Sebehodnocení žáků na 2.stupni ZŠ
| Název práce v češtině: | Sebehodnocení žáků na 2.stupni ZŠ |
|---|---|
| Název v anglickém jazyce: | Pupils´self-assessment at elementary school |
| Klíčová slova: | sebehodnocení, hodnocení, formativní hodnocení, zákaldní škola, akční výzkum |
| Klíčová slova anglicky: | self - assessment, assessment, formative assessment, primary school, action research |
| Akademický rok vypsání: | 2021/2022 |
| Typ práce: | diplomová práce |
| Jazyk práce: | čeština |
| Ústav: | Ústav výzkumu a rozvoje vzdělávání (41-UVRV) |
| Vedoucí / školitel: | Mgr. Kateřina Novotná, Ph.D. |
| Řešitel: | skrytý - zadáno vedoucím/školitelem, čeká na schválení garantem |
| Datum přihlášení: | 14.11.2021 |
| Datum zadání: | 23.11.2021 |
| Datum a čas obhajoby: | 17.05.2023 00:00 |
| Místo konání obhajoby: | Myslíkova 7, Praha 1, M306, multimediální učebna |
| Datum odevzdání elektronické podoby: | 14.04.2023 |
| Datum proběhlé obhajoby: | 17.05.2023 |
| Předmět: | Obhajoba diplomové práce (OSZD005) |
| Oponenti: | PhDr. Veronika Laufková, Ph.D. |
| Zásady pro vypracování |
| Cílem diplomové práce je navrhnout a uplatnit způsoby rozvoje sebehodnocení na druhém stupni ZŠ a daný proces popsat a reflektovat. Diplomantka se v teoretické části zaměří na vymezení pojmu sebehodnocení žáků a jeho významu pro učení žáků, popíše konkrétní techniky sebehodnocení a možnosti jeho rozvoje. Bude se tedy zabývat prací se sebehodnocením v širším kontextu formativního hodnocení, především ve spojitosti s hodnocením učitele.
Empirická část bude realizována jako akční výzkum. Diplomantka bude systematicky pracovat na rozvoji sebehodnocení žáků v 6. třídě základní školy především v předmětu Výchova ke zdraví. Pomocí dotazníkové šetření zjistí, jak vnímají jednotlivé techniky sebehodnocení žáci. Diplomantka si klade následující výzkumné otázky: 1. Jaké techniky sebehodnocení jsou uplatnitelné u žáků druhého stupně ZŠ v předmětu Výchova ke zdraví? 2. Jak dané techniky sebehodnocení vnímají žáci? 3. Jaké posuny v oblasti dovednosti sebehodnocení u žáků dané třídy (výzkumného vzorku) lze pozorovat? |
| Seznam odborné literatury |
| William, D., Leahyová, S. Zavádění formativního hodnocení. Praktické techniky pro základní a střední školy
Starý, K., Laufková, V. a kol. Formativní hodnocení ve výuce Slavík, J. Hodnocení v současné škole Kolář, Z., Šikulová, R. Hodnocení žáků Košťálová, H., Miková, Š., Stang, J. Školní hodnocení žáků a studentů Hansen Čechová, B. Nápady pro rozvoj hodnocení klíčových kompetencí žáků Kratochvílová, J. Systém hodnocení a sebehodnocení žáků Lukášová, H. (Ed.) Proměny pojetí vzdělávání a školního hodnocení Krejčová: Sebereflektivní deník, studentské portfolio a metodika ústní zkoušky, in Kritické listy č. 3 Urbanovská: Hodnocení a sebehodnocení: http://www.kritickemysleni.cz/klisty.php?co=klisty13_hodnoceni Košťálová: Portfolio – nástroj k hodnocení a sebehodnocení, in Kritické listy č. 13 Miková, Stang: Jaké hodnocení zasít, abychom sklidili sebehodnocení? in Kritické listy č. 13 |
| Předběžná náplň práce |
| Práce bude mít teoreticko-empirický charakter. Na základě relevantní domácí a zahraniční odborné literatury se diplomantka seznámí s konceptem sebehodnocení a možnostmi jeho rozvoje a poučí se o významu formativního hodnocení. V empirickém části provede akční výzkum, popíše a zanalyzuje navržené techniky rozvoje sebehodnocení žáků. |
| Předběžná náplň práce v anglickém jazyce |
| The aim of the diploma thesis is to design and apply ways of developing self-evaluation at the primary school and to describe and reflect on the given process. The author will study relevant domestic and foreign literature to learn about the concept of self-evaluation and the possibilities of its development. The author will conduct action research, she will describe and analyze the proposed techniques for developing students' self-assessment. |
- zadáno vedoucím/školitelem, čeká na schválení garantem