Vybrané rysy soutěžních debat studujících středních škol
Název práce v češtině: | Vybrané rysy soutěžních debat studujících středních škol |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Selected features of debates in debate competitions by secondary school students |
Klíčová slova: | debatování|český jazyk|středoškoláci|promluva|replika|konverzační analýza |
Klíčová slova anglicky: | debating|Czech language|secondary-school students|utterance|turn|conversation analysis |
Akademický rok vypsání: | 2021/2022 |
Typ práce: | bakalářská práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Ústav českého jazyka a teorie komunikace (21-UCJTK) |
Vedoucí / školitel: | doc. PhDr. Lucie Saicová Římalová, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
Datum přihlášení: | 10.01.2022 |
Datum zadání: | 14.01.2022 |
Schválení administrátorem: | bylo schváleno |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 10.01.2023 |
Odevzdaná/finalizovaná: | ne |
Oponenti: | Mgr. Eva Lehečková, Ph.D. |
Konzultanti: | Mgr. Jakub Kopecký |
Zásady pro vypracování |
Bakalářská práce bude zkoumat vybrané jazykové a komunikační rysy debat středoškoláků v rámci soutěží Asociace debatních klubů. Zaměří se především na specifika struktury tohoto typu komunikátů, zejm. na vymezení jejich základních stavebních prvků, jako je např. promluva či replika, a na vzájemné vztahy mezi nimi (např. vztahy mezi danými jednotkami a způsoby, jakými na sebe navazují). Ve vymezeném rámci prozkoumá též rozdíly mezi zkušenými a méně zkušenými účastníky debat a výsledky usouvztažní s poznatky odborné literatury o komunikaci dospívajících a o komunikátech podobného typu. Metodologicky bude práce kombinovat přístup funkčněstrukturní s vybranými postupy konverzační analýzy. Analyzovaným materiálem budou videonahrávky nebo audionahrávky debat pořízené během soutěže pořádané v on-line formě. Postup práce 1. Prostudovat relevantní odbornou literaturu, především k debatování, relevantním oblastem nauky o textu, textové syntaxe a konverzační analýzy, k jazykovým a komunikačním kompetencím mluvčích daného věku, a ke zvoleným výzkumným metodám. 2. Navázat kontakt s pořádající organizací, s účastníky soutěže, popř. s jejich zákonnými zástupci, pokud budou účastníci nezletilí. Připravit texty informovaných souhlasů pro účastníky, popř. zákonně zástupně nezletilých účastníků a pro vedení pořádající organizace. Informované souhlasy získat. 3. Shromáždit nahrávky k analýze, z nahrávek případně vybrat relevantní části. Materiál vhodným způsobem přepsat (zvolit vhodný způsob přepisu, např. dle konverzační analýzy). 4. Získané nahrávky a jejich přepisy analyzovat s ohledem na jejich strukturu a vybrané charakteristiku jejich výstavby (viz výše). 5. Výsledky analýzy shrnout a usouvztažnit s relevantními poznatky odborné literatury, vyvodit závěry; neopomenout diskusi k výhodám a limitům provedeného výzkumu. |
Seznam odborné literatury |
Základní literatura Auer, P. (2014). Jazyková interakce. Praha: Nakladatelství Lidové noviny. (relevantní části) Daneš, F. (1985). Věta a text: studie ze syntaxe spisovné češtiny. Praha: Academia. (relevantní části) Clift, R. (2016). Conversation analysis. Cambridge: Cambridge University Press. (relevantní části; případně další podobné příručky ke konverzační analýze) Hausenblas, K. (1971). Výstavba jazykových projevů a styl. Praha: Academia. (relevantní části) Hausenblas, K. (1984). Text, komunikáty a jejich komplexy (Zamyšlení ojmoslovné). SaS 45, s. 1–7. Have, Paul ten. (2007). Doing conversation analysis. Los Angeles: Sage. Hrbáček, J. (1986). Promluva a promluvové kontexty a soubory. SaS 47, s. 284–289. Hrbáček, J. (1991). Text, promluva a nadpromluvové útvary. SaS 52, s. 123–129. Hrbáček, J. (1994). Nárys textové syntaxe spisovné češtiny. Praha: Trizonia. Müllerová, O. (1994). Mluvený text a jeho syntaktická výstavba. Praha: Academia. Sidnell, J., Stivers, T. (eds.) (2014). The Handbook of Conversation Analysis. Malden, Mass: Wiley-Blackwell. (relevantní části) Skalička, V. (1937). Promluva jako lingvistický pojem. SaS 3, s. 163–166. Skalička, V. (1960). Syntax promluvy (enunciace). SaS 21, s. 241–249. Relevantní časopisecké a sborníkové studie, kvalifikační práce, hesla z lingvistických encyklopedií (mj. NESČ czechency.org – hesla Replika, Promluva, Projevy mluvené a psané, Textová lingvistika aj.) |