Analýza vizuálních komponentů v učebnicích přírodopisu pro základní školy v tématu zoologie obratlovců
Název práce v češtině: | Analýza vizuálních komponentů v učebnicích přírodopisu pro základní školy v tématu zoologie obratlovců |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Analysis of Visual Components in Lower-secondary Biology Textbooks in the Topic Vertebrate Zoology |
Klíčová slova: | učebnice, přírodopis, grafické komponenty, analýza vizuálních komponentů |
Klíčová slova anglicky: | textbooks, science, graphic components, visual component analysis |
Akademický rok vypsání: | 2021/2022 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra biologie a environmentálních studií (41-KBES) |
Vedoucí / školitel: | PhDr. Karel Vojíř, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý![]() |
Datum přihlášení: | 03.01.2022 |
Datum zadání: | 03.01.2022 |
Datum a čas obhajoby: | 08.09.2023 00:00 |
Místo konání obhajoby: | M. Rettigové 4, Praha 1, R309, Studovna KBES, 3. patro, vpravo |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 02.07.2023 |
Datum proběhlé obhajoby: | 08.09.2023 |
Předmět: | Obhajoba diplomové práce (OSZD105BI) |
Oponenti: | Mgr. Dagmar Říhová, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
Práce se bude zaměřovat na analýzu učebnic přírodopisu v současnosti disponujících schvalovací doložkou z pohledu zařazených vizuálních komponentů. Ve vybraném vzorku kapitol zaměřených na zoologii obratlovců budou zařazené obrazy kvantifikovány a analyzovány z pohledu jejich funkce a zpracování. |
Seznam odborné literatury |
- Dimopoulos, K., Koulaidis, V., & Sklaveniti, S. (2003). Towards an analysis of visual images in school science textbooks and press articles about science and technology. Research in Science Education, 33(2), 189-216. doi:10.1023/a:1025006310503
- Pozzer, L. L., & Roth, W. M. (2003). Prevalence, function, and structure of photographs in high school biology textbooks. Journal of Research in Science Teaching, 40(10), 1089-1114. doi:10.1002/tea.10122 - Korfiatis, K. J., Stamou, A. G., & Paraskevopoulos, S. (2004). Images of nature in Greek primary school textbooks. Science Education, 88(1), 72-89. doi:10.1002/sce.10133 - Park, J. K. (2016). Study on Effective Visual Resources According to Their Role in Teaching-Learning Activity - In the "Regularity in Chemical Reactions" Unit in the Ninth Grade Science Textbook. Journal of the Korean Chemical Society-Daehan Hwahak Hoe Jee, 60(5), 327-341. doi:10.5012/jkcs.2016.60.5.327 - Yacoubian, H. A., Al-Khatib, L., & Mardirossian, T. (2017). Analysis of the Image of Scientists Portrayed in the Lebanese National Science Textbooks. Science & Education, 26(5), 513-528. doi:10.1007/s11191-017-9908-0 - Guo, D. B., Wright, K. L., & McTigue, E. M. (2018). A Content Analysis of Visuals in Elementary School Textbooks. Elementary School Journal, 119(2), 244-269. doi:10.1086/700266 - Vojíř, K., & Rusek, M. (2019). Science education textbook research trends: a systematic literature review. International Journal of Science Education, 41(11), 1496-1516. doi: 10.1080/09500693.2019.1613584 - Vojíř, K., & Rusek, M. (2022). Of teachers and textbooks: lower secondary teachers' perceived importance and use of chemistry textbook components. Chemistry Education Research and Practice, 23(4), 786-798. doi: 10.1039/D2RP00083K |
Předběžná náplň práce |
- charakteristika a funkce učebnic (ve výuce přírodopisu)
- funkce a parametry vizuálních komponentů v učebnicích a jejich výzkum na poli výuky přírodních věd - analýza vybraného vzorku vizuálních komponentů v učebnicích přírodopisu pro ZŠ s doložkou MŠMT |