Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 390)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Ve čtvrtek dne 4. září 2025 v době od 20:00 do 22:00 dojde k odstávce webového prostředí a databáze systému WhoIs. Odstávka systému WhoIs se dotkne též systému IS Studium. Kromě omezení funkcionality související s napojením na WhoIs nebude ve většině případů možné odevzdávání závěrečných prací. Omlouváme se za komplikace a děkujeme všem, kterých se odstávka jakkoliv dotkne, za pochopení.
Řešení konfliktů mezi žáky ve třídě primární školy
Název práce v češtině: Řešení konfliktů mezi žáky ve třídě primární školy
Název v anglickém jazyce: Resolving conflicts among students in a primary school classroom
Klíčová slova: klima školní třídy, diagnostika třídního klimatu, vztahy mezi žáky, konflikty mezi žáky, osobnostní a sociální výchova, žák v mladším školním věku, akční výzkum
Klíčová slova anglicky: school classroom climate, class climate diagnostics, relationships between students, conflicts between students, personal and social education, student at a primary school age, action research
Akademický rok vypsání: 2021/2022
Typ práce: diplomová práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra preprimární a primární pedagogiky (41-KPPP)
Vedoucí / školitel: PhDr. Tereza Krčmářová, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno vedoucím/školitelem, čeká na schválení garantem
Datum přihlášení: 23.11.2021
Datum zadání: 23.11.2021
Datum a čas obhajoby: 11.01.2023 13:00
Místo konání obhajoby: M. Rettigové 4, Praha 1
Datum odevzdání elektronické podoby:05.12.2022
Datum proběhlé obhajoby: 11.01.2023
Předmět: Obhajoba diplomové práce (OSZD005)
Oponenti: PhDr. Jana Poche Kargerová, Ph.D.
 
 
 
Zásady pro vypracování
Teoreticko-empirická práce.
Doporučené konzultace:
1) rešerše zdrojů
2) struktura teoretické části a zpracování jedné z kapitol
2) cíle a metodologie výzkumného projektu
3) sběr dat
4) zpracování a interpretace dat
5) finalizace textu
Seznam odborné literatury
ČAPEK, Robert. Třídní klima a školní klima. Praha: Grada, 2010. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-2742-4.

LANGMEIER, Josef a Dana KREJČÍŘOVÁ. Vývojová psychologie. 2., aktualiz. vyd. Praha: Grada, 2006. Psyché (Grada). ISBN 80-247-1284-9.

VALENTA, Josef. Didaktika osobnostní a sociální výchovy. Praha: Grada, 2013. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-4473-5.

GABAŠOVÁ, Jitka. Otevřená komunikace a řešení konfliktů ve třídě. Praha: Raabe, 2020. Dobrá škola. ISBN 978-80-7496-442-8.

GORDON, Thomas. Škola bez poražených: praktická příručka efektivní komunikace mezi učitelem a žákem. Přeložil Julie ŽEMLOVÁ. Praha: Malvern, 2015. ISBN 978-80-7530-006-5.

NAVRÁTIL, Stanislav a Jan MATTIOLI. Problémové chování dětí a mládeže: [jak mu předcházet, jak ho eliminovat]. Praha: Grada, 2011. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-3672-3.

Články:
NEZVALOVÁ, Danuše. Akční výzkum ve škole. Pedagogika, 2003, 53.3: 300-308.

Internetové zdroje:

MAREŠ, J. Sociální klima školní třídy. Hradec Králové, 1998. Dostupné z:
http://www.klima.pedagogika.cz/trida/doc/Mares_Klima_tridy.pdf. Přehledová studie.
Lékařská fakulta UK

NOVÁČKOVÁ, Jana. Paní učitelko, on mi…. <em>Metodický portál: Články </em>[online]. 12. 12. 2005, [cit. 2021-11-14]. Dostupný z WWW: <https://clanky.rvp.cz/clanek/423/PANI-UCITELKO,-ON-MI....html>. ISSN 1802-4785.
Předběžná náplň práce
Tématem diplomové práce je řešení problémů/konfliktů mezi žáky v 4.ročníku základní školy. Pojednává o příčinách vzniku konfliktních situací ve třídě, o strategiích řešení konfliktů a o možnostech jejich prevence. V teoretické části se zaměřuji především na charakteristiku kvalitního klimatu třídy a specifika žáků v mladším školním věku. Shrnu typy a příčiny konfliktů mezi žáky a možnosti jak jim předcházet zejména cíleným rozvojem jejich sociálních dovedností. V empirické části se formou akčního učitelského výzkumu pokusím snížit četnost konfliktů a zvýšit dovednost jejich zvládání ve třídě 4.ročníku, kde působím jako třídní učitelka. Využiji dotazník „Naše třída“, záznam a analýzu konkrétních situací, rozhovor se žáky a analýzu vlastního reflektivního deníku. Pro zlepšení sociálních dovedností žáků využiji metody a techniky zejména osobnostní a sociální výchovy, které budu pravidelně zařazovat do výuky žáků.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK