Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 390)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Analýza vizuálních komponentů v učebnicích přírodopisu pro základní školy v tématu zoologie obratlovců
Název práce v češtině: Analýza vizuálních komponentů v učebnicích přírodopisu pro základní školy v tématu zoologie obratlovců
Název v anglickém jazyce: Analysis of Visual Components in Lower-secondary Biology Textbooks in the Topic Vertebrate Zoology
Klíčová slova: učebnice, přírodopis, grafické komponenty, analýza vizuálních komponentů
Klíčová slova anglicky: textbooks, science, graphic components, visual component analysis
Akademický rok vypsání: 2021/2022
Typ práce: diplomová práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra biologie a environmentálních studií (41-KBES)
Vedoucí / školitel: PhDr. Karel Vojíř, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno vedoucím/školitelem, čeká na schválení garantem
Datum přihlášení: 03.01.2022
Datum zadání: 03.01.2022
Datum a čas obhajoby: 08.09.2023 00:00
Místo konání obhajoby: M. Rettigové 4, Praha 1, R309, Studovna KBES, 3. patro, vpravo
Datum odevzdání elektronické podoby:02.07.2023
Datum proběhlé obhajoby: 08.09.2023
Předmět: Obhajoba diplomové práce (OSZD105BI)
Oponenti: Mgr. Dagmar Říhová, Ph.D.
 
 
 
Zásady pro vypracování
Práce se bude zaměřovat na analýzu učebnic přírodopisu v současnosti disponujících schvalovací doložkou z pohledu zařazených vizuálních komponentů. Ve vybraném vzorku kapitol zaměřených na zoologii obratlovců budou zařazené obrazy kvantifikovány a analyzovány z pohledu jejich funkce a zpracování.
Seznam odborné literatury
- Dimopoulos, K., Koulaidis, V., & Sklaveniti, S. (2003). Towards an analysis of visual images in school science textbooks and press articles about science and technology. Research in Science Education, 33(2), 189-216. doi:10.1023/a:1025006310503
- Pozzer, L. L., & Roth, W. M. (2003). Prevalence, function, and structure of photographs in high school biology textbooks. Journal of Research in Science Teaching, 40(10), 1089-1114. doi:10.1002/tea.10122
- Korfiatis, K. J., Stamou, A. G., & Paraskevopoulos, S. (2004). Images of nature in Greek primary school textbooks. Science Education, 88(1), 72-89. doi:10.1002/sce.10133
- Park, J. K. (2016). Study on Effective Visual Resources According to Their Role in Teaching-Learning Activity - In the "Regularity in Chemical Reactions" Unit in the Ninth Grade Science Textbook. Journal of the Korean Chemical Society-Daehan Hwahak Hoe Jee, 60(5), 327-341. doi:10.5012/jkcs.2016.60.5.327
- Yacoubian, H. A., Al-Khatib, L., & Mardirossian, T. (2017). Analysis of the Image of Scientists Portrayed in the Lebanese National Science Textbooks. Science & Education, 26(5), 513-528. doi:10.1007/s11191-017-9908-0
- Guo, D. B., Wright, K. L., & McTigue, E. M. (2018). A Content Analysis of Visuals in Elementary School Textbooks. Elementary School Journal, 119(2), 244-269. doi:10.1086/700266
- Vojíř, K., & Rusek, M. (2019). Science education textbook research trends: a systematic literature review. International Journal of Science Education, 41(11), 1496-1516. doi: 10.1080/09500693.2019.1613584
- Vojíř, K., & Rusek, M. (2022). Of teachers and textbooks: lower secondary teachers' perceived importance and use of chemistry textbook components. Chemistry Education Research and Practice, 23(4), 786-798. doi: 10.1039/D2RP00083K
Předběžná náplň práce
- charakteristika a funkce učebnic (ve výuce přírodopisu)
- funkce a parametry vizuálních komponentů v učebnicích a jejich výzkum na poli výuky přírodních věd
- analýza vybraného vzorku vizuálních komponentů v učebnicích přírodopisu pro ZŠ s doložkou MŠMT
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK