![]() | Ve čtvrtek dne 4. září 2025 v době od 20:00 do 22:00 dojde k odstávce webového prostředí a databáze systému WhoIs. Odstávka systému WhoIs se dotkne též systému IS Studium. Kromě omezení funkcionality související s napojením na WhoIs nebude ve většině případů možné odevzdávání závěrečných prací. Omlouváme se za komplikace a děkujeme všem, kterých se odstávka jakkoliv dotkne, za pochopení. |
Řešení konfliktů mezi žáky ve třídě primární školy
Název práce v češtině: | Řešení konfliktů mezi žáky ve třídě primární školy |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Resolving conflicts among students in a primary school classroom |
Klíčová slova: | klima školní třídy, diagnostika třídního klimatu, vztahy mezi žáky, konflikty mezi žáky, osobnostní a sociální výchova, žák v mladším školním věku, akční výzkum |
Klíčová slova anglicky: | school classroom climate, class climate diagnostics, relationships between students, conflicts between students, personal and social education, student at a primary school age, action research |
Akademický rok vypsání: | 2021/2022 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra preprimární a primární pedagogiky (41-KPPP) |
Vedoucí / školitel: | PhDr. Tereza Krčmářová, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý![]() |
Datum přihlášení: | 23.11.2021 |
Datum zadání: | 23.11.2021 |
Datum a čas obhajoby: | 11.01.2023 13:00 |
Místo konání obhajoby: | M. Rettigové 4, Praha 1 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 05.12.2022 |
Datum proběhlé obhajoby: | 11.01.2023 |
Předmět: | Obhajoba diplomové práce (OSZD005) |
Oponenti: | PhDr. Jana Poche Kargerová, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
Teoreticko-empirická práce.
Doporučené konzultace: 1) rešerše zdrojů 2) struktura teoretické části a zpracování jedné z kapitol 2) cíle a metodologie výzkumného projektu 3) sběr dat 4) zpracování a interpretace dat 5) finalizace textu |
Seznam odborné literatury |
ČAPEK, Robert. Třídní klima a školní klima. Praha: Grada, 2010. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-2742-4.
LANGMEIER, Josef a Dana KREJČÍŘOVÁ. Vývojová psychologie. 2., aktualiz. vyd. Praha: Grada, 2006. Psyché (Grada). ISBN 80-247-1284-9. VALENTA, Josef. Didaktika osobnostní a sociální výchovy. Praha: Grada, 2013. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-4473-5. GABAŠOVÁ, Jitka. Otevřená komunikace a řešení konfliktů ve třídě. Praha: Raabe, 2020. Dobrá škola. ISBN 978-80-7496-442-8. GORDON, Thomas. Škola bez poražených: praktická příručka efektivní komunikace mezi učitelem a žákem. Přeložil Julie ŽEMLOVÁ. Praha: Malvern, 2015. ISBN 978-80-7530-006-5. NAVRÁTIL, Stanislav a Jan MATTIOLI. Problémové chování dětí a mládeže: [jak mu předcházet, jak ho eliminovat]. Praha: Grada, 2011. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-3672-3. Články: NEZVALOVÁ, Danuše. Akční výzkum ve škole. Pedagogika, 2003, 53.3: 300-308. Internetové zdroje: MAREŠ, J. Sociální klima školní třídy. Hradec Králové, 1998. Dostupné z: http://www.klima.pedagogika.cz/trida/doc/Mares_Klima_tridy.pdf. Přehledová studie. Lékařská fakulta UK NOVÁČKOVÁ, Jana. Paní učitelko, on mi…. <em>Metodický portál: Články </em>[online]. 12. 12. 2005, [cit. 2021-11-14]. Dostupný z WWW: <https://clanky.rvp.cz/clanek/423/PANI-UCITELKO,-ON-MI....html>. ISSN 1802-4785. |
Předběžná náplň práce |
Tématem diplomové práce je řešení problémů/konfliktů mezi žáky v 4.ročníku základní školy. Pojednává o příčinách vzniku konfliktních situací ve třídě, o strategiích řešení konfliktů a o možnostech jejich prevence. V teoretické části se zaměřuji především na charakteristiku kvalitního klimatu třídy a specifika žáků v mladším školním věku. Shrnu typy a příčiny konfliktů mezi žáky a možnosti jak jim předcházet zejména cíleným rozvojem jejich sociálních dovedností. V empirické části se formou akčního učitelského výzkumu pokusím snížit četnost konfliktů a zvýšit dovednost jejich zvládání ve třídě 4.ročníku, kde působím jako třídní učitelka. Využiji dotazník „Naše třída“, záznam a analýzu konkrétních situací, rozhovor se žáky a analýzu vlastního reflektivního deníku. Pro zlepšení sociálních dovedností žáků využiji metody a techniky zejména osobnostní a sociální výchovy, které budu pravidelně zařazovat do výuky žáků. |