Uplatnění příběhů ve výuce etiky
| Název práce v češtině: | Uplatnění příběhů ve výuce etiky |
|---|---|
| Název v anglickém jazyce: | Narativity in Teachching of Ethics |
| Klíčová slova: | narativita, příběhy, vyprávění příběhů, didaktika etiky |
| Klíčová slova anglicky: | narativity, storytelling, ethics, pedagogy of ethics |
| Akademický rok vypsání: | 2021/2022 |
| Typ práce: | diplomová práce |
| Jazyk práce: | čeština |
| Ústav: | Katedra občanské výchovy a filosofie (41-KOVF) |
| Vedoucí / školitel: | Mgr. Zbyněk Zicha, Ph.D. |
| Řešitel: | skrytý - zadáno vedoucím/školitelem, čeká na schválení garantem |
| Datum přihlášení: | 18.10.2021 |
| Datum zadání: | 18.10.2021 |
| Datum a čas obhajoby: | 11.09.2023 10:00 |
| Místo konání obhajoby: | M. Rettigové 4, Praha 1, R208, 208, 2. patro, vlevo |
| Datum odevzdání elektronické podoby: | 28.06.2023 |
| Datum proběhlé obhajoby: | 11.09.2023 |
| Předmět: | Obhajoba diplomové práce (OSZD005) |
| Oponenti: | doc. Mgr. David Rybák, Ph.D. |
| Zásady pro vypracování |
| Diplomová práce zmapuje teoretické předpoklady uplatňování příběhů ve výuce etických témat. Zohlední mezioborvou perspektivu při odhalování významu narativity pro lidský život a pro výuku etiky, filosofie a společenských věd. Diplomantka zachytí možnosti didaktické práce s příběhy a představí jejich uplatnění při výuce etických témat. Součástí práce bude též samostatně vypracovaný návrh výuky etického tématu s uplatněním didaktické práce s příběhy.
|
| Seznam odborné literatury |
| ALLISTON, Ruth. Jak vyprávět příběhy. Praha: Samuel, Biblická práce pro děti, 2005.
BAUMAN, Petr. Kritické a tvořivé myšlení: není to málo?. České Budějovice: Teologická fakulta Jihočeské univerzity v Českých Budějovicích, Centrum filozofie pro děti, 2013, 247 s. : il. ; 21 cm. ISBN 978-80-7394-432-2. HÁLA, Vlastimil. Morální odpovědnost a její aspekty. Praha: Filosofia, 2013. Filosofie a sociální vědy. KRÁMSKÝ, David. Filosofické základy psychologie morálky. Liberec: Bor, 2015. CogniSci. KUTHAN, Robert, Naděžda PELCOVÁ a Zbyněk ZICHA. Kapitoly z didaktiky filosofie, etiky a společenských věd. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2018, 321 stran ; 21 cm. ISBN 978-80-7290-983-4. LAKOFF, George a Mark JOHNSON. Metafory, kterými žijeme. Brno: Host, 2002. Teoretická knihovna. PARKER, Michael a Viola SOMOGYI. Etika pro děti. V Praze: Stanislav Juhaňák - Triton, 2017. PELCOVÁ, Naděžda a Ilona SEMRÁDOVÁ. Fenomén Výchovy a Etika Učitelského Povolání. Prague: Karolinum Press, 2014. ISBN 8024626365. PESESCHKIAN, Nossrat. Příběhy jako klíč k dětské duši. Praha: Portál, 1999. Rádci pro rodiče a vychovatele. SOKOL, Jan a Zdeněk PINC. Antropologie a etika. Praha: Triton, 2003. SVOBODOVÁ, Zuzana. Důstojně a radostně: příspěvek k lidskoprávnímu, občanskému a etickému vzdělávání. Středokluky: Zdeněk Susa, 2012, 158 s. : il. ; 21 cm. ISBN 978-80-86057-75-0. SVOBODOVÁ, Zuzana. K etické výchově. Praha: Karez, 2011, 97 s. ; 21 cm. ISBN 978-80-905117-0-5. VAŇKOVÁ, Irena. Nádoba plná řeči: (člověk, řeč a přirozený svět). Praha: Karolinum, 2007. |
| Předběžná náplň práce |
| Diplomová práce zmapuje teoretické předpoklady uplatňování příběhů ve výuce etických témat. Zohlední mezioborvou perspektivu při odhalování významu narativity pro lidský život a pro výuku etiky, filosofie a společenských věd. Diplomantka zachytí možnosti didaktické práce s příběhy a představí jejich uplatnění při výuce etických témat. Součástí práce bude též samostatně vypracovaný návrh výuky etického tématu s uplatněním didaktické práce s příběhy.
|
| Předběžná náplň práce v anglickém jazyce |
| This diploma thesis deals with the problem of using narativity in teaching Ethics. The authoress describes theoretical foundations of techching Ethics via using stories. The practical part addresses the process of preparation for the lesson itself and subsequently the process of instruction. |
- zadáno vedoucím/školitelem, čeká na schválení garantem