Victim Questionnaire. British Journal of Educational Psychology Journal of Adolescent Health [online]. [cit. 2022-08-03]. Dostupné z: https://doi.org/10.1037/t09634-000 OLWEUS, D., 1999. Norway. In: SMITH, P. K. et al., 1999. The nature of school bullying: A cross-national perspective. London: Routledge, 28–48. OLWEUS, D., 2001. Olweus’ core program against bullying and antisocial behavior: A teacher handbook. Bergen, Nor-way: Author OLWEUS, D., 2007. Olweus Bullying Questionnaire: Scannable paper version. Center City, MN: Hazelden. ŘÍČAN, P. a P. JANOŠOVÁ, 2010. Jak na šikanu. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-2991- 6. ŘÍČAN, P., 1995. Agresivita a šikana mezi dětmi: jak dát dětem ve škole pocit bezpečí. Praha: Portál. ISBN 80-7178-049-9. ŘÍČAN, P., 2010. Psychologie osobnosti: obor v pohybu. 6., rev. a dopl. vyd. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-3133-9. VÁGNEROVÁ, M., 2012. Vývojová psychologie: dětství a dospívání. Vydání druhé, doplněné a přepracované. Praha: Karolinum. ISBN 978-80-246-2153-1 Seznam použitých obrázků HIERARCHIE JEDNOTLIVÝCH ORGÁNU ÚSTŘEDÍ JUNÁKA - ČESKÉHO SKAUTA, 2022. In:Wikipedia: the free encyclopedia[online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation [cit. 2022-08-04]. Dostupné z: https://cs.wikipedia.org/wiki/ Organiza%C4%8Dn%C3%AD_struktura_Jun%C3%A1ka#/media/Soubor:Organiza%C4% 8Dn%C3%AD_struktura_%C3%BAst%C5%99ed%C3%AD_jun%C3%A1ka.svg JUNÁK - ČESKÝ SKAUT, 2021. Skautská výchovná metoda. In: Krizovatka.skaut.cz [online]. 28. 5. 2021 [cit. 2022-08-03]. Dostupné z: https://krizovatka.skaut.cz/vedu- oddil/skautska-vychova/skautska-vychovna-metoda SCHÉMA ORGANIZAČNÍ STRUKTURY, 2022. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation [cit. 2022-08-04]. Dostupné z: https://cs.wikipedia.org/wiki/Organiza%C4%8Dn%C3%AD_struktura_Jun %C3%A1ka#/media/Soubor:Organiza%C4%8Dn%C3%AD_struktura_Jun%C3%A1ka.sv g |