Trendy v naučné literatuře pro děti
Název práce v češtině: | Trendy v naučné literatuře pro děti |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Trends in educational literature for children |
Klíčová slova: | autorská kniha, výtvarná edukace, naučná literatura pro děti a mládež, teorie barev, ilustrace |
Klíčová slova anglicky: | author’s book, art education, educational literature for children, color theory, illustration |
Akademický rok vypsání: | 2021/2022 |
Typ práce: | bakalářská práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra výtvarné výchovy (41-KVV) |
Vedoucí / školitel: | Mgr. MgA. Sylva Francová, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý![]() |
Datum přihlášení: | 09.01.2022 |
Datum zadání: | 17.01.2022 |
Datum a čas obhajoby: | 12.01.2023 09:00 |
Místo konání obhajoby: | M. Rettigové 4, Praha 1, R325A, 325A, posluchárna VV, 3. patro, vlevo, zadní trakt |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 04.12.2022 |
Datum proběhlé obhajoby: | 12.01.2023 |
Předmět: | Obhajoba bakalářské práce (OSZD004) |
Oponenti: | doc. PhDr. Marie Fulková, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
1. výtvarná část:
- vytvořte autorskou knihu na téma „Teorie barev“ - promyslete celkovou výtvarnou i obsahovou koncepci knihy - využijte současné výtvarné prostředky - zvolte vhodný typ knižní vazby a vytvořte autorskou maketu knihy 2. teoretická část: - prostudujte dostupné zdroje týkající se oblasti naučné literatury v knihách pro děti - prostudujte literaturu týkající se zvoleného tématu - zmapujte nabídku dětských naučných knih v Česku - analyzujte vybrané knihy (téma, cíl, výtvarné provedení) 3. didaktická část: - uplatněte získané zkušenosti k vytvoření didaktického projektu - rozvrhněte a rozpracujte pracovní list pro práci s vytvořenou autorskou knihou - navrhněte úkoly pro hodiny výtvarné výchovy na ZŠ, SŠ nebo ZUŠ vycházející z autorské knihy „Teorie barev“ |
Seznam odborné literatury |
VÁGNEROVÁ, Marie: Vývojová psychologie I.: dětství a dospívání. Vyd. 1. V Praze: Karolinum, 2005. ISBN: 80-246-0956-8
GABAL, Ivan, VÁCLAVÍKOVÁ HELŠUSOVÁ, Lenka: Jak čtou české děti? Analýza výsledků sociologického výzkumu. 2003 ČEŇKOVÁ, Jana. Vývoj literatury pro děti a mládež a její žánrové struktury: adaptace mýtů, pohádek a pověstí, autorská pohádka, poezie, próza a komiks pro děti a mládež. Praha: Portál, 2006. ISBN 80-7367-095. MÍNGUEZ, Xavier: Exploring Education and Children’s Literature. In: REYS-TORRES, Agustín, VILLACAÑAS-DE-CASTRO, Luis S., SOLER-PARDO, Betlem (eds.) Thinking through Children’s Literature in the Classroom. Cambridge Scholars Publishing, Newcastle upon Tyne, 2014. ISBN (10): 1-4438-5336-4, ISBN (13): 978-1-4438-5336-1 HUŤAŘOVÁ, I.; Současní čeští ilustrátoři knih pro děti a mládež. Praha: Tauris, 2004. ISBN 80-211-0485-6. URBANOVÁ, S.: Meandry a metamorfózy dětské literatury. Votobia, Olomouc, 2003. ISBN 80-7198-548-1 Literatura pro děti a mládež na začátku tisíciletí: kontexty, problémy, trendy. Praha: Obec spisovatelů, 2009. ISBN 978-80-904218-3-7. |
Předběžná náplň práce |
Cílem bakalářské práce je poznání nejnovějších trendů v české i světové naučné literatuře pro děti. Tyto poznatky obsažené v teoretické části bakalářské práce budou následně uplatněny v autorské knize na téma “Teorie barev”, která bude cílená na čtenáře od deseti let. Cílem této knihy bude představit dětem téma barvy nejen z výtvarného pohledu a dát tak téma barvy do širších souvislostí napříč výtvarným, historickým i fyzikálním oborem. Didaktickým výstupem práce by měl být pracovní list pro práci s knihou a s potenciálem spolupráce s ostatními předměty, zejména fyzikou a dějepisem. |
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce |
The goal of this thesis is the reflection of current trends in Czech and international educational literature for children. Those reflections will be used in an author’s book with “Color theory” topic targeted to children over ten years old. The goal of this book will be introducing colours in a broader context across various fields. The didactic output will be a worksheet for work with book, with a potential cooperation with other subjects such as physics or history.
|