Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 393)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Uplatnění příběhů ve výuce etiky
Název práce v češtině: Uplatnění příběhů ve výuce etiky
Název v anglickém jazyce: Narativity in Teachching of Ethics
Klíčová slova: narativita, příběhy, vyprávění příběhů, didaktika etiky
Klíčová slova anglicky: narativity, storytelling, ethics, pedagogy of ethics
Akademický rok vypsání: 2021/2022
Typ práce: diplomová práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra občanské výchovy a filosofie (41-KOVF)
Vedoucí / školitel: Mgr. Zbyněk Zicha, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno vedoucím/školitelem, čeká na schválení garantem
Datum přihlášení: 18.10.2021
Datum zadání: 18.10.2021
Datum a čas obhajoby: 11.09.2023 10:00
Místo konání obhajoby: M. Rettigové 4, Praha 1, R208, 208, 2. patro, vlevo
Datum odevzdání elektronické podoby:28.06.2023
Datum proběhlé obhajoby: 11.09.2023
Předmět: Obhajoba diplomové práce (OSZD005)
Oponenti: doc. Mgr. David Rybák, Ph.D.
 
 
 
Zásady pro vypracování
Diplomová práce zmapuje teoretické předpoklady uplatňování příběhů ve výuce etických témat. Zohlední mezioborvou perspektivu při odhalování významu narativity pro lidský život a pro výuku etiky, filosofie a společenských věd. Diplomantka zachytí možnosti didaktické práce s příběhy a představí jejich uplatnění při výuce etických témat. Součástí práce bude též samostatně vypracovaný návrh výuky etického tématu s uplatněním didaktické práce s příběhy.

Seznam odborné literatury
ALLISTON, Ruth. Jak vyprávět příběhy. Praha: Samuel, Biblická práce pro děti, 2005.
BAUMAN, Petr. Kritické a tvořivé myšlení: není to málo?. České Budějovice: Teologická fakulta Jihočeské univerzity v Českých Budějovicích, Centrum filozofie pro děti, 2013, 247 s. : il. ; 21 cm. ISBN 978-80-7394-432-2.
HÁLA, Vlastimil. Morální odpovědnost a její aspekty. Praha: Filosofia, 2013. Filosofie a sociální vědy.
KRÁMSKÝ, David. Filosofické základy psychologie morálky. Liberec: Bor, 2015. CogniSci.
KUTHAN, Robert, Naděžda PELCOVÁ a Zbyněk ZICHA. Kapitoly z didaktiky filosofie, etiky a společenských věd. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2018, 321 stran ; 21 cm. ISBN 978-80-7290-983-4.
LAKOFF, George a Mark JOHNSON. Metafory, kterými žijeme. Brno: Host, 2002. Teoretická knihovna.
PARKER, Michael a Viola SOMOGYI. Etika pro děti. V Praze: Stanislav Juhaňák - Triton, 2017.
PELCOVÁ, Naděžda a Ilona SEMRÁDOVÁ. Fenomén Výchovy a Etika Učitelského Povolání. Prague: Karolinum Press, 2014. ISBN 8024626365.
PESESCHKIAN, Nossrat. Příběhy jako klíč k dětské duši. Praha: Portál, 1999. Rádci pro rodiče a vychovatele.
SOKOL, Jan a Zdeněk PINC. Antropologie a etika. Praha: Triton, 2003.
SVOBODOVÁ, Zuzana. Důstojně a radostně: příspěvek k lidskoprávnímu, občanskému a etickému vzdělávání. Středokluky: Zdeněk Susa, 2012, 158 s. : il. ; 21 cm. ISBN 978-80-86057-75-0.
SVOBODOVÁ, Zuzana. K etické výchově. Praha: Karez, 2011, 97 s. ; 21 cm. ISBN 978-80-905117-0-5.
VAŇKOVÁ, Irena. Nádoba plná řeči: (člověk, řeč a přirozený svět). Praha: Karolinum, 2007.

Předběžná náplň práce
Diplomová práce zmapuje teoretické předpoklady uplatňování příběhů ve výuce etických témat. Zohlední mezioborvou perspektivu při odhalování významu narativity pro lidský život a pro výuku etiky, filosofie a společenských věd. Diplomantka zachytí možnosti didaktické práce s příběhy a představí jejich uplatnění při výuce etických témat. Součástí práce bude též samostatně vypracovaný návrh výuky etického tématu s uplatněním didaktické práce s příběhy.
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce
This diploma thesis deals with the problem of using narativity in teaching Ethics. The authoress describes theoretical foundations of techching Ethics via using stories. The practical part addresses the process of preparation for the lesson itself and subsequently the process of instruction.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK