Sepolkro neboli oratorium prováděné u Božího hrobu jako scénografický problém v dějinách umění
Název práce v češtině: | Sepolkro neboli oratorium prováděné u Božího hrobu jako scénografický problém v dějinách umění |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Sepolcro i.e. Oratorio Performed at the Holy Sepulchre as a Stage Design Problem in Art History |
Klíčová slova: | sepolkro, efemérní architektura, Boží hrob, návrh scény, barokní scénografie |
Klíčová slova anglicky: | Sepolcro, Ephemereal Architecture, Holy Sepulchre, Set Design, Baroque Scenography |
Akademický rok vypsání: | 2021/2022 |
Typ práce: | bakalářská práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Ústav dějin křesťanského umění (26-UDKU) |
Vedoucí / školitel: | PhDr. Petra Oulíková, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
Datum přihlášení: | 10.01.2022 |
Datum zadání: | 11.01.2022 |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 17.01.2022 |
Datum a čas obhajoby: | 19.01.2023 09:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 11.05.2022 |
Datum odevzdání tištěné podoby: | 14.06.2022 |
Datum proběhlé obhajoby: | 19.01.2023 |
Oponenti: | doc. PhDr. Martin Zlatohlávek, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
1/ Úvod – kulturně historický kontext
2/ Stav dosavadního bádání 3/ Sakrální efemérní architektura 4/ Sepulkrální efemérní architektura – castra doloris 5/ Dobové prameny (písemné i obrazové) jako zdroj pro rekonstrukci sepolkra 6/ Závěr 7/ Seznam použité literatury 8/ Seznam vyobrazení 9/ Obrazová příloha |
Seznam odborné literatury |
BOBKOVÁ 2000
Kateřina Bobková, Velikonoční slavnosti v Klementinu, in: Václav Bůžek / Petr Král (eds.): Slavnosti a zábavy na dvorech a rezidenčních městech raného novověku. České Budějovice 2000, s. 575–592. CAMPBELL 1981 Thomas P. Campbell, Liturgy and Drama: Recent Approaches to Medieval Theatre, Theatre Journal 33, 1981, č. 3, s. 289–301. CHIARENZA 2016 Stefano Chiarenza, Architecture and Perspective in the Set Drawings of the Galli Bibiena, Nexus Network Journal 18, 2016, s. 723–742. DE CAVI 2016 Sabina de Cavi, Paperwork and Paper Nature in Baroque Palermo: Material History and Production of the “Festino” of St. Rosalia (1686-1714), Storia dell’arte 43-45, 2016, s. 171-185. DECKER 1979 William Decker, The Staged Oratorio, The Choral Journal 19, 1979, č. 8, s. 5-6. DENT 1935 Edward J. Dent, Handel on the Stage, Music & Letters 16, 1935, č. 3, s. 174-187. FREEMANOVÁ 2010 Michaela Freemanová, Oratorios performed in the Jesuit Colleges in the Bohemian Lands, in: Petronilla Cemus (ed.): Bohemia Jesuitica 1556–2006, Praha 2010, s. 1011-1018. FREEMANOVÁ/STOCKIGT 2014 Michaela Freemanová / Janice B. Stockingt, Jan Dismas Zelenka and a Prague performance of Sant'Elena al Calvario by Leonardo Leo (1734): an hypothesis, Hudební věda 51, 2014, č. 1-2, s. 149-159. HENGERER 2007 Mark Hengerer, The Funerals of the Habsburg Emperors in the Eighteenth Century, in: Michael Schaich (ed.): Monarchy and Religion: The Transformation of Royal Culture in Eighteen Century Europe. Oxford 2007, s. 367-394. HILL 1979 John Walter Hill, Oratory Music in Florence, I: "Recitar Cantando", 1583-1655, Acta Musicologica 51, 1979, svazek 1, s. 108-136. JAROŠOVÁ 2015 Eva Jarošová, Funerální kultura raného novověku na příkladu Prahy, diplomová práce, Univerzity Karlova, Praha 2015. JOHNSON 2000 Eugene J. Johnson, Jacopo Sansovino, Giacomo Torelli, and the Theatricality of the Piazzetta in Venice, Journal of the Society of Architectural Historians 59, 2000, č. 4, s. 436-453. KENDRICK 2019 Robert L. Kendrick, Fruits of the Cross: Passionate Music Theatre in Habsburg Vienna, University of California Press 2019. MAYOR 1945 A. Hyatt Mayor, The Bibiena Family, The Metropolitan Museum of Art Bulletin 4, 1945, č. 1, s. 29-37. NEVILLE 1998 Don Neville, Opera or Oratorio?: Metastasio's Sacred "Opere serie", Early Music 26, 1998, č. 4, Metastasio, s. 596-607. PAGE 1999 Janet K. Page, Music and the Royal Procession in Maria Theresia's Vienna, Early Music 27, 1999, č. 1, Music and Spectacle, s. 96-118. PERNERSTORFER 2018 Matthias J. Pernerstorfer, Karfreitagsoratorien des 18. Jahrhunderts im Cistercienserstift Heiligenkreuz, Analecta Cisterciensia 2018. PERUTKOVÁ 2018 Jana Perutková, Oratorios Performed at the Holy Sepulchre in the Bohemian Lands and Austria in the 18th Century (Part I): Methodological Questions on the Sepolcro in the Period of ca. 1700–1760, Musicologica Brunensia 53, 2018, č. 1, s. 79-96. PERUTKOVÁ 2018 Jana Perutková, Oratorios Performed at the Holy Sepulchre in the Bohemian Lands and Austriain the 18th Century (Part II): On the Issue of Transferring Sepolcri and the Possibilities of their Semi-Staged or Staged Performance, Musicologica Brunensia 53, 2018, Supplementum, s. 339-353. SEHNAL 2015 Jiří Sehnal, Hudba u řeholních kanovníků sv. Augustina na Moravě v 17. a 18. století, část I.: Olomouc, Hudební věda 52, 2015, č. 3-4, s. 245-272. SEHNAl 2017 Jiří Sehnal, Hudba u řeholních kanovníků sv. Augustina na Moravě v 17. a 18. století, část 2.: Šternberk, Hudební věda 54, 2017, č. 4, s. 377-440. SLOUKA 2019 Petr Slouka, Hudebnědramatické dílo Johanna Heinricha Schmelzera (1620/23–1680), disertační práce, Masarykova univerzita, Brno 2019, s. 154-159. SMITHER 1977 Howard E. Smithe, A History of the Oratorio, Vol. 1: The Oratorio in the Baroque Era: Italy, Vienna, Paris, University of North Carolina Press 1977, s. 365-407. SOMMER-MATHIS 2017 Andrea Sommer-Mathis, The Imperial Court Theater in Vienna from Burnacini to Galli Bibiena, Music in Art 42, 2017, s. 71-96. STEADMAN 2021 Philip Steadman, Changing the scenes. In: Philip Steadman, Renaissance Fun. The machines behind the scenes, UCL Press 2021, s. 13-57. STOCKINGT 2018 Janice, B. Stockingt, Jan Dismas Zelenka (1679-1745), Praha 2018, s. 42-45. ULIČNÝ 2011 Petr Uličný, Kristus v pohybu. Přemístitelné objekty v liturgii středověkých Čech, Umění 59, 2011, s. 126-144. ZETKOVÁ 2017 Martina Zetková, Castrum doloris baroka v českých zemích, diplomová práce, Univerzita Palackého, Olomouc 2017. |
Předběžná náplň práce |
Bakalářská práce shrnuje stav dosavadního bádání v oblasti scénografického řešení sepolker a nabízí případné analogie jejich realizace při bližším zkoumání fenoménu barokní efemérní architektury. Pokouší se osvětlit kulturu tzv. Božích hrobů ve střední Evropě 18. století, přičemž zohledňuje širší kontext dobové slavnostní a sepolkrální efemérní architektury a její nejvýznačnější tvůrce (Ferdinando Galli da Bibiena, Ludovico Ottavio Burnacini, Johann Fischer von Erlach). Práce se tak v rámci celkové muzikologicko-uměleckohistorické syntézy snaží shromáždit základní podklady pro případnou budoucí rekonstrukci vizuální a scénické složky sepolkra jakožto barokního Gessamtkunstwerku. |
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce |
The bachelor’s thesis deals with the scenography point of view of sepolcri and whilst taking the present state of research into consideration, after closer exploration of the baroque ephemereal architecture phenomena it also offers potential analogies of their realization. The thesis tries to examine the culture of the Holy Sepulchres in the 18th century Central Europe, in which case it factors the overal period context of festive and sepulchral ephemereal architecture and names its most eminent creators (Ferdinando Galli da Bibiena, Ludovico Ottavio Burnacini, Johann Fischer von Erlach). Therefore, in within the complex essay at synthesis on the border of Musicology and Art History, the thesis attempts to assemble a groundwork for the future possible reconstruction of both the visual and scenic component of sepolcro, thus being a given example of baroque Gessamtkunstwerk. |