Emocionální krize a všímavost
Název práce v češtině: | Emocionální krize a všímavost |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Emotional crisis and mindfulness |
Klíčová slova: | emocionální krize, všímavost, emoční regulace, meditace |
Klíčová slova anglicky: | emotional crisis, mindfulness, emotional regulation, meditation |
Akademický rok vypsání: | 2021/2022 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra praktické teologie (27-PT) |
Vedoucí / školitel: | PhDr. Katarína Loneková, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý![]() |
Datum přihlášení: | 26.11.2021 |
Datum zadání: | 26.11.2021 |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 26.11.2021 |
Datum a čas obhajoby: | 09.09.2024 17:30 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 04.07.2024 |
Datum proběhlé obhajoby: | 09.09.2024 |
Oponenti: | Mgr. Monika Ulrichová, Ph.D. |
Předběžná náplň práce |
Tato diplomová práce se zabývá problematikou emoční regulace u lidí s emočně nestabilní poruchou osobnosti, se zaměřením na využití technik všímavosti (mindfulness) v krizových situacích.
Literárně přehledová část se věnuje pohledu na emoce, emocionální krize a všímavost jako nástroj emoční regulace. Empirická část zahrnuje kvalitativní výzkum s klientkami stacionáře, které absolvovaly DBT terapii. Pomocí polostrukturovaných rozhovorů je zkoumáno, jak klientky využívají všímavost v krizových situacích, jaké s ní mají zkušenosti a jaký má vliv na jejich práci s emocemi a následné jednání. Cílem práce je přispět k pochopení významu emoční regulace a všímavosti v krizových situacích a nabídnout praktické nástroje pro klinickou praxi. Výzkum se zaměřuje na účinnost technik všímavosti, při snižování intenzity emočních zaplavení a destruktivního chování, i na možné nedostatky při jejich používání. |
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce |
This thesis deals with the issue of emotional regulation in people with emotionally unstable personality disorder, with a focus on the use of mindfulness techniques in crisis situations.
The literature review section focuses on the view of emotions, emotional crises and mindfulness as a tool for emotional regulation. The empirical part includes qualitative research with female residential clients who have received DBT therapy. Using semi-structured interviews, it is explored how clients use mindfulness in crisis situations, what their experiences with it are, and how it affects their emotion work and subsequent actions. The aim of this thesis is to contribute to an understanding of the importance of emotion regulation and mindfulness in crisis situations and to offer practical tools for clinical practice. The research focuses on the effectiveness of mindfulness techniques, in reducing the intensity of emotional overwhelm and destructive behaviours, as well as the possible shortcomings in their use. |